• Anonym (aanonym)

När trauman tolkas som medfödd sjukdom

Hej!
    Jag är en kvinna i yngre 20-årsåldern som har haft ett trassligt liv med trauman och på senare år hamnat i kriminalitet och drogmissbruk. 

Jag har behövt prata med människor inom psykiatrin och bli bedömd på olika sätt när jag varit misstänkt för brott och när myndighetspersonal anmält att de tror jag kommer begå brott eller skada andra/ mig själv. 

Jag är anklagad för att ha autism och borderline. Grunden för anklagelserna är att jag har svårt att få vänner, förstör mina relationer, är envis och ibland blir arg över småsaker samt lever destruktivt och förstör allt för mig själv. Känner tomhet och misslyckande. 

Däremot har jag aldrig haft svårt att förstå andra och tycker det är lätt och blir rätt när jag läser av andra, vilket även andra utanför psykiatrin brukar hålla med om. Jag hamnar aldrig i relationer med beundran/nedvärderan, inte så många konflikter till vardagen och inga extrema humörsvägningar. 

Det känns som ingen inom psykiatrin tar mig på allvar när jag pratar om trauman och hur trauman kan påverka en människas känsloliv, beteende och utveckling. Framförallt när problemen i fråga inte funnits i barndomen innan trauman kom. Men jag blir motarbetad med att alla mina problem måste kunna samlas i en medfödd diagnos och att jag ska få lite olika mediciner för att ändra hjärnkemin så denna medfödda störning blir lindrigare. Jag vill inte ha psykofarmaka. Jag har tagit droger och i min värld är det droger också bara att de inte är klassade och att de inte är lika starka och roliga att ta. Folk får abstinens från SSRI. 

Jag kan bara säga till alla er som tvingats haft mer kontakt med psykiatrin eller regelbundet blir tvångsinlagda: vilka kämpar ni är! 

Jag är suttit häktad med restriktioner under flera månader vid två tillfällen och jag blev bättre behandlad där än inom psykiatrin, i alla fall delvis. Att dömas till rättspsykiatrisk vård måste vara en mardröm för många som inte kännas sig sjuka eller vill ha tvångsvård. Känns också som samhället stigmatiserar de psykiskt skadade allra mest vilket är så synd och fel. 

Problemet är att jag känner mig varken autistisk eller personlighetsstörd utan bara trasig och traumatiserad. Det är jobbigt att inte förstå den problematik man anklagas för att ha. 

Är det någon annan här som också anklagats för vissa diagnoser och känt att det inte riktigt stämmer?

Är det någon annan som också tycker psykiatrin är alltför fixerad vid diagnoser och mediciner och ibland ignorerar hur livet i sig kan påverka människors utveckling? 

Måste allt mänskligt lidande anses vara en sjuklighet i hjärnkemin som ska försöka ombyggas med psykofarmaka? 

• Svar på tråden När trauman tolkas som medfödd sjukdom
  • RaYzLeR

Du har säkert någon diagnos. Det är vanligt att folk med diagnoser kan hamna i missbruk.

Lita på din läkare!

• Anonym (aanonym)
    RaYzLeR skrev 2023-05-25 00:36:23 följande:

Du har säkert någon diagnos. Det är vanligt att folk med diagnoser kan hamna i missbruk.

Lita på din läkare!

Fast olika läkare säger olika saker. Ungefär 30% säger att jag inte har någon diagnos och vissa är övertygade om det. 20% säger autism. 20% säger borderline och 20% säger ospecifierad. 

Hur skulle jag kunna lita på en läkare som är osäker och hela tiden säger att jag är svårdiagnosticerad?

Jag tror absolut att jag kanske har en diagnos. Men jag tror också att det är meningslöst att lägga krutet på att hitta den. Det skulle ändå bara få mig att känna mig stämplad och missförstådd. 

Tror i princip alla, i alla fall väldigt många, skulle kunna läggas in i någon diagnos under någon period i sitt liv. Ju mer folk haft kontakt med psykiatrin, desto mer diagnoser får de. Ju mer man tittar, desto mer hittar man. Vem som helst hade kunnat få en diagnos under vissa omständigheter. 

Det är meningslöst att prata diagnoser enligt mig.
  • Anonym (A-PS)

Skulle precis gå till sängs, men blev så oerhört träffad av din text. Det hade - med vissa undantag - kunnat vara jag som skrev det där.

Utvecklade PTSD i åttaårsåldern (kanske tidigare, jag minns inte så mycket från innan dess) och blev diagnosticerad med Aspergers av BUP, för att sedan få en "kompromissad" (på det sättet att jag inte uppfyllde alla kriterier enligt utredande psykolog) borderlinediagnos i vuxen ålder. Jag sökte för nytillkomna symtom efter att ha levt med partnervåld, något som inte togs hänsyn till och de vägrade beröra ämnet traumatisering, ens när det blev fara för min fysiska hälsa.

Jag har aldrig kunnat relatera till någon av dessa diagnoser. Istället har de skavt på mig varje vaken sekund, när omvärlden har försökt pressa in mig i fack som inte är jag.

Jag lämnade psykiatrin till slut, då jag insåg att det aldrig skulle hjälpa mig, utan bara gjorde skadan värre. Psykiatri i stort är bristfälligt, ovetenskapligt och svensk psykiatri är i synnerhet erkänt värdelös; både WHO och FNs barnrättskommitté har nyligen riktat skarp kritik mot den. Traumavården i Sverige är dessutom extremt eftersatt och aktuell forskning implementeras sällan. Ofta gör den erbjudna vården mer skada än nytta; för ett par år sedan publicerades en småskalig studie som påvisade att sexualbrottsoffer löper fyra gånger så hög risk att begå självmord om de söker vård i Sverige. Som många psykiatripatienter i Sverige lever också jag med vårdrelaterad PTSD. 

Psykiatriska diagnoser överlag anses mer och mer vara ett kontroversiellt ämne. De är godtyckliga då symtomen överlappar varandra, de sätts ofta efter den aktuella läkarens eller psykologens subjektiva bedömning då de saknar biomarkörer; de går inte att objektivt mäta på något sätt. Och framför allt: exakt alla symtom som beskrivs under olika diagnoser är också symtom på trauma, stress och omskakande livshändelser. Det brittiska psykologförbundet har börjat röra sig bort från psykiatrins diagnoser och har utarbetat en egen manual: The Power Threat Meaning Framework där man istället för klinisk symtomrapportering jobbar med personliga styrkor, vilka hot som har förelegat och vilken mening man ger dessa.

Du har rätt i att folk får abstinens av SSRI! Faktiskt fler abstinenssymtom än från heroin. Men då någon har bestämt att SSRI "på pappret" inte är beroendeframkallande, så kallas dessa lite fiffigt för "utsättningssymtom" med motiveringen att SSRI inte ger någon positiv effekt, som droger normalt gör. Det stämmer f.ö då SSRI i flera oberoende studier inte visar någon signifikant skillnad mot placebo. Det är oklart varför det fungerar på somliga (ca 33%) och ännu mer oklart blir det när hypotesen om att "psykopatologi" skulle bero på en kemisk obalans i hjärnan har visat sig vara en myt. I Sverige har psykiatrin inte lyckats gå vidare från den (van)föreställningen, trots att det aldrig har gått att bevisa. Det är billigt att skriva ut en beroendeframkallande tablett, om det inte hjälper så kan man på nåder (dvs om man tillhör de tre procenten som blir beviljade det) få en korttidsbehandling med KBT. Också billigt. Om det inte hjälper får man höra att man själv är problemet.

Råder dig att kika in på Mad in Sweden, Opsynliga och Föreningen Alternativ Mot Psykofarmaka om du är intresserad av vidare läsning.

Jag hoppas att livet slutligen behandlar dig snällt och att du får läka. Du är fortfarande ung och har alla möjligheter. Kram på dig!

Svar på tråden När trauman tolkas som medfödd sjukdom