• Anonym (Inga sjukdomar)

Hur vanligt är egentligen könssjukdomar?

Jag är 35 och har aldrig haft en könssjukdom. Förvisso har jag inte legat med särskilt många (17) och jag har mestadels varit i långa och monogama relationer, men ändå. Några ONS har det blivit. Jag kan tyvärr inte säga att jag alltid varit bra på att skydda mig, så kanske är det en del tur inblandat.

Min kille, jämnårig, berättade för ett tag sedan att han hade haft det "minst tre gånger" (han sa aldrig vilka och jag vill inte veta heller, bara att han inte har några nu) och alla innan han träffade sin förra tjej för 8 år sedan. Samt att han trodde att åtminstone de allra flesta killar haft minst en könssjukdom.

I så fall låter det ju som att det är jag som är den ovanliga. Jag trodde verkligen inte att det var så vanligt, om nu min kille har rätt i detta. Säkert är det olika i olika generationer.

Att man drabbas en gång är kanske inget konstigt, men att få det upprepade gånger låter lite.... sunkigt? Hade jag drabbats hade jag förhoppningsvis fått en riktig väckarklocka och aldrig struntat i kondom igen...

• Svar på tråden Hur vanligt är egentligen könssjukdomar?
  • Anonym (Eh...)
    Anonym (Inga sjukdomar) skrev 2023-05-06 14:09:53 följande:
    Även om jag känner en stackars tjej som blev utsatt för ett övergrepp i tonåren och fick herpes då. Var kanske andra gången hon hade sex överhuvudtaget, och alltså inte ens frivilligt.
    (Det är inte alls säkert att hon fick det då)

Hon hade det kanske innan, faktiskt har hon kunnat smitta förövaren. 
    Herpes smittspåras inte och många har fått det från föräldrar och inte alls via sex. 
    Jag har det och vet inte när jag smittades.
  • Anonym (S)

Jag är 33 och har legat med ca.15 st. Har inte haft kondom med alla. Aldrig någonsin haft en könssjukdom. Men däremot min kille som bara haft sex med 6 stycken har haft klamydia. Jag har nog haft tur som klarat mig 

• Anonym (På uppgång)

Det är tyvärr väldigt vanligt förekommande främst mellan män och unga människor under 30 men även bland riktigt mycket äldre har könssjukdomar ökar markant.

Det har kommit många nya former av gamla virus, så som gonorré och syfilis som ökat senaste åren från att ha varit nästan utrotade i vård del av världen. förutom. Klamydia, Trichomonas, kondylom som kommer av HPV som är bland de farligare som kan ge upphov till cancer i både munhåla, svalg och livmoder. Sen finns de ett antal riktigt besvärliga sjukdomar och symptom som är vanligast hos kvinnor, men  ofta regelbundet återkommande är BV, svamp och UVI.
    I mina unga år hade jag flera av dem, vissa flera gånger fick även könsherpes som är en annan som ökat mycket. De som inte drabbats har haft en väldig tur för idag bland unga ser vi som jobbar med intima frågor och sexualitet att det är väldigt utbrett

• Anonym (Förvånad)

Jag är förvånad över att det inte är mer vanligt, med tanke på hur folk ligger runt idag. Och HIV och Aids pratas det knappt om längre, som det gjordes en stor grej av på 80-talet när det kom. Kanske för att det kommit bra bromsmediciner?

Jag antar att folk har vett att skydda sig, även om porren går i bräschen för oskyddat sex.

• Anonym (På uppgång)
    Anonym (Förvånad) skrev 2023-05-07 14:40:58 följande:

Jag är förvånad över att det inte är mer vanligt, med tanke på hur folk ligger runt idag. Och HIV och Aids pratas det knappt om längre, som det gjordes en stor grej av på 80-talet när det kom. Kanske för att det kommit bra bromsmediciner?

Jag antar att folk har vett att skydda sig, även om porren går i bräschen för oskyddat sex.

Ungdomar kanske är bättre på att använda kondom men dessa skyddar ju inte mot oralsexsmitta. Det som ökat mest är könssjukdomar i hals och svalg. Det värsta med obehandlade eller oupptäckta könssjukdomar är att de kan leva kvar i kroppen och ge svåra symptom på leder, hjärta nerver mm. Idag testas man tex i halsen efter oskyddat sex, något som inte förekom alls för 10-20 är sen. Tandläkare upptäcker tumörer och HPV virus i mycket högre utsträckning.

Syfilis och gonorré  särskilt är farliga sjukdomar som är på stor uppgång i världen.
  • Tukt

Varför helt enkelt inte googla "statistik könssjukdomar" så får du ju fram hur vanligt det är?
    Sedan säger såklart det inte mycket om vem som drabbas. Vissa sjukdomar drabbar ju vissa grupper mer. Generellt sätt inte de man kanske tänker sig. Så vitt jag vet är swingers en grupp som är betydligt bättre på att skydda sig än gemene man är.

• Anonym (S)

Ungdomar är bättre på att skydda sig och använda kondom nu än vad ungdomarna var förr. Det sa dom på nyheterna för inte så länge sedan  

• Palmeniers

Har dejtat ett antal killar som samtliga besvarat min fråga; när testade du dig senast för sös? med att HAAAN minsann inte varit utomlands och köpt sex. vilket skulle vara enda orsaken till bli smittad. Då förstår man att det sprids könssjukdomar.
    Och ja, det fick bli med kondom eller inget sex.

• Anonym (Salvequick)

Antalet bekräftade klamydiafall per år är drygt 40000, typ. De flesta som får klamydia märker det inte, speciellt kvinnor kan sakna symptom eftersom flytningar kan misstolkas. De flest klamydiainfektioner läker ut inom ett år. Tyvärr blir en del kvinnor sterila på kuppen. Risken att smittas av klamydia om man har sex med en smittad person är 10-40%, siffrorna tycks oklara.

Kortfattat är risken såklart mindre att smittas vid färre långvariga förhållanden än vid flera kortvariga. 

De flesta som smittas av klamydia blir det i (hög)fertil ålder.

• Anonym (Väldigt vanligt)

Om du haft oskyddat sex med flera har du säkert haft en eller flera könssjukdomar utan att veta.

Som tidigare skrivits är klamydia den vanligaste och ca 50% får inga symptom. Klamydia läker ofta ut av sig själv och går även att behandla med antibiotika. För att den ska kunna behandlas krävs dock att den upptäcks. Det som är farligt med klamydia är att den kan göra dig steril även om du inte har symptom. Jag rekommenderar att du gör klamydiatest om du har eller haft oskyddat sex. Även vid byte av sexpartner är det en god idé att ni båda gör test.

Genital herpes är den näst vanligaste ca 30% av den vuxna befolkningen i Sverige har herpes. De flesta får aldrig symptom. Herpes är dock inte farliga om du inte har andra underliggande sjukdomar som påverkar ditt immunförsvar dock kan herpes vara farliga för barn vid förlossning om mamman har ett aktivt utbrott. Om du aldrig haft symptom behöver du dock inte bekymra dig för det.

• Anonym (Man 50)
    Anonym (Inga sjukdomar) skrev 2023-05-06 13:59:47 följande:

Jag är 35 och har aldrig haft en könssjukdom. Förvisso har jag inte legat med särskilt många (17) och jag har mestadels varit i långa och monogama relationer, men ändå. Några ONS har det blivit. Jag kan tyvärr inte säga att jag alltid varit bra på att skydda mig, så kanske är det en del tur inblandat.

Min kille, jämnårig, berättade för ett tag sedan att han hade haft det "minst tre gånger" (han sa aldrig vilka och jag vill inte veta heller, bara att han inte har några nu) och alla innan han träffade sin förra tjej för 8 år sedan. Samt att han trodde att åtminstone de allra flesta killar haft minst en könssjukdom.

I så fall låter det ju som att det är jag som är den ovanliga. Jag trodde verkligen inte att det var så vanligt, om nu min kille har rätt i detta. Säkert är det olika i olika generationer.

Att man drabbas en gång är kanske inget konstigt, men att få det upprepade gånger låter lite.... sunkigt? Hade jag drabbats hade jag förhoppningsvis fått en riktig väckarklocka och aldrig struntat i kondom igen...

Är man på 50år som har legat med ca 50-60 kvinnor genom åren, varav kanske 25 utan kondom. Har aldrig haft en könssjukdom och ingen av mina kompisar har haft det heller (och vi pratar om allt, så det är inte så att de skulle neka ifall det har hänt). 

Så att din kille har fått det "minst 3 gånger", dvs kan vara 10 gånger, är väldigt mycket. Särskilt i Sverige, men han kanske har legat med många tjejer utomlands, även prostituerade? Det skulle i så fall förklara saken.

Håller med om att det låter sunkigt, att man inte ens bättrar sig efter de första gångerna. Känns som att han "doppar i vad som helst" som har ett hål mellan benen. 
  • Anonym (Lila)

Jag är 43 år och har väl haft ca 15 olika sexpartners.
    Har aldrig haft någon könssjukdom. 

• Anonym (Salvequick)

Som sagt, ju mer man ligger runt desto större är sannolikheten att man ligger runt med folk som ligger runt...det är osannolikt att inte drabbas av en könssjukdom om man håller på så, i längden. Har man kondom minskar såklart risken väsentligt för båda parter. 

Med tanke på de skador som könssjukdomar kan ge, speciellt obehandlat (och alla går ju inte heller att behandla), förstår jag inte dem som har oskyddat sex med tillfälliga partners. Med en partner man vet är frisk är det en annan sak, det är ju så mycket bättre utan kondom (enligt min ringa mening).

• RaYzLeR
    Anonym (Inga sjukdomar) skrev 2023-05-06 13:59:47 följande:

17 personer är väl många? Tur för dig att du inte har fått någon könssjukdom.
Svar på tråden Hur vanligt är egentligen könssjukdomar?