• MammaHmor

Barnens kusin får inte äta godis

Hej!

Vi har två barn som får lördagsgodis på lördagar och om det är kalas eller en speciell högtid så får de äta gott då också.
    En glass i solen på altanen nu när det blir varmare tycker vi är helt ok osv.

Barnens kusin, som är tre år, får inte äta godis. Det tycker jag är ok, man får bestämma själv hur man vill göra med sina barn, jag respekterar det och skulle aldrig ge henne nåt som hennes föräldrar inte vill att hon ska äta.

Det jag inte förstår är varför mina barn inte får äta påskgodis eller julgodis på högtider hemma hos farmor o farfar när vi alla är där. Mina barn är lite större och duktiga på att göra som vi säger, de skulle inte ge kusinen godis. 

Om kusinens föräldrar har valt att inte ge sitt barn godis, ska det verkligen gå ut över mina barn? Är det rättvist? Det är väl kusinens föräldrar som får ta smällen med en gnällig unge när hon också vill ha godis? 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Barnens kusin får inte äta godis
  • Anonym (Suck)
    MammaHmor skrev 2023-05-09 22:15:01 följande:

Äääääääääh va? Jag har bara pratat om påsk och jul (högtider). Inte vanliga middagar! De får aldrig godis på vanliga middagar.. varför hittar du på? 

Detta är inget jätteproblem i mitt liv, jag respekterar mina svärföräldrar och kusinens föräldrar. Jag ville bara kolla hur andra resonerar eftersom jag har känt att det är lite orättvist. Jag tror inte att kusinernas föräldrar har sagt till farmor o farfar att inte ge barnen godis, det har väl bara blivit så för att det är enklast. Det kanske kommer förändras i framtiden. 

Jag och min familj kommer fira högtider med dem, om konsensus är att barnen inte ska äta godis så kommer jag inte säga nåt om det. Inte bråka eller tjafsa, men jag kommer tycka att det är lite orättvist. Men man behöver inte säga allt man tycker. Jag tycker att det är mycket viktigare med bra stämning än att mina barn ska få äta godis, trots att jag tycker att det hör högtiden till. 

Mina barn älskar sin kusin och jag skulle aldrig riskera att förstöra för dem och deras relation!

Jag vände mig inte till dig ts, så du behöver knappast reagera på diskussionen om "vanliga middagar".
  • MammaHmor
    Anonym (Suck) skrev 2023-05-09 22:22:01 följande:
    Jag vände mig inte till dig ts, så du behöver knappast reagera på diskussionen om "vanliga middagar".
    Men du skrev ju precis om mig i din kommentar och att jag inte gör någon skillnad på vanliga middagar och högtider! 

Går ju inte att diskutera med dig!
  • Anonym (S)
    Anonym (Suck) skrev 2023-05-09 22:22:01 följande:
    Ursäkta men lite märklig inställning...det är ju TS tråd som du dessutom nämner i svaret...

Jag uppfattar att det är just högtider som TS reagerar på...och jag personligen tycker det är skillnad i firande vid storhelger och att det krävs mer kompromissande än enbart "my house-my rules"...
  • Anonym (Suck)
    MammaHmor skrev 2023-05-09 22:30:41 följande:
    Men du skrev ju precis om mig i din kommentar och att jag inte gör någon skillnad på vanliga middagar och högtider! 

Går ju inte att diskutera med dig!
    Nej det gjorde jag inte.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (S) skrev 2023-05-09 22:46:02 följande:
    Ursäkta men lite märklig inställning...det är ju TS tråd som du dessutom nämner i svaret...

Jag uppfattar att det är just högtider som TS reagerar på...och jag personligen tycker det är skillnad i firande vid storhelger och att det krävs mer kompromissande än enbart "my house-my rules"...
    Det är ju ts familj som inte gör undantag vid festligare tillfällen, självklart hänvisar jag till tråden eftersom det har att göra med trådens innehåll när jag svarade den andra personen.
  • MammaHmor
    Anonym (Suck) skrev 2023-05-09 23:09:01 följande:
    Det är ju ts familj som inte gör undantag vid festligare tillfällen, självklart hänvisar jag till tråden eftersom det har att göra med trådens innehåll när jag svarade den andra personen.
    Nu får du sluta! Vi GÖR ju undantag! Vi äter inte godis när vi firar högtider med dem! Av respekt. Kan du inte bara sluta skriva nu?!
  • Meddelande borttaget
  • Spucks
    MammaHmor skrev 2023-05-10 15:48:31 följande:
    Nu får du sluta! Vi GÖR ju undantag! Vi äter inte godis när vi firar högtider med dem! Av respekt. Kan du inte bara sluta skriva nu?!
    ???? Hela din tråd handlar ju om att dina barn itne äta godis vid högtider för att nu firar hos farmor och farfar och de tillåter inte det, vilket du tycker är så orättvisst. Och nu skriver du att ni inte gör det av respekt? I detta fallet skulle ni ju avstå godiset även om de fick äta det - av respekt! Så vad exakt är trådens mening då?
  • MammaHmor
    Spucks skrev 2023-05-10 20:51:32 följande:
    ???? Hela din tråd handlar ju om att dina barn itne äta godis vid högtider för att nu firar hos farmor och farfar och de tillåter inte det, vilket du tycker är så orättvisst. Och nu skriver du att ni inte gör det av respekt? I detta fallet skulle ni ju avstå godiset även om de fick äta det - av respekt! Så vad exakt är trådens mening då?
    Men va? Jag måste vara trög för jag fattar inte varför folk missförstår!?

Mina barn får inte äta påskgodis osv vid högtider när kusinen är med hos farmor o farfar eftersom kusinen inte får äta godis. Jag tycker att det är orättvist men eftersom det är regeln just nu så respekterar vi det. Jag bråkar inte om detta för så jävla viktigt är det inte, men jag tycker att det är tråkigt. Anledning till att jag skapade tråden var för att se vad den generella uppfattningen är om detta. Vad tycker folk? Jag tycker som jag tycker men kan samtidigt respektera andra. 

Kusinens föräldrar och vi är ganska olika i fler avseenden men jag är ingen elak person som skiter i andras val och känslor. Jag klarar av att visa hänsyn.

Vad är det som är så konstigt och varför skriver du som att du är upprörd?! Jag har aldrig skrivit att vi inte skulle äta godis om vi fick - läs igen!
  • Agda90
    Mrs Moneybags skrev 2023-05-09 09:18:58 följande:
    Men vem firar saker 300 dagar av 365? Gör du det? Jag har väldigt svårt att tro att någon familj i Sverige firar i princip varje dag hela året runt. 

De flesta äter godis kanske en gång i veckan. 

Har ni funderat på att äta påsktårtan efter maten istället för före? Det är ju det normala. Självklart orkar man inte äta en måltid efter att ha ätit tårta. Det säger ju sig själv...
    Du och jag kanske tycker att det är onomrlat med alla dessa dagar. Men tro  mig, det finns folk som verkligen pressar in vartenda sån här dag för att ha en anledning till att äta sött. På mitt gamla jobb satt det en års kalender med alla såna dagar uppe i fika rummet och nåde om man missade en endaste!!

De flesta äter mer sötsaker än vad de tror. 

Vad gäller påsktårtan har jag inget att säga till om. Min svärmor anser nämligen att vi överdriver. Det är endast påsken där vi inte kan påverka. Alla andra middagar som vi är på då tar jag och maken bort chipsskålen eller popcorn skålen som står framme före middagen. Men tårtan kan vi inte ta bort för det blir ett jäkla liv på kusinbarnen och de andra familjemedlemmarna. Det där sockret är så jäkla heligt för vissa vet du....
  • Spucks
    MammaHmor skrev 2023-05-10 22:44:17 följande:
    Men va? Jag måste vara trög för jag fattar inte varför folk missförstår!?

Mina barn får inte äta påskgodis osv vid högtider när kusinen är med hos farmor o farfar eftersom kusinen inte får äta godis. Jag tycker att det är orättvist men eftersom det är regeln just nu så respekterar vi det. Jag bråkar inte om detta för så jävla viktigt är det inte, men jag tycker att det är tråkigt. Anledning till att jag skapade tråden var för att se vad den generella uppfattningen är om detta. Vad tycker folk? Jag tycker som jag tycker men kan samtidigt respektera andra. 

Kusinens föräldrar och vi är ganska olika i fler avseenden men jag är ingen elak person som skiter i andras val och känslor. Jag klarar av att visa hänsyn.

Vad är det som är så konstigt och varför skriver du som att du är upprörd?! Jag har aldrig skrivit att vi inte skulle äta godis om vi fick - läs igen!
    Ja, exakt, ni skulle äta godis om ni fick. Bet betyder ni avstår pga tvång, inte pga respekt. Det var hela min poäng. Om man avstår något av respekt för någon annan, då gör man det frivilligt, även om man inte måste.
  • Anonym (Ät godis!!)
    Agda90 skrev 2023-05-11 09:01:01 följande:
    Du och jag kanske tycker att det är onomrlat med alla dessa dagar. Men tro  mig, det finns folk som verkligen pressar in vartenda sån här dag för att ha en anledning till att äta sött. På mitt gamla jobb satt det en års kalender med alla såna dagar uppe i fika rummet och nåde om man missade en endaste!!

De flesta äter mer sötsaker än vad de tror. 

Vad gäller påsktårtan har jag inget att säga till om. Min svärmor anser nämligen att vi överdriver. Det är endast påsken där vi inte kan påverka. Alla andra middagar som vi är på då tar jag och maken bort chipsskålen eller popcorn skålen som står framme före middagen. Men tårtan kan vi inte ta bort för det blir ett jäkla liv på kusinbarnen och de andra familjemedlemmarna. Det där sockret är så jäkla heligt för vissa vet du....
    Tycker socker-fobin är ännu mer fascinerande! Är garanterat inte SOCKRET i sig som man är ute efter, utan mest traditionen, speciellt hos äldre människor! Min mormor har gjort tårta till mig när jag fyller år i snart 40 år, vi skojar ofta om det, enda giltig anledning till att tårtan uteblir skulle vara hennes egna bortgång! Det är traditionen som är helig, inte "det där sockret". Och det skulle såklart inte vara godtagbart om hon plötsligt fick en fix idé och kom med en hink morötter istället.
  • Kvittning
    Anonym (Ät godis!!) skrev 2023-05-11 14:09:16 följande:
    Tycker socker-fobin är ännu mer fascinerande! Är garanterat inte SOCKRET i sig som man är ute efter, utan mest traditionen, speciellt hos äldre människor! Min mormor har gjort tårta till mig när jag fyller år i snart 40 år, vi skojar ofta om det, enda giltig anledning till att tårtan uteblir skulle vara hennes egna bortgång! Det är traditionen som är helig, inte "det där sockret". Och det skulle såklart inte vara godtagbart om hon plötsligt fick en fix idé och kom med en hink morötter istället.
    Jamen precis. För oss är chokladasken vid jul och påskägget med godis superviktigt. Inte för att vi är sockerjunkies utan för att det är vår tradition. Påskägg är ju bara vid påsk, chokladask har vi normalt bara till jul och nyår. 

@ts, hur går dina tankar nu efter att ha läst svaren. Det är ju rätt skiftande i vad vi som svarar tycker. 
  • MammaHmor
    Kvittning skrev 2023-05-11 18:05:13 följande:
    Jamen precis. För oss är chokladasken vid jul och påskägget med godis superviktigt. Inte för att vi är sockerjunkies utan för att det är vår tradition. Påskägg är ju bara vid påsk, chokladask har vi normalt bara till jul och nyår. 

@ts, hur går dina tankar nu efter att ha läst svaren. Det är ju rätt skiftande i vad vi som svarar tycker. 

Kul att du frågar :D 

Jag har nog samma inställning till det hela fortfarande men har insett att inte alla tycker som jag :P många verkar tycka/tro att jag inte respekterar kusinens föräldrar eller farmor o farfar, men det gör jag absolut. Håller inte med dem riktigt bara, men det håller jag för mig själv.

Det är kul att det är ganska delade meningar om detta också. Handlar väl om tradition och hur bunden man är/vill vara till sina traditioner. 

Socker verkar vara ett känsligt ämne också. Mina barn äter vanlig mat till vardags och får inte äta godis mån-fre, bara lördagar. Vi har skärmförbud flera dagar i veckan så då leker dem istället, och nu när det är fint väder så är barnen ute och springer i trädgården varje dag efter fritids. De har sina fysiska aktiviteter varje vecka också. Lite godis på lördagen, vid högtider eller till och med en glass i solen mitt i veckan är jag inte rädd för. Det är barndom liksom och vi pratar om allt, jämt, med barnen, även hälsa och matvanor. Så jag upplever att de har en bra relation till mat och godis. 

• MammaHmor
    Spucks skrev 2023-05-11 10:40:22 följande:
    Ja, exakt, ni skulle äta godis om ni fick. Bet betyder ni avstår pga tvång, inte pga respekt. Det var hela min poäng. Om man avstår något av respekt för någon annan, då gör man det frivilligt, även om man inte måste.

Haha ok, nu förstår jag att du bara provocerar med flit. Dina resonemang är så konstiga! 

Vi respekterar kusinernas föräldrar och avstår frivilligt. Annars hade vi tagit med påskägg med godis och skitit i vad de andra tycker. Och så gör vi inte. Jag vet inte vad som skulle hända om vi tog med ägg med godis, men jag vill inte testa. Det betyder inte att jag tycker att det är rättvist för det, det betyder inte att jag avstår pga tvång, det betyder att jag respekterar dem.

Fortsätt kommentera om du vill men jag kommer inte svara mer. Du vill bara provocera.

• Spucks
    MammaHmor skrev 2023-05-11 18:41:48 följande:

Vi respekterar kusinernas föräldrar och avstår frivilligt. 

Det är just det ni INTE gör. Ni avstår för att farföräldrarna inte tillåter det - det är ju det du gnäller om i hela tråden.
  • Kvittning
    MammaHmor skrev 2023-05-11 18:33:41 följande:

Kul att du frågar :D 

Jag har nog samma inställning till det hela fortfarande men har insett att inte alla tycker som jag :P många verkar tycka/tro att jag inte respekterar kusinens föräldrar eller farmor o farfar, men det gör jag absolut. Håller inte med dem riktigt bara, men det håller jag för mig själv.

Det är kul att det är ganska delade meningar om detta också. Handlar väl om tradition och hur bunden man är/vill vara till sina traditioner. 

Socker verkar vara ett känsligt ämne också. Mina barn äter vanlig mat till vardags och får inte äta godis mån-fre, bara lördagar. Vi har skärmförbud flera dagar i veckan så då leker dem istället, och nu när det är fint väder så är barnen ute och springer i trädgården varje dag efter fritids. De har sina fysiska aktiviteter varje vecka också. Lite godis på lördagen, vid högtider eller till och med en glass i solen mitt i veckan är jag inte rädd för. Det är barndom liksom och vi pratar om allt, jämt, med barnen, även hälsa och matvanor. Så jag upplever att de har en bra relation till mat och godis. 

Jag tycker absolut att ni kan ta upp frågan. Utifrån det du skrivit så verkar det mer vara så som det blivit. Kusinen äter inte godis och det blir godisfritt för alla av bara farten. 

Vi hade liknande med läggtider. När kusinerna var där så behövde även mina barn gå och lägga sig kl 20 på helgen (fast de la sig kl 21 på vardagar) för kusinernas föräldrar var stenhårda med att kl 20 var läggtid (deras och mina barn är lika gamla).

Farföräldrarna reflekterade liksom inte att det blev väldigt fel för mina barn att gå och lägga sig supertidigt hemma hos dom för att kusinerna hade den regeln (när de var där själva fick de vara upp tills de vuxna skulle lägga sig). Men det räckte att jag påpekade det orimliga i att kusinens regler styrde alla barns regler så insåg ju farföräldrarna också det och de fick olika regler. Dock så fick mina barn såklart inte springa runt och störa efter kl 20 utan då fick de vara tysta, men kunde ligga och mysa med de äldre i vardagsrummet istället för att lägga sig. Och det var ingen som hade problem med det, kusinerna var vana att lägga sig 20 och accepterade att det var olika och kusinernas föräldrar insåg ju också att de inte kan bestämma över alla barns läggtider. 

Så det kan ju mycket väl vara så här också. Att om ni lyfter att det för er faktiskt är en väldigt uppskattad tradition att ha godis på högtider och om det kanske går att t.ex. ha en chokladask och annat julgodis lite diskret på köksbänken till jul + påskägg till påsk där era barn får frukt och godis i sina ägg och deras barn frukt och russin sitt. Skulle gissa att det funkar för alla andra inblandade också. 
  • Anonym (Ät godis!!)
    MammaHmor skrev 2023-05-11 18:33:41 följande:

Socker är inte speciellt känsligt för gemene man, det är EN socker-Hitler som sitter både här och i andra trådar och beklagar sig över "Det där sockret som alla tydligen måste ha!!", "Att det ska vara så viktigt med socker!!", "Ni klarar er förstås inte utan socker!!", bla bla bla. Bara att ignorera besserwissern! Känns som det skulle behövas en rejäl chokladkaka där för att få upp både blodsockret och humöret en bit!
  • Anonym (fel)

prata med svärföräldrarna varför de fattat det beslutet. jag tänker spontant att det kan vara så att kusinen är så pass liten att föräldrarna och svärföräldrarna tycker det är jobbigt med barnets reaktion att den också vill äta godis när den ser de andra kusinerna göra det och de orkar inte med detta. När barnet väl blir större borde det kunna införas att man kan äta godis. Man kan diskutera fram en ålder. Men om det är så att svärföräldrarna tycker att godis aldrig ska plockas fram vid påsk hos dem är det något annat. 

Sen kommer kusinen bli utsatt att gå på barnkalas och så vidare och se andra barn äta godis, så är det bara så förr eller senare kommer det här komma. 

Om barnet är för litet för att förstå, inte vijla äta godis så länge hade jag gjort så att jag gett barnen godis före eller efter (vet inte hur länge ni firar med svärföräldrarna). 

För mig verkar det som att kusinens förälder eller föräldrar hunnit före och pratat med svärföräldrarna som fattat sitt beslut att inte ha godis, men inte pratat med er om det alls och det tycker jag är helt fel. Kusinens förälder/föräldrar och även svärföräldrarna ska visa samma respekt för er och era barn. 

• Anonym (fel)

Vad tycker din mans, barnens pappa om detta? Då detta gäller hans föräldrar och högtider hos dem? Hade jag varit honom hade jag tagit upp det enskilt kanske då med föräldrarna först och frågat vad de håller på med och varför de fattat beslut utan att höra med honom. Är han uppvuxen med att ha det så här innan? 

Men vi har också den regeln hos oss att jag sköter min familj och han sköter sin så kommer sånt här upp så är det inte jag, bara för jag är kvinna  (för det är tyvärr så resonemanget har gått på hans sida av familjen, även den  yngre generationen tyvärr) som ska ta över detta. 

Jag är van vid vissa traditioner från min familj och är vi hos min eller min kommer över så är det det som gäller. Är vi hos hans är det det som gäller. Händer nåt pp vägen som sagt är det han som tar det. Annars blir det lätt ett extra virr varv av ingifta som har sina traditioner och det blir inte bättre av det precis, det blir bara en sörja. 

Svar på tråden Barnens kusin får inte äta godis