• Anonym (Sudrun Hchyman)

speciellt beteende hos barn, tecken på personlighetsstörning?

Jag vet att man inte diagnosticerar personlighetsstörningar på barn, men jag undrar över sambandet mellan en viss typ av beteende och narcissism/borderline/histrioni sedan som vuxen.

Jag tänker på barn som har väldigt svårt att hantera att ett annat barn uppmärksammas och denne själv hamnar i skymundan ett tag, tex (fiktiva barn) lillasyster Jill 5 som är rätt tillbakadragen av sig, fyller år och storasyster Nadja 7 som annars är jättecharmig och får alla att skratta börjar agera ut, bråka, skrika osv.

Har det ett samband sedan för Nadja att ha liknande beteende som vuxen? Svårt att hantera att någon annan får uppmärksamhet, svårt att inte vara i centrum? Hota med självmord lagom till Jill skall ha förlovningsfest tex?

Har den typen av beteende som barn något samband med den typen av beteende som vuxen eller är det två separata saker? 

Vänligen jag försöker prata generellt och inte bli så personlig i tråden, tack.

• Svar på tråden speciellt beteende hos barn, tecken på personlighetsstörning?
  • Citronella

Det du beskriver är vanlig normal utveckling. Alla barn går igenom faser av avundsjuka, habegär och andra mindre positiva egenskaper. Det är så barn lär sig skilja på ditt och mitt, sina och andras känslor och lär sig hantera motgångar. Ett tips är att läsa om barns utveckling på det sättet får du mer förståelse och har lättare att bemöta barnet. 

• Anonym (Nej)

Nej, det finns ingen sådan koppling. Uppfostrar man barnen så försvinner sådana idiotiska drag.

• Anonym (Dr Feelgood)
    Anonym (Nej) skrev 2023-05-07 19:38:09 följande:

Nej, det finns ingen sådan koppling. Uppfostrar man barnen så försvinner sådana idiotiska drag.

Men familjer uppfostrar givetvis sina barn tämligen lika så varför blir resultatet då ofta så olika?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Dr Feelgood) skrev 2023-05-07 20:55:25 följande:
    Men familjer uppfostrar givetvis sina barn tämligen lika så varför blir resultatet då ofta så olika?
    Därför att två barn som växer upp i samma familj fortfarande har unika upplevelser och kommer INTE uppfostras på exakt samma sätt eftersom det uppstår helt unika situationer och föräldrarna kommer inte reagera på exakt samma sätt mot alla barn. Det är bara att se sig omkring bland de man känner som vuxit upp med syskon, väldigt vanligt att man växer upp med väldigt skilda personligheter, eller hur? Alltså då även utan empatibrist och barnslig egoism.
  • Anonym (l)

Så tidigt hade jag inte tolkat det som något speciellt tecken på personlighetsstörning. Barn behöver få tid att utvecklas.

• Anonym (Filur)

Jag vill lägga till, till dig som skrev att med uppfostran så försvinner den typen av beteenden. I majoritet ja.
    Men du kan inte dra likhetstecken mellan bristande empati, narcissism osv med dålig uppfostran. Lika lite som autism och ADHD beror på bristande uppfostran.
    Som förälder ska man vägleda, modellera, föregå med gott exempel. Avleda sämre beteenden och premiera och förstärka när barnen gör bra saker.
    Lär barnen att livet inte är rättvist, lär dem att livet "händer", människor kommer att bete sig illa och såra, man kommer förlora nära och kära, man kan bli arbetslös och lämnad av en pojkvän. Det är inte anledning att sätta sig på närakuten, det är livet och det verkar som att unga idag har så otroligt svårt att hantera motgångar och sorg. Där finns mycket att lära av den äldre generationen. Saker kan göra otroligt ont men man är sällan ensam. Där har vi en viktig del av uppfostran. 

• Anonym (K)

Avundsjuka är väl alla ungar som har syskon. dela med sig är något man lär sig 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Filur) skrev 2023-05-08 07:05:41 följande:

Jag vill lägga till, till dig som skrev att med uppfostran så försvinner den typen av beteenden. I majoritet ja.
    Men du kan inte dra likhetstecken mellan bristande empati, narcissism osv med dålig uppfostran. Lika lite som autism och ADHD beror på bristande uppfostran.
    Som förälder ska man vägleda, modellera, föregå med gott exempel. Avleda sämre beteenden och premiera och förstärka när barnen gör bra saker.
    Lär barnen att livet inte är rättvist, lär dem att livet "händer", människor kommer att bete sig illa och såra, man kommer förlora nära och kära, man kan bli arbetslös och lämnad av en pojkvän. Det är inte anledning att sätta sig på närakuten, det är livet och det verkar som att unga idag har så otroligt svårt att hantera motgångar och sorg. Där finns mycket att lära av den äldre generationen. Saker kan göra otroligt ont men man är sällan ensam. Där har vi en viktig del av uppfostran. 

Ja jag har öht inte påstått att diagnoser försvinner med uppfostran så tänk lite på vad du skriver innan du säger att jag inte kan dra likhetstecken mellan diagnoser och uppfostran. Jag har svarat på ts fråga med en generell sanning för att ge det svar hen söker. Det finns alltid undantag men i grunden är det inte så att barn som beter sig på ett visst sätt kommer att vara sådan som äldre. Det förstår nog de flesta.
  • Anonym (hm)

Jag var väldigt avundsjuk eller svartsjuk mer som barn. Jag är inte personlighetsstörd, däremot har jag andra diagnoser idag.

Sedan var jag ett utsatt barn också, så det kan mycket väl vara traumarelaterat att jag var så.

Personlighetsstörda på det sättet du nog menar, typ emotionell instabil personlighetsstörning är väl också ofta traumarelaterad`? Det du beskriver med Jill är dock relativt normalt.

Jag upplevde att mitt ena barn hade lite negativa drag som liten tex, i form av lägre empati än mitt andra barn, absolut inte på nivå av narcissism eller antisocial personlighetsstörning eller liknande, men det gjorde att jag försökte hjälpa det barnet lite extra med att förstå andra, och det fungerade faktiskt. 

• Anonym (Filur)
    Anonym (Nej) skrev 2023-05-08 07:35:47 följande:
    Ja jag har öht inte påstått att diagnoser försvinner med uppfostran så tänk lite på vad du skriver innan du säger att jag inte kan dra likhetstecken mellan diagnoser och uppfostran. Jag har svarat på ts fråga med en generell sanning för att ge det svar hen söker. Det finns alltid undantag men i grunden är det inte så att barn som beter sig på ett visst sätt kommer att vara sådan som äldre. Det förstår nog de flesta.
    Det var du som tog upp det i samma mening som "idiotiska drag". 
    Så det ligger nog hos dig. 
    Patologi kring personlighetsstörningar uppkommer av och botas med uppfostran precis lika lite som NPF-diagnoser.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Filur) skrev 2023-05-08 08:57:26 följande:
    Det var du som tog upp det i samma mening som "idiotiska drag". 
    Så det ligger nog hos dig. 
    Patologi kring personlighetsstörningar uppkommer av och botas med uppfostran precis lika lite som NPF-diagnoser.
    Nej, jag har inte diskuterat diagnosbarn. Jag pratar om de allra flesta barn, den stora massan. Det är extremt få som växer upp och har kvar samma psykotiska drag som små barn kan ha.
  • Anonym (Filur)
    Anonym (Nej) skrev 2023-05-08 09:02:08 följande:
    Nej, jag har inte diskuterat diagnosbarn. Jag pratar om de allra flesta barn, den stora massan. Det är extremt få som växer upp och har kvar samma psykotiska drag som små barn kan ha.
    Det håller jag med om. Men det beror inte av uppfostran. Ett barn med psykotiska drag åt det patologiska hållet (dvs det som anses "sjukt") blir inte fri från detta genom god uppfostran. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Filur) skrev 2023-05-08 10:10:46 följande:
    Det håller jag med om. Men det beror inte av uppfostran. Ett barn med psykotiska drag åt det patologiska hållet (dvs det som anses "sjukt") blir inte fri från detta genom god uppfostran. 
    Jag har inte påstått det heller, även om det kanske ser underförstått ut i första inlägget. Annars hade vi väl haft varken psykopater eller andra diagnoser.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Filur) skrev 2023-05-08 10:10:46 följande:
    Men ett barn kan få vissa av dessa drag av dålig uppfostran.
  • Anonym (Filur)
    Anonym (hm) skrev 2023-05-08 16:44:13 följande:
    Men ett barn kan få vissa av dessa drag av dålig uppfostran.
    Få och få,  pratar man drag och personlighet så är det till största delen medfött. Men för all del, har man föräldrar som inte leder bort och som kanske till och med förstärker felaktiga beteenden så är det såklart att de kan bli problematiska i vuxen ålder. 
  • Anonym (hm)
    Anonym (Filur) skrev 2023-05-08 17:20:35 följande:
    Få och få,  pratar man drag och personlighet så är det till största delen medfött. Men för all del, har man föräldrar som inte leder bort och som kanske till och med förstärker felaktiga beteenden så är det såklart att de kan bli problematiska i vuxen ålder. 
    Det där är väldigt omdiskuterat, narcissism är troligtvis tilll större delen beroende på uppväxt.
Svar på tråden speciellt beteende hos barn, tecken på personlighetsstörning?