• Anonym (Nostalgisk)

Var/ är 40- och 50-talisterna den sista "duktiga" generationen?

När jag var barn och i tonåren var det ju ofta just 40- och 50-talister som satt på många chefsposter och vad handledare på arbetsplatser. Det var även de vuxna som gärna tillrättavisade oss yngre och skulle lära oss hur man gjorde saker på "rätt sätt", och ofta ville de även ses som moraliska föredömen, inte sena med att påtala vad vi gjorde fel och hur vi skulle uppträda för att bli bemötta med acceptans och respekt.

Jag upplever inte att samma sorts mentalitet finns hos 60-talister och senare generationer. De har mer av låt gå-attityd och har väl en mer psykologisk förståelse för människors svagheter, tillkortakommanden och brister.

Men ibland kan jag faktiskt sakna dessa människors moral (ibland kanske bara påklistrad dock) och tillrättavisningar. När jag var barn och i tonåren kändes det som en sorts trygghet att de fanns där och kunde tala om hur saker och ting funkade. Som lite äldre har jag insett att de faktiskt hade rätt i mycket, särskilt om man ser till hur samhället ser ut idag, med en påtaglig egoism och strävan efter att kunna göra precis som man vill utan pekpinnar. Frihet är givetvis bra, men det ska vara frihet under ansvar.

Någon mer som haft eller har samma tankar?

• Svar på tråden Var/ är 40- och 50-talisterna den sista "duktiga" generationen?
  • Goneril

Ja, föräldragenerationen och våra  lärare fanns där för att tillrättavisa oss. Vuxna bildade en enig front mot vanartiga barn som gemensamt lotsades in på rätta vägar. Personligen är jag mycket tacksam för denna uppmärksamhet eftersom jag i 16-årsåldern fick för mig att skolka, sitta på fik och smygröka. En äldre man i samhället talade om för mig att det var skolan jag skulle vara i och ledde iväg mig dit. Vete 17 hur det hade gått med dagens normer, som det nu blev hann jag inte spåra ur utan betraktar detta endast som min ungdoms "Sturm un SVAR d Drang" förseelse.

• Anonym (S)

Jag är 60-talist och jag har inte en slapp inställning. Jag arbetar på ett universitet och här har alla, oavsett ålder samma inställning till sitt arbete, dvs ambitiösa och framåt. Dvs det finns ingen anledning att tillrättavisa de som är yngre.
    Sedan är det självklart att folk har en mer tolerant inställning idag jämfört med förr. Vi är mer upplysta idag, och det finns inte så mkt rätt eller fel hur man vill leva sitt liv. Att inse att det finns mkt psykisk ohälsa och ta hänsyn till det är inte samma sak som att ha en låt-gå-attityd.

• Anonym (Nostalgisk)
    Goneril skrev 2023-05-25 17:54:15 följande:

Ja, föräldragenerationen och våra  lärare fanns där för att tillrättavisa oss. Vuxna bildade en enig front mot vanartiga barn som gemensamt lotsades in på rätta vägar. Personligen är jag mycket tacksam för denna uppmärksamhet eftersom jag i 16-årsåldern fick för mig att skolka, sitta på fik och smygröka. En äldre man i samhället talade om för mig att det var skolan jag skulle vara i och ledde iväg mig dit. Vete 17 hur det hade gått med dagens normer, som det nu blev hann jag inte spåra ur utan betraktar detta endast som min ungdoms "Sturm un SVAR d Drang" förseelse.

Att tillrättavisa behöver inte vara fel, om det görs på ett bra sätt och med omtanke om individen och dennes framtid. Samtidigt tycker ju även jag att många av "tillrättavisarna" var stofiliska och med mossiga åsikter om hur saker och ting "bör" vara. Men idag känns det som sagt som att de hade rätt i mycket.

• Anonym (Nostalgisk)
    Anonym (S) skrev 2023-05-25 17:55:09 följande:

Jag är 60-talist och jag har inte en slapp inställning. Jag arbetar på ett universitet och här har alla, oavsett ålder samma inställning till sitt arbete, dvs ambitiösa och framåt. Dvs det finns ingen anledning att tillrättavisa de som är yngre.
    Sedan är det självklart att folk har en mer tolerant inställning idag jämfört med förr. Vi är mer upplysta idag, och det finns inte så mkt rätt eller fel hur man vill leva sitt liv. Att inse att det finns mkt psykisk ohälsa och ta hänsyn till det är inte samma sak som att ha en låt-gå-attityd.

Det finns absolut delade meningar om det och som du säger lever vi ju idag i en mer upplyst tid, med gradvis ökad förståelse för människor och deras problem. Men  jag kunde känna att man fick mer konkret vägledning av dessa äldre. En hel del 40-talister blev ju dessutom egna företagare via lärlingsutbildningar som fanns på 60-talet.
  • Anonym (Nej inte dem!)

Nej inte dem, skulle säga 30-talister var det. För 40- och 50-talister har vart enormt priviligierade och bortskämda samt sabbat oerhört mycket inför framtiden. 

40 och 50 talister var/är en självcentrerad generation. 60-talister verkar bara marginellt bättre, 70 talister, min föräldrageneration verkar rätt gubbsjuka hela generationens män, 80-talister verkar vägra inse att de är gamla, 90-talister vägrar inse att de är vuxna och personer födda just 00 är nog rätt bra och dagens ungdom är helt förtappad och hopplös.

• Anonym (70-talist ja visst)

Jag tror att 70-talisterna skulle kunna bli den nya förnuftiga generationen om vi tilläts ha seniora positioner och fler bra positioner.  

60-talisterna har varit lite för intresserade av sig själva för att ta den rollen. Jag vet inte vad felet är, tror det gick för bra för dem helt enkelt. De har mest fokuserat på att flyta med, och smälta in, oavsett vad som händer, känns det som.
    60-talistmännen är också för gammeldags när det gäller jämställdhet, så passar inte riktigt in i det moderna samhället. 

80-talisterna är för unga och för påverkade av modern skräpkultur (läs internet) och sämre skolundervisning för att verkligen fatta något för att kunna ta en senior roll. De vill inte heller. Bara möjligtvis om det innebär hög position, och hög lön, men det känns inte som de vill ta rollen att ta hand om andra. 

Jag ser en skillnad på 40-talister och 50-talister. Tidiga 50-talister är/var mer rimliga än 40-talisterna. Jag tror det i Sverige beror på att de tydligen är färre än 60- och 40-talisterna. De sena 50-talisterna från och med 1956 ungefär känns mer lika 60-talister.  

Det är möjligt att 70-talister är gubbsjuka som skribenten ovan skriver, många är singel, har inte fått barn, ofta ingen hög position och känner sig kanske yngre än sin ålder därför? I varje fall har många 70-talist killar lagt sig till med jättelika gråa skägg, för att verka äldre än de är. De signalerar att de vill vara stam-äldste och vi borde kanske lyssna på dem. Glad De som inte har en tjänst där de kan utöva detta kunde ju ta det som ett ideellt projekt.

Men jag tycker verkligen 70-talisterna borde släppas fram mer i olika samhällspositioner som ledare. Vi har ju varit den vuxna i rummet på ideell basis sedan 70-talet. Vi har erfarenheten, kunskapen och förståelsen både för gamla värden och för det nya samhället. 

Dessutom är vi precis lika naturliga i internetsamhället som 80-talisterna. Oavsett vad avundsjuka 60-talister och konkurensmedvetna 80-talister säger. 

• Anonym (Ronny)
    Anonym (Nostalgisk) skrev 2023-05-25 18:05:45 följande:
    Men  jag kunde känna att man fick mer konkret vägledning av dessa äldre.
    Ja, samhället var fyrkantigare förut, och det fanns inga gråzoner.
    Det var sannolikt en trygghet för svaga individer som saknar driv och har svårt att fatta egna beslut; såna som idag hamnar i gäng, missbruk eller "bara" arbetslöshet.
  • Anonym (M)

Jag är 70-talist och mina kollegor undrar ibland om vi är den sista ansvarstagande generationen. Vi har pliktkänsla, ställer upp och gnäller inte. 

Vi växte trots allt upp under en tid när ungar fick klara sig själva. Våra föräldrar hade ingen aning om vad vi sysslade med mellan skolan och middagen. 

Jag är partisk förstås men jag tycker att vi är den softaste generationen. Jag träffade en gammal kompis från gymnasiet nyligen och vi konstaterade att vi, den ironiska generationen, inte tog oss själva på så stort allvar som ungdomar idag. Då var det punk som gällde, allt kunde drivas med, inklusive oss själva. 

Det finns en klassisk bild där en s.k. boomer och millennial står och skriker åt varandra medan en kvinna från gen X dricker ett glas rött. Lite så är det. 

Däremot har jag inget emot dagens ungdom. Jag gillar att framför allt unga tjejer har bättre självförtroende och kan säga ifrån. Dessutom är de yngre personer jag jobbar med kompetenta och roliga, om än lite pk. 

Det är snarare ungdomen av idag som moraliserar om precis allt. Det är lite absurt för en 70-talist som jag men generationer är olika. 

Jag ser ett värde i äldre generationer också men allt handlar om inställning och hur öppensinnad man är. 

• Anonym (70-talist)
    Anonym (Nostalgisk) skrev 2023-05-25 17:35:09 följande:
    Var/ är 40- och 50-talisterna den sista "duktiga" generationen?

När jag var barn och i tonåren var det ju ofta just 40- och 50-talister som satt på många chefsposter och vad handledare på arbetsplatser. Det var även de vuxna som gärna tillrättavisade oss yngre och skulle lära oss hur man gjorde saker på "rätt sätt", och ofta ville de även ses som moraliska föredömen, inte sena med att påtala vad vi gjorde fel och hur vi skulle uppträda för att bli bemötta med acceptans och respekt.

Jag upplever inte att samma sorts mentalitet finns hos 60-talister och senare generationer. De har mer av låt gå-attityd och har väl en mer psykologisk förståelse för människors svagheter, tillkortakommanden och brister.

Men ibland kan jag faktiskt sakna dessa människors moral (ibland kanske bara påklistrad dock) och tillrättavisningar. När jag var barn och i tonåren kändes det som en sorts trygghet att de fanns där och kunde tala om hur saker och ting funkade. Som lite äldre har jag insett att de faktiskt hade rätt i mycket, särskilt om man ser till hur samhället ser ut idag, med en påtaglig egoism och strävan efter att kunna göra precis som man vill utan pekpinnar. Frihet är givetvis bra, men det ska vara frihet under ansvar.

Någon mer som haft eller har samma tankar?

Tycker ofta 40-talisterna är fruktansvärt dryga och med svag självkontroll och självkänsla. Dessutom med en destruktiv moral. De är snarare generationen som förstörde. 

Övertygad om att Sverige kommer att bli bättre nu när 40-talisterna lämnat över makten.

Det redan många positiva exempel på det i min stad. Där det drivs igenom mängder av framtida positiva och färgstarka förslag som 40-talisterna sagt nej till i årtionden. Men som nu senare generationer släppt fram
Svar på tråden Var/ är 40- och 50-talisterna den sista "duktiga" generationen?