Anemi, folsyra? Är jätte orolig...
Hej. Jag är gravid i vecka 7 och har hittills inte ätit folsyra som tydligen ska vara jätte viktigt för fostrets utveckling och hälsa som jag fick reda på gansk nyss. Jag har varit hos vc/barnmorska men hon nämnde inget om folsyra...
Jag har varit extremt trött, illamående med täta kräkningar så att jag knappt vågar äta nått men ändå tvingar mig själv pga hunger. Jag är även yr och kraftlös så att jag knappt kan lyfta mina armar eller promenera 4 steg innan jag blir andfådd och det blir svart framför ögonen. Jag har även en konstig huvudvärk, det känns som att hjärnan inte får blod.
Jag har legat i sängen de senaste dagarna i hopp om att det ska bli bättre men det har bara blivit värre. Jag ringde en vän vars mamma är sjuksköterska och berättade hur jag mår. Då nämnde hon folsyra och sa att brist på det kan skada både mig och fostret och att det låter som att jag har gravid-anemi.
Jag googlade lite och läste om anemi samt folsyra brist och det låter verkligen exakt som det jag går igenom till punkt och pricka.
Jag är i övrigt fullt frisk och äter inga mediciner.
Som tur har jag ett multivitamin hemma som även är anpassad för gravida med extra järn, c Vitamin och folsyra som jag tog ett av. Efter ca. 30 minuter känner jag mig lite bättre redan.
Men jag är panikslagen. Är orolig för att jag inte visste om detta och att fostret inte har utvecklats på ett hälsosamt sätt.... jag trodde inte jag behövde vitaminer alls då jag redan är rätt hälsosam av mig. Jag äter rikligt med frukt och grönsaker men även kött, fisk, fågel etc.
Jag kommer fortsätta äta folsyra nu men är som sagt jätte orolig nu att mitt barn har skadats då jag har legat "sjuk"/känt mig sjuklig i flera dagar.... och att den inte har fått folsyra i 7 veckor!
Ska jag ta det lugnt? Eller är detta allvarligt? :(