• Anonym (Morsan)

Måste små barn ha tillgång till exakt allt på lekplats?

Mitt barn var i lekparken och lekte med en kompis. Barnen är sex och sju år gamla. Det var de och två barn till i den stora lekparken. Mitt barn med kompis lekte på en sån där "cykelkarusell" och trampade runt. De hade precis fått upp "hög" fart och hade kul. Då kom en mamma vars ettåring ville leka med karusellen just då, men som så klart inte tyckte om hög fart. Mitt barn med kompis fick därför sakta ner och ägna en god stund åt att trampa runt en ettåring. Mitt barn med kompis är väluppfostrade och gjorde som mamman sa, men tyckte efteråt att det var lite tråkigt att bli avbrutna.

Alltså, varför? Varför tillåts ett så litet barn förstöra leken för äldre på det sättet? Varför kan inte ett så litet barn också vänta på sin tur? Varför kan inte ett så litet barn leka med något annat en stund? Vi har också ett mindre barn och jag är noga med att han inte avbryter äldre barns lekar på det sättet. Han får vänta på sin tur och göra något annat under tiden. En lekpark är en plats för alla barn och jag är glad att också lite "större" barn tycker att det är roligt att leka, klättra och använda kroppen!

Är det jag eller hon som tänker snett här?

• Svar på tråden Måste små barn ha tillgång till exakt allt på lekplats?
  • Anonym (Mamma)

Jag har liknande erfarenhet. Jag och min sexåring hade ett helt underbart moment och spelade fotboll på fotbollsplanen bredvid en lekpark. Jag var så glad för det är inte ofta vi får tid att göra något bara han och jag. Vi spelade lite tufft med långa och hårda bollar och hade så himla roligt, tills det kommer först en och sedan en till ett åring som nyss lärt sig gå och gärna ville promenera på fotbollsplanen. Deras mammor tyckte att det var deras rättighet att få gå precis vart de ville.

Vårt ögonblick blev förstört. Man blir förbannad.. en ettåring kan väl promenera på andra ställen i parken? så har jag aldrig gjort när mina barn tultade omkring. Även om de också drogs till där de äldre barnen hade roligt.

• Anonym (Nejnej)

Jag har en 1,5-åring och hade aldrig betett mig på det sättet! Inte stör man väl barns lek?! En så liten fattar ju knappt att den behöver vänta, och kan lätt distraheras med annat om det skulle behövas. 

Jag skulle inte göra så i alla fall.

• Anonym (Dela)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-05-15 10:43:43 följande:
    Det är en annan sak. Som sagt, hänsyn gäller åt båda håll. Mindre barn måste också få chansen. Ibland måste man aktivt släppa in de små. Då får äldre barn maka på sig. Visst finns det sådana situationer.

Men det är stor skillnad på äldre barn som "ockuperar" hela lekplatser, och det TS beskriver. Det låter inte som hennes barn trängde sig före 1-åringen, utan som de redan var där när mamman kom med sin 1-åring. En förälder med hyfs avbryter inte på en gång då, utan väntar en stund.
    Självklart.  

(Jag har bara varit med om när stora barn liksom vill gå före för att de kan högljutt berätta att de VILL. Min lugna och tysta 1,5-åring som inte kan prata för sig men då nästan hunnit tulta fram till gungan blir lätt då passiv och får vänta.)

Men givetvis gör man inte som mamman i TS att tränga sig på mitt i en lek utan att vänta ett tag, det är ju väldigt oförskämt mot de stora barnen. De har ju också rätt att ha kul och få leka på sin nivå!
  • Anonym (Dela)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-05-15 10:48:05 följande:

Jag har liknande erfarenhet. Jag och min sexåring hade ett helt underbart moment och spelade fotboll på fotbollsplanen bredvid en lekpark. Jag var så glad för det är inte ofta vi får tid att göra något bara han och jag. Vi spelade lite tufft med långa och hårda bollar och hade så himla roligt, tills det kommer först en och sedan en till ett åring som nyss lärt sig gå och gärna ville promenera på fotbollsplanen. Deras mammor tyckte att det var deras rättighet att få gå precis vart de ville.

Vårt ögonblick blev förstört. Man blir förbannad.. en ettåring kan väl promenera på andra ställen i parken? så har jag aldrig gjort när mina barn tultade omkring. Även om de också drogs till där de äldre barnen hade roligt.

En fråga bara: hade du reagerat på samma vis om det ramlat  in 2 barn till som velat sparka hårda långa bollar?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Dela) skrev 2023-05-15 11:04:33 följande:
    Självklart.  

(Jag har bara varit med om när stora barn liksom vill gå före för att de kan högljutt berätta att de VILL. Min lugna och tysta 1,5-åring som inte kan prata för sig men då nästan hunnit tulta fram till gungan blir lätt då passiv och får vänta.)

Men givetvis gör man inte som mamman i TS att tränga sig på mitt i en lek utan att vänta ett tag, det är ju väldigt oförskämt mot de stora barnen. De har ju också rätt att ha kul och få leka på sin nivå!
    Klok och rimlig inställning.

Är man som förälder någorlunda vettig och uppmärksam och inte sitter med näsan i mobilen (påfallande vanligt i lekparker), brukar det också gå att avgöra när det är läge att avbryta de äldre barnens lek, och när 1-2-åringarna faktiskt får vänta. Eller gör något annat en stund.

Är man någorlunda uppmärksam brukar man också upptäcka - och kan förhindra - när (äldre) barn tränger sig före på ett oguste sätt.
  • Anonym (Tina)

Respekt och ödmjukhet går åt alla håll, man kan inte "tinga" en sån cykelkarusell tex i en halvtimme om det finns fler som vill. De behöver äldre barn lära sig. 

Men om ettåringen inte får vänta så går man miste om att lära sig att vänta på sin tur. Vettiga sexåringar förstår att nu är det fler som vill, vi kör några varv så får lilla barnet leka sen en stund. 

• Anonym (Jenny)

På lekplatsen är en av fördelarna att barnen lär sig att turas om och dela med sig. Ofta finns det lekutrustning som är anpassad för olika åldrar, tex babygungor och stora gungor, en större och en mindre klätterställning, en liten rutschkana och en stor, osv, och på dessa tycker jag att den som har åldern inne har förtur. Större barn ska kunna få leka lite vildare och små barn ska kunna få vara säkra.

Jag vet inte riktigt vilken typ av karusell som det handlar om här, men kan en 1-åring säkert använda den så tycker jag att hen ska får en tur. Hen ska dock inte få tränga sig före eller avbryta om andra barn precis har börjat leka på karusellen, vilket verkar ha inträffat i det här fallet. Fast det ligger väl helt på mamman att hålla sitt lilla barn på säkert avstånd från en karusell i rörelse och även att kanske be om en tur efter ett tag.

Vi bor i en storstad där lekplatserna som regel är väldigt välbesökta. De flesta barn som leker är mycket bra på att dela med sig och turas om, men även att bjuda in varandra till lek tillsammans. De mindre barnen (under tre kanske?) kan inte säkert gå runt själva i vimlet bland de stora barnen utan får ha en vuxen med sig som kan hjälpa till.

• Anonym (Kl)

Curling-morsa! De får vänta på sin tur helt enkelt. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-05-15 12:19:41 följande:

På lekplatsen är en av fördelarna att barnen lär sig att turas om och dela med sig. Ofta finns det lekutrustning som är anpassad för olika åldrar, tex babygungor och stora gungor, en större och en mindre klätterställning, en liten rutschkana och en stor, osv, och på dessa tycker jag att den som har åldern inne har förtur. Större barn ska kunna få leka lite vildare och små barn ska kunna få vara säkra.

Jag vet inte riktigt vilken typ av karusell som det handlar om här, men kan en 1-åring säkert använda den så tycker jag att hen ska får en tur. Hen ska dock inte få tränga sig före eller avbryta om andra barn precis har börjat leka på karusellen, vilket verkar ha inträffat i det här fallet. Fast det ligger väl helt på mamman att hålla sitt lilla barn på säkert avstånd från en karusell i rörelse och även att kanske be om en tur efter ett tag.

Vi bor i en storstad där lekplatserna som regel är väldigt välbesökta. De flesta barn som leker är mycket bra på att dela med sig och turas om, men även att bjuda in varandra till lek tillsammans. De mindre barnen (under tre kanske?) kan inte säkert gå runt själva i vimlet bland de stora barnen utan får ha en vuxen med sig som kan hjälpa till.

Jag är inte säker på att det går att skicka bild, men TS verkar mena en sån där rund anordning - ca 2 meter i diameter - där flera barn kan sitta samtidigt och trampa så att det går runt runt. Ju fortare man trampar, desto fortare går det. Dessa finns på många lekplatser.

Och nej, en 1-åring kan inte trampa själv, når inte ens ner till pedalerna. Mina barn var fyllda 3 har jag för mig, innan de kunde trampa runt en sådan utan hjälp.

Mamman höll förmodligen i sin 1-åring medan de andra barnen trampade. Hon såg väl sin chans att ge 1-åringen en rolig stund med de äldre barnens hjälp. Inget fel i det, men hon hade kunnat vänta några minuter. Låta de äldre barnen leka av sig först. Inte heller kunde hon ju kräva att de skulle trampa runt hennes barn. Hade de tröttnat och gått därifrån, hade hon fått dra runt anordningen själv.
  • Anonym (Lin)

Jag tyckte barnen löste det bra och du kan väl vara stolt istället. Jag har också en 6-åring och jag har lärt henne att vara snäll mot mindre barn vilket hon alltid varit. Vill ett litet barn åka med en stund så visst, ett så litet barn åker inte särskilt länge, sen kan de stora fortsätta. Grejen med 1-2- åringar är att de ofta är nyfikna och vill vara med där större barn är. Man ska absolut lära dem vänta på sin tur men med en ettåring går det inte alltid. Man kan väl fråga snällt om det är ok att hen åker med lite och sen är det bra med det. Lite vänlighet år båda håll så löser det sig. Det rörde väl sig ärligt talat inte om många minuter 

• Anonym (Emma)

Jag tycker att barnen som har objektet leker tills de vill sluta, trots kö. 

för några helger sen så var jag mitt barn och kusinen på en lekpark och de hade tagit vissa gungor. de gungade länge och ett annat barn ville ha en. Dock fanns det flertal andra ?vanliga? gungor att ta, även fanns massa andra saker att göra. 

De uppstod tjafs mellan dom, och jag sa då till barnen att de fick gunga tills de ville sluta. 

i ert fall tycker verkligen inte att den lilla skulle förstöra leken för dom äldre. De hade all rätt att leka tillsammans utan att bli störda av den lilla. Först på plats får leka, tills de vill gå någonstans anser jag. 

• Anonym (Dela)
    Anonym (Emma) skrev 2023-05-15 22:39:26 följande:

Jag tycker att barnen som har objektet leker tills de vill sluta, trots kö. 

för några helger sen så var jag mitt barn och kusinen på en lekpark och de hade tagit vissa gungor. de gungade länge och ett annat barn ville ha en. Dock fanns det flertal andra ?vanliga? gungor att ta, även fanns massa andra saker att göra. 

De uppstod tjafs mellan dom, och jag sa då till barnen att de fick gunga tills de ville sluta. 

i ert fall tycker verkligen inte att den lilla skulle förstöra leken för dom äldre. De hade all rätt att leka tillsammans utan att bli störda av den lilla. Först på plats får leka, tills de vill gå någonstans anser jag. 

Detta med att dela med sig är inte din grej eller?
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Morsan) skrev 2023-05-15 09:58:01 följande:
    Måste små barn ha tillgång till exakt allt på lekplats?

Mitt barn var i lekparken och lekte med en kompis. Barnen är sex och sju år gamla. Det var de och två barn till i den stora lekparken. Mitt barn med kompis lekte på en sån där "cykelkarusell" och trampade runt. De hade precis fått upp "hög" fart och hade kul. Då kom en mamma vars ettåring ville leka med karusellen just då, men som så klart inte tyckte om hög fart. Mitt barn med kompis fick därför sakta ner och ägna en god stund åt att trampa runt en ettåring. Mitt barn med kompis är väluppfostrade och gjorde som mamman sa, men tyckte efteråt att det var lite tråkigt att bli avbrutna.

Alltså, varför? Varför tillåts ett så litet barn förstöra leken för äldre på det sättet? Varför kan inte ett så litet barn också vänta på sin tur? Varför kan inte ett så litet barn leka med något annat en stund? Vi har också ett mindre barn och jag är noga med att han inte avbryter äldre barns lekar på det sättet. Han får vänta på sin tur och göra något annat under tiden. En lekpark är en plats för alla barn och jag är glad att också lite "större" barn tycker att det är roligt att leka, klättra och använda kroppen!

Är det jag eller hon som tänker snett här?

Vad gjorde du som vuxen åt detta undrar jag????
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-05-16 10:26:03 följande:
    Vad gjorde du som vuxen åt detta undrar jag????
    Det har jag redan besvarat. Jag lät barnen lösa "konflikten". Vi har sen samtalat kring händelsen och hur jag resonerar. 
  • Anonym (y)
    Anonym (Dela) skrev 2023-05-15 10:29:48 följande:
    Ni hade ju dock en skog, cyklar och bollplaner. Det är inte alla barn som har idag direkt.
    Föräldrar som envisas med att bo i innerstad i nån av våra 5 största städer berövar sina barn saker som dessa, ja.
    Annars har nog de flesta barn tillgång till en liten skog, cykel och bollplaner.
  • Anonym (Curlade barn)

Jag får gratulera dig TS till att ha väldigt väluppfostrade barn! 😊 Så väluppfostrade att det näst intill slår över till att de blir larvigt snälla!

Det finns så mycket konstigt i den här historien! (Inget emot TS!). Men hur kan en 1-åring så tydligt visa att den vill ha just den här leksaken just nu??? Sa den det?? Det gick inte som förälder att avleda då leksaken var upptagen? Bygg ett sandslott??
    Vågar man ens sätta en 1-åring på en sån här leksak, tillsammans med två "stora" barn??
    Känns snarare som en mamma som ville gå in och avbryta, styra och domdera mest för att hon kunde!
    Skillnad om det varit ett barn i liknande ålder, som kunnat vara med i leken på samma villkor!

Vi minns väl alla sorgen när favorit-leksaken var upptagen på lekplatsen, men vad gjorde man?? Väntade på sin tur, eller gick dit en annan dag och tänk att livet gick vidare!

Det är helt galet att kräva att andra barn ska avbryta sin lek för att en 1-åring ska "vara med"!

Jag måste bara få berätta en anekdot i sammanhanget: Jag jobbade i kiosk en sommar, och det kom dit en pappa/man med 5 barn, varav det yngsta på armen, så runt året gammal. "Vi tar det enklaste först, han vill ha en Sandwish!". Jag hämtade en Sandwish. Sen började det: Strut med två kulor, bägare med mjukglas, strössel hit, topping dit. Men men, så är det! Äntligen klara när pappan sa till barnet på armen "Eller ville du hellre ha som Simon?? En liten bägare med en chokladkula, mjukglass och karamellströssel??". Ungen liksom bara garvade och gurglade oidentifierbart. Så jag fick tillbaka en helt söndermosad smält Sandwish "Förlåt men han ångrade sig, han vill ha en liten bägare med en chokladkula, mjukglass och karamellströssel istället!". Ursäkta, sa han verkligen så????? Du hade ju kunnat erbjuda en skopa hundskit och ungen glatt accepterat! Sa jag givetvis inte, men tänkte nästan högt....!

Kontentan är att en 1-åring inte kan uttrycka att den eventuellt kanske kommer avlida om den inte får leka med den karusellen just i detta ögonblick!!

Folk kommer inte få det lätt med det barnet och den mamman i framtiden....!

• Blondacissi

Jag tänker att 1åringen och dens mamma behöver öva på turtagning.....
    De flesta sitter inte kvar alltför länge på en karusell av naturliga själ.  1åringen och dess mamma borde väntat en stund !!!!!

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Morsan) skrev 2023-05-16 10:30:24 följande:
    Det har jag redan besvarat. Jag lät barnen lösa "konflikten". Vi har sen samtalat kring händelsen och hur jag resonerar. 
    Eller lät du en okänd vuxen sätta regler för dina barn? 
Svar på tråden Måste små barn ha tillgång till exakt allt på lekplats?