• Sazzo88

    Spelberoende tonåring

    Min son är 14 år. Hans stora intresse är att spela dator. Och han är väldigt duktig på det han gör.
    Men under senaste tiden har det blivit ett ohälsosamt beteende som förmodligen vuxit fram under årens gång utan att jag egentligen har förståt allvaret.

    Han spelar den mesta av hans vakna tid. Jag får påminna om att han ska ta hand om sin hygien som duscha och borsta tänderna . Han har börjar att strunta i att gå till skolan viss dagar. Han går hem från skolan då han säger att han är sjuk. För att gå hem att spela förmodligen.


    På helger samt lov kan han sitta hela dagar om jag inte avbryter. Han ljuger när han ska sova på helgerna och går upp och spelar på natten när jag har lagt mig. Vänder på dygnet på lov och helger då kan han sova till 15 på dagarna. 
    Han vill inte följa med på aktiviteter som vi gör med familjen ,men det kanske inte är så konstigt eftersom han är tonåring.


    Jag måste ta bort internet för att han helt enkelt inte ska kunna spela. Och måste ta med det till jobbet .
    Detta förstör familjen och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har kontaktat skolan och vi har varit hos kuratorn vid ett tillfälle men hon ville mest kolla så det inte handlade om utanförskap i skolan. Men i skolan har han kompisar som han umgås med.
     
    Någon som har/haft samma problem som vill dela med sig av erfarenheter och tips? 

  • Svar på tråden Spelberoende tonåring
  • Mortiscia80

    Ja, ni får stänga av internet vissa tider och fundera på hur mycket skärmtid per dag som är rimligt, och hålla på det 100 %.

  • Tow2Mater

    Vad anser tonåringen när du och pappan pratat med honom/henne? Att inte skota hygienen i den åldern kan ju hinta att det kan finnas andra problem.

    Finns inget annat intresse som sport, idrott eller inom kultur som kan uppmuntras?

Svar på tråden Spelberoende tonåring