• EnsamE

    Hjälp, vill lämna min man. Men hur?

    Vi har varit ihop i 5 hemska år. Vi träffades då jag mådde som sämst i mitt liv och han mådde även dåligt själv.
    Jag har försökt att göra slut många gånger sedan början men han har alltid vägrat och ställt till med problem i form av aggressionsutbrott, hot och psykisk misshandel eller så börjar han gråta. Jag hade det redan tufft innan honom och efter att han trängde sig in i mitt liv blev allt värre. Jag har bara stått ut. Överlevt i dessa 5 år. Varje sekund, varje dag, varje vecka, varje månad och varje år säger jag att nu ska jag lämna honom. Men vetskapen om det helvete han kommer att ställa till med har förhindrat mig. Även att jag inte har någonstans att ta vägen. Jag har förlorat alla mina vänner, tack vare honom. Jag har tänkt att jag ska spara pengar och försvinna en dag när han är borta. Han har tagit min bil som var min enda materiella tillgång, så den står på hans namn och jag kan inte bara ta den och dra. Han tvingade mig att skriva på ägarbytet med hot... jag har även motvilligt blivit gravid med honom flera gånger. Ja, han tvingar till sig sex och jag ligger bara där tills han är klar. Jag fick först missfall, sedan missfall igen eftersom han knuffade mig. Nästa gång gjorde jag abort i smyg, han har ingen aning om det då det var tidigt i graviditeten. Jag mådde väldigt dåligt över det. Och nu är jag gravid igen trots att jag åt p-piller?! Jag var så säker på att jag inte kommer att bli gravid pga det och lade inte märke till att jag var gravid. Jag trodde illamåendet och så berodde på min psykiska ohälsa, mens hade jag inte haft sedan jag använde pillren så jag kunde inte förutspå det så....  Jag känner bara att jag vill dö. Jag är tydligen gravid i v.9-10 nu. Jag känner mig hopplös. Jag går knappt utanför hemmet numera, duschar inte, diskar inte, dammsugar inte. Jag sover hela dagen och kräks allt jag lyckas äta. Vad gör han? Han jobbar, kommer hem sent och skäller på att jag är värdelös. Jag har försökt att indikera, igen, att vi kanske ska göra slut. "Jag är djupt olycklig" säger jag men då säger han "Du var fan olycklig när du föddes, det har du sagt sedan jag känt dig" han brukar även tillägga "Men för det kommer jag aldrig att lämna dig, du och jag är ett. Vi är menade för varandra! Tror du att jag är lycklig! Alla är olyckliga, bättre olycklig tillsammans än ensam".............. jag orkar inte mer. Jag gråter varje dag. Jag behöver hjälp! HUR? Finns det hjälp att få? Hur blir jag av med den här mannen?! Jag har lämnat honom förr, då började han hota mina vänner.... också varför jag förlorade dem..... jag vet inte vad jag ska göra :(

    Hur blir man av med en sån här person????

    Flytta hjälper inte för då hittar han min adress på hitta.se. Jag har polisanmält en gång men det gjordes inget! Ingen fattar vilket skit jag sitter fast i! HJÄLP. Jag vill fly.... vart? Utomlands tänker jag men fan jag har inget jobb eller pengar. Han har spenderat allt jag hade sparat. Jag har bara lyckats gömma undan ca 20 tusen i kontanter.... vad fan ska jag göra? 
  • Svar på tråden Hjälp, vill lämna min man. Men hur?
  • Themis
    www.freezonen.se/chatt-2/

    kvinnofridslinjen.se/

    Hjälporganisationer

    Det finns verksamheter som erbjuder stöd vid våld i nära relationer. Du kan kontakta dem om du lever i en relation som du mår dåligt av. De flesta av verksamheterna riktar sig till alla oavsett könsidentitet, annars är detta angett. Här är exempel på några av dem: 


    Bris erbjuder samtal och stöd till barn och unga. Bris har även en föräldratelefon där du som vuxen kan få råd och stöd.
    Brottsofferjourernas riksförbund, erbjuder stöd till den som utsatts för brott.
    Dinarattigheter.se erbjuder information om rättigheter kopplat till hedersförtryck. Det finns även en stödchatt och en stödmejl. Sajten drivs av Rädda Barnen.
    Hedersfortryck.se har information för dig som är utsatt och till dig som vill lära dig mer om hedersförtryck.
    Jagvillveta.se är en sajt där du som är ung kan läsa mer om vad som är brottsligt, hur man kan känna om man varit med om brott och var man kan få hjälp.
    Jourhavande medmänniska, en ideell organisation som erbjuder samtalsstöd via chatt och telefon.
    Killfrågor.se har stöd för killar mellan 10 och 18 år via chatt.
    Kom till oss, polisens informationssida om brott i nära relationer.
    Kvinnofridslinjen erbjuder samtalsstöd via telefon dygnet runt. De kan även hjälpa dig med kontaktuppgifter till socialtjänst, socialjour eller kvinnojour. Telefonsamtalet är gratis och syns inte på telefonräkningen. Telefonnummer: 020-50 50 50.
    Manscentrum i Stockholm utökar sin behandling på distans med anledning av Covid-19 influensan. Behandlingen sker då online eller via telefon. För mer information [email protected] eller via telefon 08-6431183.
    RFSL:s brottsofferjour för hbtq-personer, erbjuder samtalsstöd via telefon.
    Riksföreningen stödcentrum mot incest och andra sexuella övergrepp i barndomen finns till för kvinnor som har varit utsatta för sexuella övergrepp i barndomen. Föreningen har en telefonjour 08 - 696 00 95 dit du kan ringa för att få stöd.
    Rikskriscentrum ? Sveriges kriscentrum för män, är en paraplyorganisation för verksamheter som arbetar med att ge stöd till män i kris. Här kan du hitta kontaktuppgifter till kriscentra för män runt om i landet.
    Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige, har jourer runt om i landet som erbjuder stöd åt tjejer och kvinnor via telefon och andra insatser.
    Stödlinjen för män är en nationell stödtelefon för män som utsatts för fysiskt eller psykiskt våld av en närstående eller sexuellt våld. Den är öppen alla dagar kl. 7?21. Telefonnummer: 020-80 80 80.
    Stödlinjen för transpersoner är en nationell stödtelefon för vuxna transpersoner, inklusive ickebinära, som utsatts för fysiskt eller psykiskt våld av en närstående eller sexuellt våld. Den är öppen alla dagar kl. 11?19. Telefonnummer: 020-55 00 00.
    Terrafem driver Sveriges enda rikstäckande jourtelefon för kvinnor med utländsk härkomst. För närvarande kan kvinnor få stöd och råd på 43 språk. Telefonnummer: 020- 52 10 10. Samtalet syns inte på din telefonräkning.
    Tris.se Tris står för Tjejers rätt i samhället. De erbjuder jourtelefon och stöd till dig som lever med hedersvåld.
    Ungasjourer.se samlar alla jourer i Sverige som arbetar med att stötta och stärka barn, unga och unga vuxna.
    Ungarelationer.se ger stöd och information för dig upp till 20 år som blir utsatt i din relation, är kompis till någon, eller är den som utsätter. Du kan chatta anonymt varje kväll kl 20-22. Här kan du också läsa om olika typer av våld, varningstecken och hur en bra relation kan vara.
    Unizon har jourer runt om i landet som erbjuder stöd åt kvinnor och tjejer via telefon och andra insatser. Vissa jourer vänder sig även till våldsutsatta män. 
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • erikaABC

    Ta med dig dina värdesaker och kläder och ta dig till en kvinnojour. Ta emot hjälp från andra. 
    Gör det när han är på jobbet.

Svar på tråden Hjälp, vill lämna min man. Men hur?