Jobb för en person med fetma?
Hej, vilka jobb tror ni skulle funka för en person i 30-års åldern som väger ca 190 kg? Personen har en gymnasieutbildning inom IT i grunden och har jobbat inom kommunen tidigare.
Hej, vilka jobb tror ni skulle funka för en person i 30-års åldern som väger ca 190 kg? Personen har en gymnasieutbildning inom IT i grunden och har jobbat inom kommunen tidigare.
Troe ni att utbildning är lösningen? Den här personen är långtidsarbetslös så arbetsgivare ratar honom av någon anledning
Vilken gymnasieutbildning finns "inom IT"?
Troe ni att utbildning är lösningen? Den här personen är långtidsarbetslös
Troe ni att utbildning är lösningen? Den här personen är långtidsarbetslös så arbetsgivare ratar honom av någon anledning
Dubbelpost.
Jag har en kollega i säkert den viktklassen och ärligt talat skiter jag fullkomligt i vad kollegorna väger så länge det inte hindrar dem från att utföra sitt jobb.
En gymnasieutbildning "inom IT" ger inte mycket om man inte själv är intresserad och grejar med datorer på fritiden. Är han intresserad av att jobba inom IT skulle jag säga KY-utbildning alternativt någon typ av IT-support.
Försvann TS?
Jag hoppades att tråden skulle dö ut då jag fått svar på frågan
Jag hoppades att tråden skulle dö ut då jag fått svar på frågan
Alltid bra att kunna tipsa andra.
Kul att personen i fråga har valt att studera, hoppas att det kommer att gå bra och leda vidare!
Vikten i sig är sällan ett problem (beroende på yrke), men kanske bakomliggande orsaker till vikten, eller följder av den. Om den till exempel har koppling till social fobi, eller ger komplex/dålig självkänsla, så kan det lätt bli en dålig spiral där det är svårt att få kontakter eller erfarenhet på arbetsmarknaden, där tröskeln bara växer med tiden. Fördomar hos arbetsgivare och kollegor kan också ställa hinder i vägen. Där finns hela skalan, från rent nonsens om att personer med fetma skulle vara lata personer utan motivation eller självdisciplin, till farhågor om kommande sjukfrånvaro relaterad till vikten.
Själv har jag haft flera kolleger med grav fetma som alla gjort ett utmärkt jobb på kvalificerade tjänster (labbverksamhet). Inte har de varit frånvarande mer än andra kolleger heller.
Hoppas som sagt att studierna passar personen, och att det blir en fin övergång till ett aktivt arbetsliv där hen hittar sin plats.