• Aniiee

Egypten stämmer Netflix för Queen Cleopatra

Lite missvisande rubrik kanske, men ett Egyptiskt team av advokater och arkeologer stämmer Netflix för dokumentärserien Queen Cleopatra, producerad av Jada Pinkett Smith (gift med Will Smith) och regisserad av Tina Gharavi, för historieförfalskning. De har även bett UNESCO att kliva in.

Dokumentärserien har även fått katastrofalt dåliga betyg av både allmänhet och kritiker och står för närvarande med 1/10 stjärnor på IMDB och 10% från kritikerna och 2% från allmänheten på Rotten Tomatoes.

För egen del anser jag att Pinkett Smiths största fail i denna soppa är att hon ville göra en dokumentärserie om afrikanska drottningar och av hundratals hon kunde ha valt så valde hon den grekiska. Not enough face palms in the world. Hon kunde ha valt Nefertiti om hon promt ville göra Egypten. Eller drottning Makeba av Saba, eller Ravanalova av Madagaskar. Eller vilken afrikansk drottning som helst.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-05-17 22:10
    Ok, ok, så frågan: Åsikter?
  • Svar på tråden Egypten stämmer Netflix för Queen Cleopatra
  • Anonym (Hmm)

Vad är det de menar är historieförfalskning?

• Aniiee
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-17 23:08:36 följande:

Vad är det de menar är historieförfalskning?

Den stora debatten handlar ju förstås om att de har castat en mörkhyad kvinna att spela Cleopatra, men de pratar även om hur hon porträtteras som person. För mycket folkhjältinna tex.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Hmm)
    Aniiee skrev 2023-05-17 23:29:15 följande:
    Den stora debatten handlar ju förstås om att de har castat en mörkhyad kvinna att spela Cleopatra, men de pratar även om hur hon porträtteras som person. För mycket folkhjältinna tex.
    Aha, ok :) Ja det vore väldigt intressant om det hade varit en faktakorrekt dokumentär, nu blir det bara väldigt konstigt.
  • Anonym (...)
    Aniiee skrev 2023-05-17 23:29:15 följande:
    Tittar man på andra dokumentär genom tiderna (om vad som helst) så finns det säkert många som skulle kunna anklagas på olika sätt. Vad som är "rätt" historiebeskrivning är som bekant olika beroende på vems perspektiv man berättar ur. 

Hur säker är man egentligen på hur hon såg ut? Vid en snabbgoogling här så kan man följa hennes pappa bakåt, och det är grekiskt, men man vet inte säkert vem hennes mamma var. Troligen skaffade inte hennes pappa barn med "vem som helst", så det är troligt att det var någon av de egna så att säga, men ja, kan man vara helt hundra? 

Sen, om man ska vara lite avig, så gjordes filmer med vita skådespelare som målade streck vid ögonen för att se egyptiska ut, för länge sen. Ska man då inte kunna göra filmer med färgade skådisar i samma roller idag? Visst är det skillnad på en hollywoodfilm och något man kallar för dokumentär, men ja, jag kan inte riktigt uppröras över om de valde en färgad skådis i detta. 
  • Polyrytm

Det är lugnt, man skickar fram gamle Willan så blire örfilssallad av hela skiten.

• flygrl

Att Jada Pinkett Smith valde porträttera Cleopatra som svart förvånar mig inte då svarta i USA odlar myten om att det gamla Egypten skulle vart en svart civilisation. Guldåldern typ. Jag har inte sett dokumentären men skulle inte förvånas om alla egyptier där är svarta. Som själv svart person blev jag först fascinerad när jag hörde om da black pharaohs men när jag läst lite kring det hela verkar det inte särskilt sannolikt och idag är det för mig mest cringe att vi aka svarta håller på så här. :/

Likaså när man idag ständigt ska få in massa svarta skådisar i diverse mer eller mindre historiska filmer och serier men det bestäms väl minst lika mycket av övernitiska vita personer ivriga att framstå som åh så goda. Att sen vita historiskt behandlat svarta och andra icke-vita som skit och man som Anonym (...) påpekar konsekvent låtit vita spela icke-vita karaktärer får inte mig automatiskt jubla över dagens woke-idéer. Två fel gör inte ett rätt typ. White supremacy ska ersättas av demokrati och jämlikhet för alla, inte att svarta ska stå över andra. 😉

Det blev ju också stora protester från både svarta och egyptier när Gal Gadot nyligen castades som Cleopatra i den kommande storfilmen. Somliga svarta ogillade att man inte valt en svart skådis "eftersom Cleopatra ju va svart" och egyptierna men även en del svarta att man valt en fkn judinna (som dom ser det, jag ser deffo inte ner på judar!).

Och där har vi ju nästa grej och det är att rasismen mot svarta är extremt stark i Mellanöstern och nåt jag som svart också ofta möter i Sverige från personer med bakgrund där. Tanken att Cleopatra eller öht egyptier skulle porträtteras som svarta är nåt många egyptier inte fixar då svarta ses som underlägsna som man haft som slavar in i modern tid. När man på arabiska talar om svarta används ordet abd = slav och det säger fan allt. :/

Jag minns när Zoe Saldana castades som commander Nyota Uhura i Star Trek Into Darkness och Star Trek Beyond att hon fick massa skit för hon är afrolatina istf afroamerikan och därför inte black enough. Det gjorde mig fkn upprörd då mitt arv är det afrolatinska och vi är ättlingar till afrikanska slavar precis lika mycket som afroamerikanerna. Same shit fast det ena i USA det andra i Latinamerika. 😔 Jag gillar verkligen Star Trek bla. för att där är det diversity på riktigt men utan bli sådär woke-skitnödigt. Fast snart har man väl lyckats sabba även den grejen. :/

• flygrl
    Polyrytm skrev 2023-05-18 10:23:41 följande:

Det är lugnt, man skickar fram gamle Willan så blire örfilssallad av hela skiten.

Precis min tanke med. Att egyptiska ledningen får se över personskyddet så inte Will kan göra "Rumble at the Oscars 2: Slap Happy On Da Nile" ha ha. 😁
  • flygrl

En grej till: Precis som TS föreslår skulle jag gärna se nåt om Makeda, drottningen av Saba. Det är ju en fascinerande story som skulle kunna bli riktigt bra film eller dramadokumentär.

Min älskade katt heter f ö Saba och är en liten bortskämd kattprinsessa! 😉

Svar på tråden Egypten stämmer Netflix för Queen Cleopatra