• Anonym (Sthlm-88)

Ett ex som vill bestämma allt.

Hej! Jag är tillsammans Med en kille som har barn  sen tidigare. De har pågått mycket konflikter mellan han och hans ex och hon vägrar varannan vecka Även om vi vill ha de Och att de är barnens önskan.  han har barnen en dag mindre och behöver ändå betala både underhållsstöd Och får inget barnbidrag. Saken hör att hon har bättre ekonomi än oss och har sagt själv att hon egentligen inte behöver pengarna. Jag är hemma och är sjukskriven och hon betalar Inte de hon ska även om hon får pengar. förstår inte hur försäkringskassan kan tycka detta är okej?  

• Svar på tråden Ett ex som vill bestämma allt.
  • Anonym (Ö)

För det första ska pappan orosanmäla att fyraåringen får panik!! Varför har han inte gjort det?!

För det andra så är det tingsrätten som hanterar vårdnadsfrågor. Varför har han inte vänt sig till dem? Han får väl skylla sig själv om han inte vill ta fighten. 

• Anonym (Sthlm-88)
    Anonym (Ö) skrev 2023-05-12 15:52:59 följande:

För det första ska pappan orosanmäla att fyraåringen får panik!! Varför har han inte gjort det?!

För det andra så är det tingsrätten som hanterar vårdnadsfrågor. Varför har han inte vänt sig till dem? Han får väl skylla sig själv om han inte vill ta fighten. 

Ja du de första kan ja absolut hålla med om.. han Har en jävla respekt För henne >< som ja inte förstår vaför.. men hon Har hotat många gånger han aldrig får träffa barnen mer osv. 

jo ja vet.. 

• Anonvm
    Anonym (Sthlm-88) skrev 2023-05-12 11:42:19 följande:
    Nej men jag tror problemet är att hon vill ha alla pengar å godkänner Hon varannan vecka så blir hon utan.. familjerätten gör ingenting de bara sitter och lyssnar, hon sitter bara där och säger att hon inte går med på varannan vecka så finns ju ingen mening.. 
    Vem ger henne rätten och makten att bestämma?
    Fundera ordentligt på den en stund tills du/ni får uppenbarelsen.....

Jag har bara skummat igenom tråden, men har de gemensam vårdnad om barnen?

Familjerätten bestämmer precis ingenting, det är en rådgivande del inom socialkontoret. All medverkan är helt frivillig, man behöver inte varken dyka upp till samtalen, lyssna på samtalen, eller följa det som rekommenderas.
    Många har tyvärr en fullständigt felaktig bild av vad familjerätten är för något.

Bor barnen idag 4 dagar hos ena föräldern och 3 dagar hos andra föräldern så ska inte FK betala ut underhållsstödet.
    Kontakta genast deras kundtjänst och informera dem om barnens boende, de kommer då starta en "utredning".
    Barnen behöver spendera 12 nätter av 28 i det hem där de spenderar mindre tid för att det tveklöst skall anses vara ett växelvist boende enligt FKs resonemang, bor de mellan 10-11 nätter av 28 så spelar lite fler parametrar in så som hur barnen bor på lov etc...
    Jag har själv gått igenom hela karusellen, hela vägen till Hovrätten.
    Det hela slutade med att barnen skulle bo växelvist, men med viss upptrappning.
    När jag hade barnen hos mig 5 dagar av 14 så tvingades jag betala tillbaka underhållsstödet, men samma dag som upptrappningen gjorde att jag fick barnen hos mig 6 dagar av 14 så slutade FK direkt betala ut underhållsstödet.
  • Anonvm

Glömde i förra inlägget att mottagare av underhållsstöd har krav på sig att informera om barnens boende ändras så att det ev påverkar rätten till underhållsstöd, man kan absolut bli återbetalningsskyldig om det visar sig att man mottagit stödet felaktigt.

Skulle jag fått nån detalj eller siffra om bakfoten och det visar sig att barnens mor faktiskt har rätt till underhållsstöd så har ändå din sambo möjlighet till en omfattande sänkning av underhållsstödet genom det som FK kallar "nettoberäkning" på grund av det omfattande umgänge/boende barnen har med honom.

• Anonym (Sthlm-88)
    Anonvm skrev 2023-05-13 00:44:47 följande:
    Vem ger henne rätten och makten att bestämma?
    Fundera ordentligt på den en stund tills du/ni får uppenbarelsen.....

Jag har bara skummat igenom tråden, men har de gemensam vårdnad om barnen?

Familjerätten bestämmer precis ingenting, det är en rådgivande del inom socialkontoret. All medverkan är helt frivillig, man behöver inte varken dyka upp till samtalen, lyssna på samtalen, eller följa det som rekommenderas.
    Många har tyvärr en fullständigt felaktig bild av vad familjerätten är för något.

Bor barnen idag 4 dagar hos ena föräldern och 3 dagar hos andra föräldern så ska inte FK betala ut underhållsstödet.
    Kontakta genast deras kundtjänst och informera dem om barnens boende, de kommer då starta en "utredning".
    Barnen behöver spendera 12 nätter av 28 i det hem där de spenderar mindre tid för att det tveklöst skall anses vara ett växelvist boende enligt FKs resonemang, bor de mellan 10-11 nätter av 28 så spelar lite fler parametrar in så som hur barnen bor på lov etc...
    Jag har själv gått igenom hela karusellen, hela vägen till Hovrätten.
    Det hela slutade med att barnen skulle bo växelvist, men med viss upptrappning.
    När jag hade barnen hos mig 5 dagar av 14 så tvingades jag betala tillbaka underhållsstödet, men samma dag som upptrappningen gjorde att jag fick barnen hos mig 6 dagar av 14 så slutade FK direkt betala ut underhållsstödet.

Å tack så mycket för all info :)! De sjuka är att när man ringer fk så ska de ändå betalas ut även om de är en dag mer vilket jag inte kan förstå alls ;/ eftersom hon får både underhåll och barnbidragen. hon Står inte heller för de hon ska vilket vi tagit upp med fk men de finns inte mycket de kan göra.. hon bestämmer dessutom allt gällande aktiviteter barnen ska gå på osv, man blir helt tokig på de. hon verkar tro att de är hennes barn lite mer än hans. 

när ni hamnade i hovrätten va de pågrund av att ni va oense om dagar? om man får fråga :o

• Anonvm
    Anonym (Sthlm-88) skrev 2023-05-13 12:19:09 följande:

Å tack så mycket för all info :)! De sjuka är att när man ringer fk så ska de ändå betalas ut även om de är en dag mer vilket jag inte kan förstå alls ;/ eftersom hon får både underhåll och barnbidragen. hon Står inte heller för de hon ska vilket vi tagit upp med fk men de finns inte mycket de kan göra.. hon bestämmer dessutom allt gällande aktiviteter barnen ska gå på osv, man blir helt tokig på de. hon verkar tro att de är hennes barn lite mer än hans. 

när ni hamnade i hovrätten va de pågrund av att ni va oense om dagar? om man får fråga :o

När det gäller detta så är kunskap makt, man måste själv sätta sig in i hur systemen fungerar och är uppbyggda.

Du glömde att svara på hurvida vårdnaden om barnen är gemensam eller om moderna har enskild vårdnad.

Det som var helt avgörande för mig själv när jag gjorde denna resa var just insikten om vad (eller vem *hint, hint*) som som ger den andra parten makt och möjlighet att styra, ställa och bestämma....

Jag delar helt er teori om att det i detta fall och många andra finns en bakomliggande ekonomisk motivation till ovilja att dela barnen boende jämlikt.

Jag råder er att verkligen utnyttja detta otroligt kraftfulla verktyg som internet är till att söka kunskap. Ta inte alla svar som ni får av de man får prata med när man ringer till kundtjänst för absolut och definitiv sanning, många gånger är regler och lagar så otroligt invecklat formulerade att inte ens FKs egna jurister har exact samsyn om vad som gäller. Många frågor har fått avgöras i högsta domstolen för att sedan bli prejudicerande.....

Börja med att läsa denna info om underhållsstöd, paragraf 9,9 kan vara av intresse t.ex....
    https://www.forsakringskassan.se/download/18.7fc616c01814e179a9f31e/1677577563561/underhallsstod-vagledning-2001-9.pdf
  • Anonym (Sthlm-88)
    Anonvm skrev 2023-05-13 16:39:12 följande:
    När det gäller detta så är kunskap makt, man måste själv sätta sig in i hur systemen fungerar och är uppbyggda.

Du glömde att svara på hurvida vårdnaden om barnen är gemensam eller om moderna har enskild vårdnad.

Det som var helt avgörande för mig själv när jag gjorde denna resa var just insikten om vad (eller vem *hint, hint*) som som ger den andra parten makt och möjlighet att styra, ställa och bestämma....

Jag delar helt er teori om att det i detta fall och många andra finns en bakomliggande ekonomisk motivation till ovilja att dela barnen boende jämlikt.

Jag råder er att verkligen utnyttja detta otroligt kraftfulla verktyg som internet är till att söka kunskap. Ta inte alla svar som ni får av de man får prata med när man ringer till kundtjänst för absolut och definitiv sanning, många gånger är regler och lagar så otroligt invecklat formulerade att inte ens FKs egna jurister har exact samsyn om vad som gäller. Många frågor har fått avgöras i högsta domstolen för att sedan bli prejudicerande.....

Börja med att läsa denna info om underhållsstöd, paragraf 9,9 kan vara av intresse t.ex....
    https://www.forsakringskassan.se/download/18.7fc616c01814e179a9f31e/1677577563561/underhallsstod-vagledning-2001-9.pdf

Ja precis som du säger får man nog läsa på mer. de har gemensam vårdnad av Barnen. 

ja jag tror de e för Pengarna hon gör såhär, barnen trivs ju ändå jätte bra här hade vart en annan sak annars. Dessutom är de tråkigt att jag själv har mina biologiska barn varannan. Vecka så de träffas inte så mkt eftersom de går om varandra :/ . 

okej tack så mycket ska läsa igenom de :) 

• Anonvm
    Anonym (Sthlm-88) skrev 2023-05-13 17:51:16 följande:

Ja precis som du säger får man nog läsa på mer. de har gemensam vårdnad av Barnen.

Eftersom de har gemensam vårdnad så är det inte längre något snack.

Då är det bara att på allvar på ett lite djupare plan börja fråga sig själv hur det kommer sig att ena parten lyckas styra, ställa o bestämma allting kring barnen...
    Varför blir det så?
    Hur kan det bli så?

Jag hade själv turen att ha folk i min närhet när jag genomgick min skilsmässa och vårdnadstvist som pushade mig att ta professionell samtalshjälp, detta visade sig vara helt avgörande för min egen del då det totalt i grunden ändrade hela dynamiken mellan mig och exet när det gäller föräldraskapet när jag fick min uppenbarelse om vad, eller vem, det var som var orsaken till att exet fram tills dess kört över mig fullständigt gällande barnen.

Men börja i alla fall att ta kontakt med FK och få stop på underhållsstödet.
    Läs den länk jag klistrade in i förra inlägget, det är solklart att FK inte skall betala ut underhållsstöd om barnen bor minst 40% av tiden hos er, säger den ni pratar med något annat så har den fel.

Märk väl att det är otroligt stor skillnad på underhållsstöd och underhållsbidrag, det är helt olika regelverk som inte har något alls med varandra att göra.

Börja lek med tanken vad som skulle hända och hur det hela skulle utspela sig om ni i samförstånd med barnen kom överens om att från och med nu så bor de hela veckor. När barnen kommer till er nästa gång så åker de helt enkelt inte tillbaks till modern på 7 dagar.... Vad skulle hon göra?

• Anonym

Ts, överlåt detta till barnens föräldrar.

• Anonym (Sthlm-88)
    Anonym skrev 2023-05-13 21:37:07 följande:

Ts, överlåt detta till barnens föräldrar.

jo men inte så lätt när man blir indragen i de :)
  • Anonym (Sthlm-88)
    Anonvm skrev 2023-05-13 18:20:22 följande:
    Eftersom de har gemensam vårdnad så är det inte längre något snack.

Då är det bara att på allvar på ett lite djupare plan börja fråga sig själv hur det kommer sig att ena parten lyckas styra, ställa o bestämma allting kring barnen...
    Varför blir det så?
    Hur kan det bli så?

Jag hade själv turen att ha folk i min närhet när jag genomgick min skilsmässa och vårdnadstvist som pushade mig att ta professionell samtalshjälp, detta visade sig vara helt avgörande för min egen del då det totalt i grunden ändrade hela dynamiken mellan mig och exet när det gäller föräldraskapet när jag fick min uppenbarelse om vad, eller vem, det var som var orsaken till att exet fram tills dess kört över mig fullständigt gällande barnen.

Men börja i alla fall att ta kontakt med FK och få stop på underhållsstödet.
    Läs den länk jag klistrade in i förra inlägget, det är solklart att FK inte skall betala ut underhållsstöd om barnen bor minst 40% av tiden hos er, säger den ni pratar med något annat så har den fel.

Märk väl att det är otroligt stor skillnad på underhållsstöd och underhållsbidrag, det är helt olika regelverk som inte har något alls med varandra att göra.

Börja lek med tanken vad som skulle hända och hur det hela skulle utspela sig om ni i samförstånd med barnen kom överens om att från och med nu så bor de hela veckor. När barnen kommer till er nästa gång så åker de helt enkelt inte tillbaks till modern på 7 dagar.... Vad skulle hon göra?
    Hon har nog ett väldigt maktbehov och har alltid varit brapå att manipulera och få min sambo att göra som hon vill. var likadant när de var tsm hon bestämde Allt och körde över honom. Om han inte skulle lämna barnen och vi skulle ha de kvar här hade hon gått i taket kan ja säga xD 
  • Anonvm
    Anonym (Sthlm-88) skrev 2023-05-14 21:46:37 följande:
    Hon har nog ett väldigt maktbehov och har alltid varit brapå att manipulera och få min sambo att göra som hon vill. var likadant när de var tsm hon bestämde Allt och körde över honom. Om han inte skulle lämna barnen och vi skulle ha de kvar här hade hon gått i taket kan ja säga xD 
    Det är ju precis just detta....

Uppenbarelsen ni behöver få är att det enda som möjliggör för exet att bestämma allt är inte svårare än att din sambo tillåter henne att göra det genom att inte ställa sig upp o ryta ifrån, sätta ner foten o sätta stopp.

Det blir också uppenbart för mig pga det du skrivit ang underhållsstöd att din sambo är otroligt dåligt insatt i hur juridiken kring allt detta verkligen fungerar.
    Garanterat har exet gång på gång hotat med massor av olika saker som fått din sambo att backa olika situationer, detta då pga osäkerhet och okunskap.
    Här skulle absolut kunskap vara makt och ge självförtroende.

Jag vet helt ärligt inte hur du skall gå till väga, men det som på något sätt måste ske är att din sambo måste sluta vara rädd för exet, sluta vara rädd för vad hon kommer göra om han inte lyder....
    Jag kan säga av egen erfarenhet att när detta väl släpper så faller allt annat på plats, att han dessutom plötsligt växer 1dm och rent allmänt blir en helt annan människa är bara bonus....

De flesta jurister/advokater arbetar enligt normen att bjuda på, eller kraftigt reducera priset på 1tim första konsultation.
    Kolla upp jurister/advokater i ert närområde och boka 1tim med någon ni får förtroende för, vad har ni att förlora?

Fortsätt lek med tanken att "trotsa" det exet har bestämt gällande barnens boende.
    Vad skulle hon rent praktiskt göra?
    Ringa som en galning? Blockera henne, eller stäng av telefon.
    Komma över, ställa sig o banka på dörren, gapa o skrika? Vem tror ni förlorar vad på det?
    Hotar hon med att "anmäla er" till Socialen? Polisen? Låt henne.... o se vad som händer....
  • Anonym (korven)

Hej TS,
    lägg inte all din energi på en fight som din sambo borde ta. lägg inte all din energi på din sambos ex. lägg inte all din energi på att verka för rättvisa i en konflikt där din sambo verkar överlåta det till dig!

lägg också din energi på dig, ditt liv, dina barn.

kram!

• Anonym (Sthlm-88)
    Anonym (korven) skrev 2023-05-15 21:31:45 följande:

Hej TS,
    lägg inte all din energi på en fight som din sambo borde ta. lägg inte all din energi på din sambos ex. lägg inte all din energi på att verka för rättvisa i en konflikt där din sambo verkar överlåta det till dig!

lägg också din energi på dig, ditt liv, dina barn.

kram!

Tack du har nog en poäng i de! kram 
  • Anonym
    Anonym (Sthlm-88) skrev 2023-05-16 09:25:34 följande:
    Tack du har nog en poäng i de! kram 
    Ja,
    Överlåt detta till barnets föräldrar
Svar på tråden Ett ex som vill bestämma allt.