• Anonym (TS)

Helt omotiverad 12-åring

Jag har en 12-åring som riskerar betyget F i några ämnen men hen bryr sig inte. Har försökt peppa, hjälpa, motivera men hen är helt omotiverad. Vill bara spela tv-spel och kan på sin höjd plugga i 15 minuter inför ett prov. Jag försöker hjälpa hen med att bli bättre på att skriva men hen lyssnar inte/bryr sig inte. Hen har potential men hen väljer att inte använda den. Jag är orolig, hur vanligt är detta och kan det vara en fas?

• Svar på tråden Helt omotiverad 12-åring
  • Anonym (Enkelt)

Ta bort dator-mobil- och tv-spel tills det blir ändring. Var tydlig med vad som gäller. Skolan kommer först.

• Anonym (specialpedagog)

1. Det är vanligt
    2. 12-åringar har inte så utvecklat konsekvenstänk så att försöka förklara att det blir F är liksom inte så gångbart.
    3. Betygen i åk6  är faktist inte speciellt viktiga. På högstadiet kommer hen bli varse att hen behöver jobba på mer ju äldre hen blir, eftersom kraven ökar för varje skolår. Vill hen in på något speciellt på gymnasiet så behöver hen veta vad som krävs för den utbildningen. Så brukar kidsen sällan börja tänka förrän kanske i åk8. 
    4. Givetvis ska hen inte checka ut för sommarlov redan nu, och du som förälder ska bara fortsätta peppa och prata om att skolan är viktig MEN i ditt inre kan du trösta dig med att just betygen åk 6 inte spelar någon som helst roll. De används inte till något. Dock bra att åk 7-lärarna får reda på om det var några F så att de kan sätta in stöd efter behov. 
    5. Har ditt barn någon form av inlärningsproblematik så är det förstås en lite annan situation men då ska ju skolan göra planer för det. 

• Anonym (Marie)

Hur har du motiverat henne? Kan du tänka dig att stänga av tv-spelet inför proven och säga att det slås på igen när provet har genomförts? Att ge en slant för varje prov som har gått bra enligt era egna uppställda mål? Att säga t ex att ni gör något kul tillsammans om det inte blir några F i betygen?

Det kanske låter gammaldags, men jag tror på en blandning av hot och löften. Om inte X sker kommer tv-spelet att ryka. Om X sker kommer du få en fin belöning. Testa. 

12-åringar har inte något helhetsperspektiv ännu. Just nu mår hon bra och bor hemma hos mamma och har allt hon önskar (eller han) och får mat för dagen osv. Hon är inte gammal nog att tänka att i framtiden kommer hennes typ av leverne att leda till fattigdom, utanförskap mm. För nu rullar ju allt på. De har inget konsekvenstänkande. 

• Anonym (Mia)

Barnet verkar motiverat av tv-spel så använd dig av det. Just nu klarar hen tydligen inte av att själv se vikten av sitt skolarbete, eller i alla fall inte ha förmågan att prioritera det över spelandet, så du kan hjälpa till här.

Låt barnet tjäna in sin speltid genom att göra läxor och sköta skolan. En avklarad uppgift eller ett löst problem ger X antal minuter. Att ha koll på planeringen och veta vad som pågår i skolan ger minuter, en uppgift inlämnad i tid (ja även en försenad uppgift kan ge tid, men inte lika mycket), att plugga en viss tid inför ett prov, osv kopplar du till det som verkligen motiverar ditt barn - spelandet.

Kontakta läraren/lärarna och fråga hur barnet bäst kan investera sin tid. Be om extraarbete eller om tips på var hen kan träna extra för att fylla i kunskapsluckor och komma ikapp.

För att göra det meningsfullt för ditt barn är det viktigt att hen kan tjäna in tillräckligt med tid till att spela ganska lätt i början. Gör det inte för svårt att få ihop till ett spel. Det handlar om att bryta trenden och bygga upp goda vanor. Du kan alltid höja kraven lite senare.

Använd dig av föräldrakontroller på spelkonsolerna för att få systemet att funka. Eller, som min kollega gjorde ett tag, ta med kontrollerna till jobbet.

• Anonym (Hin håle)

Vad gär hen när du tar bort spel och mobil? 

Svar på tråden Helt omotiverad 12-åring