MammaHmor skrev 2023-05-11 18:33:41 följande:
Kul att du frågar :D
Jag har nog samma inställning till det hela fortfarande men har insett att inte alla tycker som jag :P många verkar tycka/tro att jag inte respekterar kusinens föräldrar eller farmor o farfar, men det gör jag absolut. Håller inte med dem riktigt bara, men det håller jag för mig själv.
Det är kul att det är ganska delade meningar om detta också. Handlar väl om tradition och hur bunden man är/vill vara till sina traditioner.
Socker verkar vara ett känsligt ämne också. Mina barn äter vanlig mat till vardags och får inte äta godis mån-fre, bara lördagar. Vi har skärmförbud flera dagar i veckan så då leker dem istället, och nu när det är fint väder så är barnen ute och springer i trädgården varje dag efter fritids. De har sina fysiska aktiviteter varje vecka också. Lite godis på lördagen, vid högtider eller till och med en glass i solen mitt i veckan är jag inte rädd för. Det är barndom liksom och vi pratar om allt, jämt, med barnen, även hälsa och matvanor. Så jag upplever att de har en bra relation till mat och godis.
Jag tycker absolut att ni kan ta upp frågan. Utifrån det du skrivit så verkar det mer vara så som det blivit. Kusinen äter inte godis och det blir godisfritt för alla av bara farten.
Vi hade liknande med läggtider. När kusinerna var där så behövde även mina barn gå och lägga sig kl 20 på helgen (fast de la sig kl 21 på vardagar) för kusinernas föräldrar var stenhårda med att kl 20 var läggtid (deras och mina barn är lika gamla).
Farföräldrarna reflekterade liksom inte att det blev väldigt fel för mina barn att gå och lägga sig supertidigt hemma hos dom för att kusinerna hade den regeln (när de var där själva fick de vara upp tills de vuxna skulle lägga sig). Men det räckte att jag påpekade det orimliga i att kusinens regler styrde alla barns regler så insåg ju farföräldrarna också det och de fick olika regler. Dock så fick mina barn såklart inte springa runt och störa efter kl 20 utan då fick de vara tysta, men kunde ligga och mysa med de äldre i vardagsrummet istället för att lägga sig. Och det var ingen som hade problem med det, kusinerna var vana att lägga sig 20 och accepterade att det var olika och kusinernas föräldrar insåg ju också att de inte kan bestämma över alla barns läggtider.
Så det kan ju mycket väl vara så här också. Att om ni lyfter att det för er faktiskt är en väldigt uppskattad tradition att ha godis på högtider och om det kanske går att t.ex. ha en chokladask och annat julgodis lite diskret på köksbänken till jul + påskägg till påsk där era barn får frukt och godis i sina ägg och deras barn frukt och russin sitt. Skulle gissa att det funkar för alla andra inblandade också.