Blodförtunnande under graviditete
Är äntligen gravid efter tre missfall tätt inpå varandra. Är nu i vecka 35.
Vanlig vecka att sluta i. Om det hade varit mer ökad risk för fostret än för mamman hade rekommendationen varit att fortsätta. Men som det nu är är risken högre för mamman. Alltså ökad risk för blödningar i samband med förlossningen.
Varför ska du sluta redan i vecka 37? Jag har också heterozygot APC och har haft 4 missfall innan jag till sist fick min bebis. I den graviditeten gick jag på fragmin hela vägen till och med sex veckor efter förlossningen. Plus att jag fick Trombyl fram till och med vecka 37. Trombyl hjälper mot blodproppar i moderkakan, det gör inte fragmin. Fragmin är mer till för att skydda mamman än barnet.
Varför ska du sluta redan i vecka 37? Jag har också heterozygot APC och har haft 4 missfall innan jag till sist fick min bebis. I den graviditeten gick jag på fragmin hela vägen till och med sex veckor efter förlossningen. Plus att jag fick Trombyl fram till och med vecka 37. Trombyl hjälper mot blodproppar i moderkakan, det gör inte fragmin. Fragmin är mer till för att skydda mamman än barnet.
Min ivf klinik har som riktlinje att sluta vecka 37 sa dom. Vet inte om det är olika för alla.. Dessutom har hon försökt att bryta sig ut redan så hon har blivit stoppad en gång innan
Jag visste inte heller .. Men jag tror det också kan ha med blödningsrisken att göra som ovan skrev. Att man kan förlora mycket blod, och jag får inte ta exempelvis epidural på 24h om jag tagit sprutan. Jag går dock på Innohep, vet inte om det är någon skillnad.
Jag gick på Innohep när jag väntade mina tvillingar. Hade haft en svullnad i ena benet och man upptäckte en förträngning i en ven i vaden. Man kunde inte se att jag hade en propp men inte heller utesluta att jag hade haft en propp, därav sprutorna. Fick sluta med dem ett par veckor innan BF just ifall att om mina tvillingar skulle göra utbrytningsförsök innan. Detta för att jag inte skulle få onormala blödningar. Nu gick jag full tid och det blev ett akutsnitt, men jag blödde inte mer än normalt och tvillingarna var inte påverkade alls av att jag inte tagit mina sprutor på ett tag.
Jag slutade med mina trombyl i vecka 36+0 förra graviditeten och det blir samma denna graviditet. Det beror på att att man minskar risken med att blöda för mycket under förlossningen.
Hej!
Jag har exakt samma som dig. I min förra graviditet tog jag innohepsorutor från vecka 12 till 6 veckor efter förlossningen. På slutet tog jag två sprutor om dagen istället för en men mimdre mängd. Skulle sedan sluta några dagar innan igångsättning (minns inte exakt antal dagar). Sedan började jag igen direkt efter förlossning.