• Anonym (Oroad pojkvän)

Vill byta stad 1timme bort men fadern vägrar

Hej! 

Jag är i en lite svår situation just nu jag har sen 1,5 år tillbaka träffat en kvinna med en underbar dotter.
    Vi trivs jättebra tillsammans och har bestämt oss att  flytta ihop hos mig 1 timme ifrån fadern och annan kommun, fadern är väldigt frånvarande och umgås endast med dottern när det passar honom ca en helg i månaden. Han jobbar även på annan ort och menar med det att han inte har tid eller möjlighet att gå på utvecklingssamtal eller ta dottern till BVC för kontroller och hämtar henne möjligtvis från förskolan på fredagen den helgen han skall umgås med henne. 
    Nu till problemet, han tillåter inte dottern att byta boende till mig för han säger att dom aldrig kommer hinna med att ses i det fallet. 
    Min flickvän är att tillägga utländsk och har svårt med språket och på så vis får problem när hon ska fråga om hjälp därför gör jag det här i stället och undrar hur vi ska gå vidare med detta, och det är absolut ingen skitkastning och hon behåller gärna delad vårdnad. Bara det att hon vill flytta till mig med dottern, var skall vi vända oss.
    mvh en kille som bara vill få ett fint liv med sin nya flickvän.

• Svar på tråden Vill byta stad 1timme bort men fadern vägrar
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Oroad pojkvän) skrev 2023-05-21 22:51:41 följande:

Hej! 

Jag är i en lite svår situation just nu jag har sen 1,5 år tillbaka träffat en kvinna med en underbar dotter.
    Vi trivs jättebra tillsammans och har bestämt oss att  flytta ihop hos mig 1 timme ifrån fadern och annan kommun, fadern är väldigt frånvarande och umgås endast med dottern när det passar honom ca en helg i månaden. Han jobbar även på annan ort och menar med det att han inte har tid eller möjlighet att gå på utvecklingssamtal eller ta dottern till BVC för kontroller och hämtar henne möjligtvis från förskolan på fredagen den helgen han skall umgås med henne. 
    Nu till problemet, han tillåter inte dottern att byta boende till mig för han säger att dom aldrig kommer hinna med att ses i det fallet. 
    Min flickvän är att tillägga utländsk och har svårt med språket och på så vis får problem när hon ska fråga om hjälp därför gör jag det här i stället och undrar hur vi ska gå vidare med detta, och det är absolut ingen skitkastning och hon behåller gärna delad vårdnad. Bara det att hon vill flytta till mig med dottern, var skall vi vända oss.
    mvh en kille som bara vill få ett fint liv med sin nya flickvän.

Varför flyttar inte du, det är ju det enklaste om hon har barn och inte du?
  • Anonym (Tips från coachen)

Din tjej bör kontakta Familjerätten och be om samtalsstöd där hon och exet kan diskutera frågan. Hon kan ansöka om enskild vårdnad. Det ska också finnas instans för att ansöka om flytt ändå, kan vara tingsrätten men jag är osäker. Hon kan tekniskt sett flytta en timme bort ändå med tanke på att det inte försvårar umgänget nämnvärt och att det sker så sällan ändå. Hon kan fråga soc hur hon ska gå till väga här. Följ gärna med henne på dessa möten (utan exet) så att du vet vilken information hon får.

• Anonym (Oo)

Du får flytta till hennes kommun helt enkelt. Är det bara 1 h bort är det väl inga problem?

• Anonym (Oroad pojkvän)
    Anonym (Oo) skrev 2023-05-21 22:59:37 följande:

Du får flytta till hennes kommun helt enkelt. Är det bara 1 h bort är det väl inga problem?

Det är mer hon som är drivande i att flytta till mig hon känner att det finns bättre möjligheter att studera i min stad och känner sig inte välkommen i hennes stad.
  • Anonym (Oroad pojkvän)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-05-21 22:58:57 följande:

Din tjej bör kontakta Familjerätten och be om samtalsstöd där hon och exet kan diskutera frågan. Hon kan ansöka om enskild vårdnad. Det ska också finnas instans för att ansöka om flytt ändå, kan vara tingsrätten men jag är osäker. Hon kan tekniskt sett flytta en timme bort ändå med tanke på att det inte försvårar umgänget nämnvärt och att det sker så sällan ändå. Hon kan fråga soc hur hon ska gå till väga här. Följ gärna med henne på dessa möten (utan exet) så att du vet vilken information hon får.

Okej tack för hjälpen, att gå via familjerätten på samtalsstöd är inget alternativ eftersom båda parter frivilligt måste gå dit och det ?har pappan inte tid med? har redan provat. vi ska prova med soc tack 🙂
  • Anonym (Oroad pojkvän)
    Anonym (Mx) skrev 2023-05-21 22:54:11 följande:
    Varför flyttar inte du, det är ju det enklaste om hon har barn och inte du?
    Det är hon som är drivande i att byta stad, ser bättre studiemöjligheter och känner sig inte välkommen där hon bor.
    Anonym (Oroad pojkvän) skrev 2023-05-21 23:15:56 följande:
    Okej tack för hjälpen, att gå via familjerätten på samtalsstöd är inget alternativ eftersom båda parter frivilligt måste gå dit och det ?har pappan inte tid med? har redan provat. vi ska prova med soc tack 🙂
    Man måste ändå gå via den instansen först innan man kan ansöka om enskild vårdnad. Det du tänker på är antagligen den familjeterapi som kommunen kan erbjuda, det är en helt annan sak. FR kan skicka en kallelse till honom, om han vägrar komma kan det ses som att han är samarbetsovillig, vilket hjälper din tjej om hon vill ansöka om enskild vårdnad. Numera är det faktiskt ett krav att man måste kontakta FR först innan man ansöker om enskild vårdnad hos TR, så du vet om det skulle bli aktuellt. Men prata med soc om olika alternativ och vad som är möjligt för henne. Hon borde kunna flytta utan pappans medgivande för om man bor en timme bort så kan man ändå ses de där få gångerna det är aktuellt. Det går väl buss eller tåg kan tänkas. om man inte har bil.
  • Anonym (....)

Så länge de har delat/gemensam vårdad så kan hon inte flytta utan hans medgivande. 

Anonym (....) skrev 2023-05-21 23:44:55 följande:

Så länge de har delat/gemensam vårdad så kan hon inte flytta utan hans medgivande. 

Jo det kan hon så länge umgänget inte förstörs, och med tanke på hur sällan de ses och hur lätt man borde kunna ta sig tio mil (min gissning iofs) så ska det inte vara några problem.
  • Anonym (....)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-05-21 23:55:36 följande:
    Jo det kan hon så länge umgänget inte förstörs, och med tanke på hur sällan de ses och hur lätt man borde kunna ta sig tio mil (min gissning iofs) så ska det inte vara några problem.
    Nej, inte pappan inte vill skriva under flyttpapprena/adressändringen. 
    Anonym (....) skrev 2023-05-22 00:01:55 följande:
    Nej, inte pappan inte vill skriva under flyttpapprena/adressändringen. 
    Jo, faktiskt. Pappan behöver inte godkänna flytten om han fortfarande kan träffa barnet lika ofta. Det finns till och med de som fått flytta över halva landet, bara för att det gick att ta flyget, iofs efter tingsrättsbeslut eftersom den andra föräldern satt sig på tvären, men det blev godkänt iaf.

Dessutom kan ts tjej flytta ändå. Skv gör en utredning om var barnet ska vara skrivet och eftersom barnet bor med mamman blir hen skriven där. Pappan kan så klart anmäla mamman för egenmäktighet med barn men inte garanterat att polisen gör något åt det och i värsta fall får hon lite böter. Så var det med den saken. OBS! Man ska självklart inte ta lagen i egna händer och göra på detta sätt, bäst är om hon går via TR och får deras godkännande.

Svar på tråden Vill byta stad 1timme bort men fadern vägrar