• Anonym (Mamman)

    Kan barnet som är 9 pendla i bil två dagar/veckan?

    Jag undrar vad ni tycker om detta?

    har träffat en ny man som bor 55 minuter från mig med bil. Nu börjar vi spåna lite om det skulle funka att bo ihop trots avståndet.

    vi tänker oss att min son som är 9 kan åka bil 55 minuter dörr till dörr två dagar i veckan. Om vi har varannan vecka och byter onsdagar så blir det ena veckan pendling mån och tisdag och veckan efter Tors och fre. tror ni detta skulle vara möjligt och görbart? jag jobbar där han går i skolan Tre dagar/veckan och hemifrån två dagar. 

  • Svar på tråden Kan barnet som är 9 pendla i bil två dagar/veckan?
  • Anonym (Kommunikationer?)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-05-18 23:26:39 följande:
    Som det är nu leker han aldrig med kompisar efter skolan , han gillar mest att ta det lugnt hemma då, men det kan ju såklart ändras, isf får man kanske skaffa ett boende igen här. Han spelar fotboll och har träningar tis och Tors, då får vi stanna hos mina föräldrar och äta innan träning Är min tanke. 
    Är det tänkt som en tillfällig eller permanent lösning? En tonåring vill ju hänga med kompisar och inte vara beroende av skjuts från föräldrar eller mormor/morfar. Så kolla upp kommunikationer först innan ni bestämmer er för var ni bosätter er är ett tips.
  • Anonym (??)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-05-18 23:10:08 följande:
    Kan barnet som är 9 pendla i bil två dagar/veckan?

    Jag undrar vad ni tycker om detta?

    har träffat en ny man som bor 55 minuter från mig med bil. Nu börjar vi spåna lite om det skulle funka att bo ihop trots avståndet.

    vi tänker oss att min son som är 9 kan åka bil 55 minuter dörr till dörr två dagar i veckan. Om vi har varannan vecka och byter onsdagar så blir det ena veckan pendling mån och tisdag och veckan efter Tors och fre. tror ni detta skulle vara möjligt och görbart? jag jobbar där han går i skolan Tre dagar/veckan och hemifrån två dagar. 


    Jag förstår nog inte. Du skriver om två dagar i veckan, men barnet ska till skolan alla dagar - blir det inte samma avstånd alla dagar då (när barnet är hos dig)? Jag tolkar det som att du själv åker 3 dagar i veckan, samma avstånd? 

    Är det ok för dina föräldrar att ständigt ha matgäster 2 ggr varannan vecka? Förstår att de säkert vill träffa er, men har du frågat dem om detta? 
  • Anonym (E)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-05-18 23:22:52 följande:

    Bra fråga, men under mina 15 år som arbetande har jag aldrig varit så sjuk så jag inte skulle kunna köra min son till skolan. Mina föräldrar bor kvar här så då kan jag stanna hos dom och sen hämta sonen när skolan är slut. 


    Skulle vi inte trivas är ju det jättesynd såklart, landar man ändå där så är det bara att flytta tillbaka, men det blir väldigt olyckligt för sonen isf. 


    Du är alltså beroende av att aldrig bli sjuk eller t ex bryta benet, att inte bli försenad av väder eller trafik, bilen startar, dina föräldrar, att han inte skaffar kompisar i skolan samt att det fungerar att bo med din kille. 


    Varför ska du med barn flytta? 

  • Agda90

    Mina barn hade 6 km cykel väg innan till skola, aktiviteter och vänner. Vi körde  fram och tillbaka. Man kan tycka att 6 km är inget. Men när mans ka få ihop hela livspusslet så blir det faktiskt en hel del. 

    Jag hade aldrig utsatt mitt barn för en sådan pendling som du funderar på. Att som 9 åring bli fråntagen möjligheten tlll att bygga upp ett fungerande umgänge med vänner och ha aktiviteter på fritiden med vänner är inte schysst. 

  • Anonym (Kommer ändras mycket närmaste åren)

    Din son är bara 9 år, allt kommer ju att ändras genom åren.
    Han kanske vill ha fler aktiviteter, han är inte med kompisar nu men det kan ju snabbt ändras, går han på fritids? gör han inte det kanske många skolkompisar gör det nu men när dom inte gör om det något år då kanske dom vill vara med varandra efter skolan, den tiden kommer i alla fall någon gång och det blir jobbigt te x när han är 12, 13, 14 och kompisarna träffas och sen ska han åka hem med dig och du kommer inte alltid vilja vänta länge på honom då du säkert har saker att göra hemma på kvällarna, när han är tonåring och vill var ute längre, kan han då åka buss hem? Inte så roligt om kompisarna träffas och det är en regnig och kall november kväll och kompisar går hem en sen kväll och han då ska vänta själv och åka långt med en buss.
    Det troliga är då att sonen ofta kommer att vilja stanna kvar hos den andre föräldern.

    Tänk framåt och hur det kan vara om några år, precis som jag beskriver hände vår dotters kompis, man får fler aktiviteter och kompisar betyder mer, barnet till då stanna mer och mer hos den andre föräldern för att ha nära till kompisar och aktiviteter ju äldre barnet blir och det kommer troligtvis göra det för din son de närmaste åren.

  • Anonym (D)

    Nej det är ett egoistiskt val. Barn ska få ha kvar sin trygghet och inte flytta så fort mamma skaffat en ny man. 

  • Agda90

    Min 12 åring cyklade till en kompis igår. Han stack hemifrån kl 10 och kom hem vid 17 snåret. Idag kommer kompisen hem till oss. 

    Min 16 åring var hos kompisar både i fredags och lördags förrförra helgen. Jag hämtade henne kl 1 på natten båda dagarna för jag ville inte att hon skulle gå genom stan själv. De satt och spelade spel och pratade och var tonåringar som längtar till sitt sommarlov. 
    Helgen efter var 16 åringen hemma och hjälpte oss med trädgården. Igår kom det några kompisar hem till oss och de hängde ett par timmar och spelade spel. 

    Barn behöver också ha bra möjligheter till ett socialt liv. Att ha ett socialt liv innebär också att man lär sig hur man ska bete sig i sådana sammanhang. 

  • fjanten

    Det låter ärligt talat som en urusel idé. Vägrar karln att flytta så är det rimligaste valet att antingen göra slut eller fortsätta vara särbo. Du kan ju själv välja att bo hos honom VV när du inte har sonen.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (??) skrev 2023-05-19 07:06:53 följande:
    Jag förstår nog inte. Du skriver om två dagar i veckan, men barnet ska till skolan alla dagar - blir det inte samma avstånd alla dagar då (när barnet är hos dig)? Jag tolkar det som att du själv åker 3 dagar i veckan, samma avstånd? 

    Är det ok för dina föräldrar att ständigt ha matgäster 2 ggr varannan vecka? Förstår att de säkert vill träffa er, men har du frågat dem om detta? 

     


    min vi byter onsdagar blir det två gånger/veckan att pendla, helgen kommer ju emellan. Så det blir Tors, fre, mån och ti med pendling. Känns bättre än nån-fre rakt av.  Jag kommer vara på jobbet varje gång min son är hos mig, och jobba hemma resten av dagarna. 

  • Anonym (Kommer ändras mycket närmaste åren)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-05-29 23:24:06 följande:

     


    min vi byter onsdagar blir det två gånger/veckan att pendla, helgen kommer ju emellan. Så det blir Tors, fre, mån och ti med pendling. Känns bättre än nån-fre rakt av.  Jag kommer vara på jobbet varje gång min son är hos mig, och jobba hemma resten av dagarna. 


    Men då blir det ju att barnet pendlar till skolan ena veckan mån och tis fram och tillbaka plus onsdag morgon till skolan. Andra veckan ifrån skolan onsdag och till och från skolan torsdag och fredag. 
    Du kan inte räkna bort onsdagen så det blir ju din vecka ons, tors, fre plus mån och tis kvällar. morgnar blir tors, fre, mån, tis och ons.

    Barnet är inte så gammalt ännu men en 9 åring kan ju växla om snabbt, antar att han går i lågstadiet men byter ju stadium snart, har han fritids? troligtvis kommer han att vilja vara mer och mer när han blir äldre och kompisar inte har fritids, han kommer troligtvis vilja börja på någon mer aktivitet. Du kommer att få räkna med att han kommer att vilja vara kvar mer och mer ju äldre han blir och inte åka hem till er på en gång efter skolan. Som jag skrivit tidigare du kommer troligtvis att få vara kvar och vänta in honom så mycket oftare med tiden än du tror.
    Han kan ha ta sig hem kommunalt när han blir äldre? går det bussar ofta?
    Men han kommer nästan säkert tycka att det är långt att vänta in en buss och åka 55 min efter en träning eller annan aktivitet på kvällarna, han kommer att få läxor han ska hem till att göra, inte kul om han är med kompisar bara om några år om dom vill göra något tillsammans en kväll och han behöva passa buss hem som tar så lång tid. Dom andra går hem till kl 22 då ska han passa in en buss och åka så långt. Du kommer att oroa dig när han ska åka buss själv på kvällen osv. Du kommer inte alltid kunna stanna hos dina föräldrar t ex en fredag kväll, ska du åka och hämta honom 55 min två vägar om du är hemma osv.
    Han vill träffa kompisarna på helger kan vara både dagtid och kvällstid, ska du alltid skjutsa dit då och vänta på honom  te x en lördag eftermiddag? ska han åka buss 1 timme per resväg? 
    Det gäller ju också matcher på helger osv. om han fortsätter med fobollen.

    Du får nog räkna med sonen kommer att be om att få stanna kvar och sova hos pappan mer och mer både kvällar men fler och fler helger.
    Han känner ju inga kompisar i den orten du vill flytta till, han kommer att känna att han bor långt borta ifrån all.
    Hade ha varit 2 hade du kunnat göra så och hämta på förskolan, nu är han 9 år och han kommer nästan säkerligen ändra sig mycket det närmaste åren, går han i 3:an nu? om 3 år ska han alltså då börja högstadiet. Det går fort.
    Tänk inte enbart nu utan även år framåt.
  • onelifetolive

    ALLT handlar om huruvida barnen är med på att bo ihop med en styvfar dom inte har valt. 
    Tycker dom att det är en bra idé kommer allt annat lösa sig. Tycker dom inte det ska du avstå vare sig avståndet är 5 eller 55 min. 

    Föreställ dig själv att du tvingades ta in en random snubbe från gatan, som nu helt plötsligt ska bo hos er - för att någon annan har bestämt det. 

  • Less is more
    fjanten skrev 2023-05-19 09:42:37 följande:

    Det låter ärligt talat som en urusel idé. Vägrar karln att flytta så är det rimligaste valet att antingen göra slut eller fortsätta vara särbo. Du kan ju själv välja att bo hos honom VV när du inte har sonen.


    Håller med!
Svar på tråden Kan barnet som är 9 pendla i bil två dagar/veckan?