Anonym (Sthlm-88) skrev 2023-05-14 21:46:37 följande:
Hon har nog ett väldigt maktbehov och har alltid varit brapå att manipulera och få min sambo att göra som hon vill. var likadant när de var tsm hon bestämde Allt och körde över honom. Om han inte skulle lämna barnen och vi skulle ha de kvar här hade hon gått i taket kan ja säga xD
Det är ju precis just detta....
Uppenbarelsen ni behöver få är att det enda som möjliggör för exet att bestämma allt är inte svårare än att din sambo
tillåter henne att göra det genom att inte ställa sig upp o ryta ifrån, sätta ner foten o sätta stopp.
Det blir också uppenbart för mig pga det du skrivit ang underhållsstöd att din sambo är otroligt dåligt insatt i hur juridiken kring allt detta verkligen fungerar.
Garanterat har exet gång på gång hotat med massor av olika saker som fått din sambo att backa olika situationer, detta då pga osäkerhet och okunskap.
Här skulle absolut kunskap vara makt och ge självförtroende.
Jag vet helt ärligt inte hur du skall gå till väga, men det som på något sätt måste ske är att din sambo måste sluta vara rädd för exet, sluta vara rädd för vad hon kommer göra om han inte lyder....
Jag kan säga av egen erfarenhet att när detta väl släpper så faller allt annat på plats, att han dessutom plötsligt växer 1dm och rent allmänt blir en helt annan människa är bara bonus....
De flesta jurister/advokater arbetar enligt normen att bjuda på, eller kraftigt reducera priset på 1tim första konsultation.
Kolla upp jurister/advokater i ert närområde och boka 1tim med någon ni får förtroende för, vad har ni att förlora?
Fortsätt lek med tanken att "trotsa" det exet har bestämt gällande barnens boende.
Vad skulle hon rent praktiskt göra?
Ringa som en galning? Blockera henne, eller stäng av telefon.
Komma över, ställa sig o banka på dörren, gapa o skrika? Vem tror ni förlorar vad på det?
Hotar hon med att "anmäla er" till Socialen? Polisen? Låt henne.... o se vad som händer....