Anonym (Ana) skrev 2023-05-07 00:46:47 följande:
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att behöva sjukskriva mig från en helt ny tjänst; däremot har jag mycket lång och mycket gedigen erfarenhet av att ha en svår ÄS, och vill därför understryka att om det är så att du har en allvarlig ÄS så är det inget du blir frisk från bara så där, genom att gå en tidsbegränsad behandling, så glöm det där med att "bli bra så snabbt som möjligt". Hur jag än formulerar det här låter det snorkigt och otrevligt - det är absolut inte så jag menar det; det jag menar är att det är jätteviktigt att både du, din nya arbetsgivare och din övriga omgivning förstår att detta är något du antagligen kommer att behöva lägga mycket tid och energi på, under en lång tid framöver. Om du öht ska ha en chans att få bukt med detta måste du lägga all stress över att prestera i en behandling åt sidan. Du kan inte hjälpa att du är sjuk, och detta måste arbetsgivaren förstå och respektera. Ingen hade ju fått för sig att klandra en nyanställd som precis efter det att den anställts får ett cancerbesked, och säga att 'det är inte ok att du sjukskriver dig under en längre period - du måste se till att bli frisk snabbt från den där cancern', eller hur? Det hade ju varit fullständigt absurt. Att drabbas av psykisk ohälsa är inte det minsta annorlunda, även om det tyvärr inte är alla som fatar och/eller respekterar det.
Jag önskar dig all lycka till //

Tack snälla för ditt svar, det gjorde mig så mycket lugnare.
Jag har dragits med alla typer av ätstörningar sedan väldigt tidig ålder och har för första gången nu motivation och kraft till att faktiskt ta till mig den här behandlingen på riktigt.
Och som du säger så hade det ju naturligtvis varit självklart för en arbetsgivare om jag hade kommit med ett cancerbesked, men jag tror att rädslan ligger i just att de inte ska förstå, det är ju dock inte mitt fel.
Det krockar och känns så extremt opassande att min sjukdom ännu en gång valt att blomma upp, och ibland ifrågasätter jag om jag inte bara kan vända det på en dag, och så provar jag och så inser jag hur sjuk jag faktiskt är.
Jag ska låta det ta tid den här gången, andra gånger har jag hoppat av, många gånger redan innan hälften av behandlingstiden.
Jag får tänka att gör jag detta fullt ut nu så är chansen större till att jag inte får återfall och inte behöver vara borta mer från arbetslivet.
Tack 💜