• Anonym (TS)

Jobb för en person med fetma?

Hej, vilka jobb tror ni skulle funka för en person i 30-års åldern som väger ca 190 kg? Personen har en gymnasieutbildning inom IT i grunden och har jobbat inom kommunen tidigare.

• Svar på tråden Jobb för en person med fetma?
  • Anonym (TS)

Troe ni att utbildning är lösningen? Den här personen är långtidsarbetslös så arbetsgivare ratar honom av någon anledning

• Anonym (S-G)

Vilken gymnasieutbildning finns "inom IT"?

• Anonym (S-G)
    Anonym (TS) skrev 2023-05-24 18:19:57 följande:
    Personen har inte arbetat med IT alls
    Anonym (TS) skrev 2023-05-24 18:22:10 följande:
     Vi utgår ifrån att personen inte vill vidareutbilda sig i dagsläget.
    Personen är intresserad av tv-spel och filmer tv-serier.
    Anonym (TS) skrev 2023-05-24 21:26:31 följande:
    Personen jobbade inom ett kommunalt cafe
    Anonym (TS) skrev 2023-05-25 08:13:01 följande:

Troe ni att utbildning är lösningen? Den här personen är långtidsarbetslös

Personen vill inte (kan inte? stor skillnad!) utbilda sig.
    Vad vill han då?
    Har han någonsin haft ett vanligt jobb och isf hur länge?

• Anonym (storken)
    Tror du att man kan få ett enklare kontorsjobb tex administratör genom bara kontakter? Vi utgår ifrån att personen inte vill vidareutbilda sig i dagsläget. Personen är intresserad av tv-spel och filmer tv-serier.
    Fråga 1: vad vill personen jobba med?
    Fråga 2: vad har personen jobbat med hittills?

Vi är alla intresserade av tv-serier, men här låter det ju som att personen har gjort något skitjobb på kommunen. Då behövs en vidareutbildning. Personen behöver läsa något på universitetsnivå.

Vikten är extrem, men den borde inte hindra personen i fråga att jobba i exempelvis kontorsmiljö eller liknande.
  • Anonym (storken)
    Anonym (TS) skrev 2023-05-25 08:13:01 följande:

Troe ni att utbildning är lösningen? Den här personen är långtidsarbetslös så arbetsgivare ratar honom av någon anledning

ok, ja, jag tror verkligen att utbildning är lösningen. Han måste sysselsätta sig. Ju längre luckor i CV:t, desto värre blir det. Sedan praktik efter utbildningen, då kommer han in i ett sammanhang och får erfarenhet. 

Café verkar ju inte särskilt bra om man väger nästan 200 kg. Då måste man vara på benen och göra en massa. 
  • Aniiee
    Anonym (TS) skrev 2023-05-24 23:25:54 följande:
    Vad betyder dv?
    Daglig verksamhet förmodligen.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Core
    Jemp skrev 2023-05-24 22:20:11 följande:
    Anser du övrig diskriminering ok också? 
    Skulle du anställa en alkis ?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (KY)

Jag har en kollega i säkert den viktklassen och  ärligt talat skiter jag fullkomligt i vad kollegorna väger så länge det inte hindrar dem från att utföra sitt jobb.

En gymnasieutbildning "inom IT" ger inte mycket om man inte själv är intresserad och grejar med datorer på fritiden. Är han intresserad av att jobba inom IT skulle jag säga KY-utbildning alternativt någon typ av IT-support.

• Anonym (TS)

Jag hoppades att tråden skulle dö ut då jag fått svar på frågan

• Anonym (S-G)
    Anonym (TS) skrev 2023-05-29 08:48:45 följande:

Jag hoppades att tråden skulle dö ut då jag fått svar på frågan

Vad var svaret om han inte vill studera?
  • Anonym (TS)
    Anonym (S-G) skrev 2023-05-29 08:53:11 följande:
    Vad var svaret om han inte vill studera?
    Spelar det någon roll vad personen väljer att göra? Ni vet inte vem det är iaf
  • Anonym (S-G)
    Anonym (TS) skrev 2023-05-29 11:16:22 följande:
    Spelar det någon roll vad personen väljer att göra? Ni vet inte vem det är iaf
    Inte vad han väljer men vad svaret var för okvalificerat jobb?
  • Anonym (S-G)

Alltid bra att kunna tipsa andra.

• Anonym (TS)
    Anonym (S-G) skrev 2023-05-29 11:18:29 följande:
    Inte vad han väljer men vad svaret var för okvalificerat jobb?
    Personen kommer att börja studera
  • Anonym (S-G)
    Anonym (TS) skrev 2023-05-29 11:48:49 följande:
    Personen kommer att börja studera
    OK!
  • Anonym (Klo)

Kul att personen i fråga har valt att studera, hoppas att det kommer att gå bra och leda vidare! 

Vikten i sig är sällan ett problem (beroende på yrke), men kanske bakomliggande orsaker till vikten, eller följder av den. Om den till exempel har koppling till social fobi, eller ger komplex/dålig självkänsla, så kan det lätt bli en dålig spiral där det är svårt att få kontakter eller erfarenhet på arbetsmarknaden, där tröskeln bara växer med tiden. Fördomar hos arbetsgivare och kollegor kan också ställa hinder i vägen. Där finns hela skalan, från rent nonsens om att personer med fetma skulle vara lata personer utan motivation eller självdisciplin, till farhågor om kommande sjukfrånvaro relaterad till vikten. 

Själv har jag haft flera kolleger med grav fetma som alla gjort ett utmärkt jobb på kvalificerade tjänster (labbverksamhet). Inte har de varit frånvarande mer än andra kolleger heller.

Hoppas som sagt att studierna passar personen, och att det blir en fin övergång till ett aktivt arbetsliv där hen hittar sin plats. 

Svar på tråden Jobb för en person med fetma?