• Familjeliv94

Adhd/autism?

Hej! Jag har funderat länge på om min son som är 10 år fyller 11 kanske är lätt autistisk eller har adhd. 
    Jag vet inte riktigt var man kan vända sig. 
    Han har ända sen jätte liten varit mycket känslig för olika ljud. Spelar egentligen ingen roll om det är höga/låga ljud. Det är om det är oväntade. Han ogillar flygplan och får panik och springer in när han hör det. Ett tag kunde vi inte korsa tåg övergångar då han var rädd att det skulle komma tåg/bommarna skulle gå ner. Så vi undvek det ett tag. Då var han ca 4-5 år dock. 
    Han är rätt glömsk när det gäller läxor och andra saker att komma ihåg tex att plocka undan efter sig osv. 
    Han drömmer sig ofta bort i skolan. Och blir störd av ljud när han arbetar där. Vilket dom har öronmuffar för nu dock o ibland får han sitta i grupprum. 
    Jag undrar om någon här kanske har erfarenhet av autism eller adhd? 
    Jag har säkert glömt att skriva fler saker men detta är vad jag kan komma på just nu. 

• Svar på tråden Adhd/autism?
  • Anonym (g)

Låter som en helt vanlig ljudkänslig 10åring

• Anonym (Autistisk tjej)

Att han glömmer bort läxor mm är helt normalt det tillhör åldern. Jag ser inget som tyder på autism eller ADHD i din text. Tror du det behövs en utredning vänder du dig till BUP men först skulle jag prata med skolan och se om de upplever några problem. 

Svar på tråden Adhd/autism?