• diablo78

Järnbrist, orsak?

Jag har sedan i höstas tagit prover pga av dåliga järnvärden. Jag skulle äta tabletter Duraferom 1 om dagen fick jag till mig hos City Läkarna. Sen blir jag skickat till hälsocentralen inom Regionen och nya prover togs som är helt oförändrade. Läkaren sa att jag kunde öka dosen till 2 tabletter för att järnbristen berodde på mensen. Dom 5 gångerna jag har tagit proverna innan har jag inte haft menstration, men sista gången nu när proverna togs så hade jag den. Och svaret blev de samma som innan, dåliga järnvärden. Fick då hemskickat ett brev från läkaren där hon utrycker sig om ifall jag tar tabletterna eller inte. Ska fortsätta med tabletterna enligt henne.
    Blir så irriterad, jag vill ju veta varför jag har järnbrist. 
    Nu till min kropp!
    Jag har väldigt ofta en kurrande/talande mage som låter väldigt ofta. När jag inte har ätit låter den, när jag ätit och druckit vnågot låter den. Det låter väldigt ofta och jag är ju inte alltid hungrig heller.
    Jag har även fått problem med små ryckningar i mina ben. När jag ligger på soffan eller i sängen så får jag ryckningar i högerknät utan vidare. Detta är väldigt jobbigt dådetgör ont och blir som en jobbig smärta. Jag har fått tabletter för det men det hjälper ju så klart bara för stunden..
    Blir ju orolig att det ska ha något samband med allt annat. Den första läkaren jag gick till sa attjag skulle till sjukgymnast och nästa fick jag tabletter av.
    Blir så lessen inombords då jag känner att jag inte riktig blir tagen på allvar med mina problem och vet inte riktigt vart jag ska vända mig.

Är ju orolig för att de ska vara någon cancer i magen  nervsjukdom med ryckningarna. Nä ta tabletter så går det över. Vill ju komma vidare till kunnigt folk och inte bara få en bedömning av en AT läkare.

Vad ska jag göra?
    Hur går jag vidare?
    Någon som har en teori vad det kan vara för fel?

• Svar på tråden Järnbrist, orsak?
  • Lynx123

Jobbigt! En tanke - äter du ordentligt? För att din kropp ska ta upp järn ordentligt är det också viktigt att du har bra c-vitaminnivåer, vilka bland annat kommer från grönsaker och frukt.

• Mrs Moneybags

Ryckningar har definitivt inget med cancer att göra i alla fall. Järnbristen får du nog fortsätta jobba på med 2 tabletter om dagen. Det tar ca 3-4 månader innan man ser någon skillnad, sa min läkare. Om man har haft riktigt låga järnvärden kanske det tar ännu längre tid. För mig berodde det på att jag inte åt tillräckligt varierat, men även nu när järnvärdet är bättre fortsätter jag äta 1 tabl om dagen. 

• Pimpinellan

Du kan testa Sideral Forte istället. Mildare för magen och hade snabbare effekt på mig. Drick/ät inte mejeriprodukter i närheten av medicinintaget. Ät gärna extra järnrik mat också förutom citrusfrukter.

• asdfgh

Ät inget 1h innan och 2h efter tabletten. Inget te, kaffe eller mejeriprodukter under den tiden heller. Ta tabletten ihop med c-vitamin för att underlätta upptaget.

Jag låg en bit under gränsvärdena på järn (både depåer och vanligt järnvärde) vilket gjorde att jag blev stoppad som blod/plasmagivare. Det tog runt 4 mån av att följa ovan närmast religiöst 7 dagar i veckan för att komma upp över gränserna igen och då låg jag ändå inte superlågt

• Mortiscia80

Järnbrist, magkurr, knäryck och cancer är helt orelaterade här. Järnbrist kan bero på mens, kost och säkert något annat också. Magen låter mycket på en del människor, särskilt om man har mycket luft i systemet. Knät låter som nervryckningar, inget att oroa sig för isf. Cancer tror jag inte du har för det finns inget av det du räknar upp som tyder på det.

• diablo78
    Mortiscia80 skrev 2023-05-12 21:34:06 följande:

Järnbrist, magkurr, knäryck och cancer är helt orelaterade här. Järnbrist kan bero på mens, kost och säkert något annat också. Magen låter mycket på en del människor, särskilt om man har mycket luft i systemet. Knät låter som nervryckningar, inget att oroa sig för isf. Cancer tror jag inte du har för det finns inget av det du räknar upp som tyder på det.

Är du läkare
  • AmericanMommy

Om du tagit järn sedan i höstas och det inte förändrats låter det som du inte tar upp järnet. Har dom testat dig för celiaki? 
    Lågt järn kan också leda till ryckningar i benen och RLS. 

Svar på tråden Järnbrist, orsak?