LFF skrev 2023-05-31 06:57:44 följande:
Det är 10 år sedan så jag minns inte hur tankarna gick helt då. Det var mest det att jag var så säker på att det var tjejer helt enkelt som låg där inne. Att då få veta att det inte gjorde det när man var så säker skapar självklart en viss sorg. Hur kan det vara så svårt att förstå? För vissa är det sorg över att inte få en flicka, för andra en pojke.
Varför var jag så säker på att det var tjejer i magen? Kanske för att jag är min mammas enda barn (och dotter), min mormor fick två döttrar, min mormor var min mormor mors enda barn? Ja, farmor fick så klart minst en son (tre totalt) men även tre döttrar.
Ibland, eller rätt ofta, finns det inte någon logik i varför man tänker som man gör helt enkelt men oavsett så måste man kunna få prata om sina känslor och tankar utan att få höra hur värdelös man är som människa och förälder. Det är när man pratar om saker som man kan reda ut det hela.
Jag förstår dig. Det är inte en sorg över barnet i magen alls. Eller över att det är en pojke. För min del älskar jag verkligen min son jag har något enormt och skulle offra allt för honom utan att blinka och jag är ju helt säker att det blir samma med det här nya efterlängtade lilla livet. Den kärleken är absolut och total.
För min del vet jag inte om jag helt skulle kalla det sorg heller, utan mer en känsla av förvåning och att en säkerhet man känt kring hur något var var fel liksom. Jag var verkligen så säker man kan vara att bebisen i magen var en flicka, har nog aldrig haft en starkare magkänsla kring något, tänkte bara på den som tjej och alla namn som kom upp var flicknamn utan att jag ens vet varför helt. Jag trodde verkligen på den känslan fullt ut. Så när ultraljudssköterskan sa kille blev det liksom bara fel mot hur min bild och hur min tanke varit. Varken mer eller mindre, och det gav känslor.