• unknownsleepaddict

    Komma hög till BUP öppenvård?

    Hej! Jag går regelbundet till Barn och Ungdoms Psykiatrin (BUP), till deras öppenvård för att få behandling mot depression, ångest, självskadebeteene samt ätstörning Anorexia Nervosa.

    Jag har gått dit en gång i veckan under en tid nu men nu på sistone har jag gjort 2 stycken tablettintoxer med olika preparat som har lett till inläggning. En intox i mars och en nyss i maj.

    Efter min senaste intox som resulterade i inläggning så har jag behövt börjat gå till BUP 2 gånger i veckan, eftersom personalen där inte tyckte det räckte med en gång i veckan. Behandlingen jag går försöker främst penetrera självskadebeteende i olika former, (jag skär mig och tar tabletter för att bli hög.) Behandlingen går ut på att sitta och samtala med min psykolog enskilt i 1 timme. 

    Jag undrar främst, någon som vet vad som händer om jag skulle komma hög till BUP på ett samtal? Om min psykolog skulle märka att jag var lite borta i skallen, kommer dom sen låta mig gå därifrån eller vad händer? Kommer dom låsa in mig i ett rum och ringa någon som hämtar mig och kör mig till BUP slutenvård? (Här där jag bor ligger BUP slutenvården på sjukhuset och öppenvården mitt uppe på stan.)

    Men jag undrar liksom, kommer dom kunna hålla mig kvar där och isf vad kommer ske då och vad kommer dom göra med mig om dom märker att jag sitter där och är hög/helt borta?

  • Svar på tråden Komma hög till BUP öppenvård?
  • Anonym (Kgkf)

    Hur började dina besvär? Bara sådär? tänkte om du kan ha PANS/PANDAS. 

  • unknownsleepaddict

    Jag har haft en del problem inom familjen, mina föräldrar genomgår separation just nu. Tidigare när jag och mina 2 småsyskon var mindre så var min mamma lite våldsam mot oss barn. Hon kunde dra oss i armarna, putta oss, slänga saker mot oss och välta marbordet med mat på. Vi har gått till SOC många gånger under min uppväxt men aldrig riktigt fått hjälp.

    Nu typ senaste året har mamma slutat vara våldsam iaf. Nu är hon mer instängd i sig själv. Pratar knappt med någon av oss i familjen och när hon väl pratar så är hon mest bara tjurig eller skriker. Hon har även börjat dejta nya killar nu när min mamma och pappa ska skiljas. Dock har dom inte separerat än så jag tycker mammas beteende är lite äckligt då hon verkar ha kommit över pappa helt och hållet även fast dom var tillsammans i över 20 år.


    Så ja, jag bär på en hel del och det är nog därför mitt dåliga mående har kommit nu under tonåren.

  • Anonym (er)

    Min erfarenhet av öppenvård är att man blir utkastad om man kommer dit påverkad och är ej välkommen tillbaka på ett tag, ibland kan en högre instans kontaktas ifall dom orkar.

  • Anonym (Kgkf)
    unknownsleepaddict skrev 2023-05-19 12:02:52 följande:

    Jag har haft en del problem inom familjen, mina föräldrar genomgår separation just nu. Tidigare när jag och mina 2 småsyskon var mindre så var min mamma lite våldsam mot oss barn. Hon kunde dra oss i armarna, putta oss, slänga saker mot oss och välta marbordet med mat på. Vi har gått till SOC många gånger under min uppväxt men aldrig riktigt fått hjälp.

    Nu typ senaste året har mamma slutat vara våldsam iaf. Nu är hon mer instängd i sig själv. Pratar knappt med någon av oss i familjen och när hon väl pratar så är hon mest bara tjurig eller skriker. Hon har även börjat dejta nya killar nu när min mamma och pappa ska skiljas. Dock har dom inte separerat än så jag tycker mammas beteende är lite äckligt då hon verkar ha kommit över pappa helt och hållet även fast dom var tillsammans i över 20 år.


    Så ja, jag bär på en hel del och det är nog därför mitt dåliga mående har kommit nu under tonåren.


    Aha, ja du har en hel del i bagaget. Det påverkar såklart dig. Stackare. Har du bra kontakt med dina syskon? Kan ni prata om situationen och stötta varandra? Hur är din pappa, kan du känna dig trygg med honom?


    Det här är ingenting du kan hjälpa. Se aldrig ned på dig själv. Försök var din egen bästa vän. Så brukar jag försöka tänka när jag mår dåligt. Om man redan har det jobbigt så behöver man vara sin egen vän iallafall och ta hand om sig så bra det går. Man mår bättre då också, men en sak i taget. Ett litet steg åt gången. Det är bra nog. Äta, sova, göra saker du tycker om och blir glad av. Försöka vara ute i naturen.


    Stor kram till dig 

  • Anonym (Kgkf)

    Du har förresten helt rätt i att din mamma gör fel i att träffa nya innan de har hunnit bryta upp ordentligt. Hon verkar inte må så bra och det går ut över er. Det ska det inte behöva göra. 

Svar på tråden Komma hög till BUP öppenvård?