• Anonym (Lätt parasocial)

Är parasociala relationer hälsosamt?

En parasocial relation är en närmast ensidig relation där en person är väldigt emotionellt investerad i en annan person som inte känner eller bara känner till denne litegrann. Den ena parten vet en väldig massa om och på sätt och vis känner den andre men det är inte ömsesidigt. Kändisar och speciellt youtube-kändisar/streamers har många parasociala relationer med. Är det här hälsosamt och kan det vara ett substitut för riktiga relationer?

Jag läste på om det här då jag fick en känsla av besvikelse när min favorit porrkreatör och Youtuber Indigo White kom ut som trans. Kvinna till man. Det är någon jag följt i åratal och haft kanske en slags förälskelse i. Kändes som ett svek att hon blev han och jag därmed är gay och onanerat åt en man.

• Svar på tråden Är parasociala relationer hälsosamt?
  • Fröken Allvar

Jag tror att det kan vara väldigt ohälsosamt. Men för de flesta är det nog på en okej nivå. Här är en lite rolig hyperbol om en familj som hellre lyssnar på poddare än på varandra:

"Det har hänt något annat också, folk pratar inte längre. När de gjorde de visste man i alla fall att de var upptagna. Nu för tiden lyssnar folk bara.

Så de hör ingenting.

I vår familj går alla runt i sina egna ljudvärldar. Den som inte använder hörsnäckor går till den andra extremen, med rejäla hörlurar som är så ljudisolerade att de borde funka på vilket bygge som helt.

Ibland brister någon ut i en refräng och det är ju rätt rart även om tonträffen svajar när man inte ens hör sig själv. Mindre rart är att det blivit omöjligt att sticka emellan ens med någon liten ointressant men ändå vardagligt trevlig familjeumgängesfråga av typen ?hur har du haft det i dag?? eller ?läste du det här?? eller ?har du sett katterna/mina glasögon??

Ibland ryter de ett ilsket VA!när de förstått att man finns och tydligen fått luft någonstans ifrån. Ibland lyfter de inte på blicken ens. Jag tänker: tänk om det varit viktigt.

Men i stället för att trycka på paus eller lyfta artigt på en hörlur pekar de demonstrativt på dem, det är ett tecken som betyder ungefär: Sorry, jag tänker inte snacka, än mindre höra på vad du har att säga.

Så nära, och ändå så långt borta."
  • Fröken Allvar
    Jag kände inte till begreppet parasocial sedan tidigare, men läste lite nu, och jag tycker nog att det förklarar en del för och av  mig. Pär Wästberg skrev nyligen i en krönika om sin relation till romaner.

"Jag hade funnit mina sanna vänner. Dem kunde jag rangordna och spela ut mot varandra utan att de bråkade."

När jag läste detta klack något till i mig. Är det så jag gör också, för att en del av mina sociala relationer har varit så svårhanterliga? Så att skribenternas känslor blir liksom istället för? 

För mig är det inte så mycket böckerna och författarna som tidningsskribenterna, och särskilt de som skriver introspektiva krönikor och litteraturrecensioner som jag har haft parasociala relationer till. Jag har läst så mycket av samma skribent att jag tycker mig veta hur de fungerar. Det gäller i tidningarna, men också här på Familjeliv. Det är en form av parasociala relationer jag har utvecklat till de aktiva skribenterna. Det känns ju jobbigt att bli medveten om. Men samtidigt är varken du eller jag ensamma om detta. Rockstjärnan Ulf Lundell har skrivit 8 böcker om sina parasociala relationer till tidningsskribenter:

"de nedvärderande små sticken så snart det är en kvinna som gjort eller skrivit något Ulf Lundell inte håller med om ("Lilla Pozar", "damen Heberlein" , en "iransk brud med mustasch" . "Tanterna"  Åsa Beckman och Nina Lekander).

Vissa utgjutelser är påfallande dumma. Som påståendet att Beyoncé och Jay-Z har ett ansvar som "svarta" , och borde sluta göda globala gangsterdrömmar genom att klä sig i lyx. "

Jonas Thentes parasociala relation till Ulf Lundell är så stark att han valde att" ikläda sig Lundells språkdräkt" i sin recension:

"Har berättat det tidigare
    Jag var nattportier och Ulf Lundell på turné
    1985, tre på morgonen
    Vargtimmen minus två
    Han signerade sin nya diktbok
    "Tid för kärlek" 
    Bet hårt i dikten "Väninnorna" 
    Dom är kvar, avtrycken
    En av framtänderna i underkäken
    Något sned
    Som min egen"

Ulf Lundell själv har problem med fansen:

"Bristen på framåtrörelse gör också att Lundell har svårt för sin trogna publik, han fylls av vämjelse bara vid tanken på att se samma människor framme vid scenkanten år efter år: decennier vid det här laget. 

Inte nödvändigtvis för att de påminner honom om åldrandet (jo, nog det också, skulle Hobbyfreud inflika) utan för att de står still, inte har rört sig från det de gillade i ungdomen"

Själv gör han inte kopplingen till sina egna idoler som han skriver om.i Vardagar. 

Bara man passar sig för att bli en stalker är det väl okej:

Men gränsen är hårfin:

Några människor berättar helt enkelt väldigt mycket om sig själva, och de tycker att det är deras rätt att bli lyssnade på. 

Jag menar, Ulf Lundell, 8 böcker om sina Vardagar, och så har han mage att bli sur på sina fans för att de känner sig nära honom? Jag har aldrig sett Knausgård uttrycka något sånt. 

Wow...vet inte vad jag skall säga, men tack Fröken Allvar! Det där var väldigt intressant!

Ulf Lundell...ja honom är ju som upplagt för besvikelse om man har en parasocial relation till honom.

• Fröken Allvar
    Anonym (Lätt parasocial) skrev 2023-05-25 13:40:58 följande:

Wow...vet inte vad jag skall säga, men tack Fröken Allvar! Det där var väldigt intressant!

Ulf Lundell...ja honom är ju som upplagt för besvikelse om man har en parasocial relation till honom.

Tack själv för att du introducerade mig för begreppet. Det förklarade mycket som jag inte förstått innan. 
  • Anonym (korven)
    Anonym (Lätt parasocial) skrev 2023-05-25 12:55:29 följande:
    Är parasociala relationer hälsosamt?

En parasocial relation är en närmast ensidig relation där en person är väldigt emotionellt investerad i en annan person som inte känner eller bara känner till denne litegrann. Den ena parten vet en väldig massa om och på sätt och vis känner den andre men det är inte ömsesidigt. Kändisar och speciellt youtube-kändisar/streamers har många parasociala relationer med. Är det här hälsosamt och kan det vara ett substitut för riktiga relationer?

Jag läste på om det här då jag fick en känsla av besvikelse när min favorit porrkreatör och Youtuber Indigo White kom ut som trans. Kvinna till man. Det är någon jag följt i åratal och haft kanske en slags förälskelse i. Kändes som ett svek att hon blev han och jag därmed är gay och onanerat åt en man.

Jag tror att nackdelen med att projicera känslor till en känd person/eller någon man knappt känner, är att man idoliserar den. Så drömmen blir så perfekt att verkligheten ej kan mäta sig med den.

Så varför ska man då satsa på verkligheten? Jo för att verkligheten är det äkta. Där får man ha sex på riktigt samt dela något på riktigt med någon ANNAN.

Tom porrskreatören du gillar är oförutsägbar,precis som alla människor är. Men att dela ett ÄKTA band gör också kicken större när man tex har sex eller liknande.

Jag kan dock känna igen mig i dig. Jag har dock dagdrömt om personer jag skapat ur en dagdröm som jag tröstar mig med på kvällarna. Lagom sunt... Har hållit på sen jag varit 12 år. Är lite avtrubbad känslomässigt som person tyvärr, pga händelser. Men har iaf lyckats få ett barn och haft relationer. Men alltid varit lite distanserad och kunnat fly till mina dagdrömmar.
    Anonym (korven) skrev 2023-05-25 14:10:46 följande:
    Jag tror att nackdelen med att projicera känslor till en känd person/eller någon man knappt känner, är att man idoliserar den. Så drömmen blir så perfekt att verkligheten ej kan mäta sig med den.

Så varför ska man då satsa på verkligheten? Jo för att verkligheten är det äkta. Där får man ha sex på riktigt samt dela något på riktigt med någon ANNAN.

Tom porrskreatören du gillar är oförutsägbar,precis som alla människor är. Men att dela ett ÄKTA band gör också kicken större när man tex har sex eller liknande.

Jag kan dock känna igen mig i dig. Jag har dock dagdrömt om personer jag skapat ur en dagdröm som jag tröstar mig med på kvällarna. Lagom sunt... Har hållit på sen jag varit 12 år. Är lite avtrubbad känslomässigt som person tyvärr, pga händelser. Men har iaf lyckats få ett barn och haft relationer. Men alltid varit lite distanserad och kunnat fly till mina dagdrömmar.
    Jag tycker han (som brukade vara hon) var underhållande. Porren var riktigt bra, all hårdporr som jag inte är så förtjust i var jättegammal så bara sologrejer, och det materialet som var för konstigt skippade jag bara. Det övriga materialet är kul för att han (pronomen är svårt) är så udda och rebellisk. 

Så rätt praktiskt med både porr och underhållning från samma person. Tidssparande om inte annat.
  • Anonym (korven)

Är du inte intresserad av en riktig relation?

• Anonym (???)

DU blir väl knappast gay för att nån annan byter kön? 

Anonym (korven) skrev 2023-05-25 21:43:37 följande:

Är du inte intresserad av en riktig relation?

Jo givetvis, jag har haft flera. Eller i vanliga fall är jag intresserad av det, inte just nu pga nyss uppbrott, annan diskussion :D  Men det utesluter ju inte parasociala relationer.

Det finns ju de som bara har parasociala relationer med vilket förmodligen förstärker det.
    Anonym (???) skrev 2023-05-25 21:51:08 följande:

DU blir väl knappast gay för att nån annan byter kön? 

Det är en filosofisk, ideologisk och politisk fråga:) Antagligen har han som tidigare var en hon alltid känt sig som eller varit en man innerst inne. Hon är inte en hon utan en han, alltså har jag vart väldigt tänd på en han, alltså är jag gay. 

Det här är från YT inte porren:
    Hans komma ut video:

Från när han var en hon

Svar på tråden Är parasociala relationer hälsosamt?