• LOTR

    Missnöjd med min utredning

    Hej! 

    I höstas träffade jag en psykolog för psykiska besvär/depression, efter andra samtalet var han mer eller mindre övertygad om att jag hade diagnosen add (adhd). 

    Till en början var jag väldigt skeptisk men efter att ha läst på om vad det innebär och pratat med andra som har det blev jag nästan fullt övertygad om att jag har det också och sökte mig till en privat utredare då kötiden i min kommun kan vara flera år. 

    på mottagningen hade jag först ett inledande samtal med en psykolog om det var lönt med en utredning och han tyckte att det var fullt aktuellt för min del med tanke på min problembild. När själva utredningen satte igång på riktigt träffade jag först en psykolog i ca 4 timmar där vi hade ett kort samtal, intelligenstest och fyllde i några papper. En vecka senare träffade jag en läkare under 1h som kontrollerade min finmotorik. Med både läkaren och psykologen gick samtalen och mötet väldigt fort, jag fick i stort sett bara ja eller nej frågor och fick aktivt försöka utveckla mitt resonemang eller bolla mina problem. När jag försökte förklara att jag var ofta orolig för vad en diagnos kan innebära eller leda till fick jag bara svaret: okej!. 

    dagen efter mötet med läkaren fick jag ett sms från psykologen som sa att min utredning var färdig och ville ha ett slutgiltigt samtal på telefon. I telefon rabblade hon upp vad jag hade sagt under under utredningen och sa sedan att jag hade på gränsen för lite besvär för att få en diagnos. dessutom behövde hon veta mer om min barndom för att kunna ställa en diagnos. 

    Vad tycker ni att jag ska göra? jag tycker utredningen har känts väldigt oseriös och mer som ett sätt för företaget att tjäna pengar. kostade ändå 35 000kr vilket för mig är ganska mycket pengar. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-05-25 20:23
    Förstår att jag kanske inte fyller upp till kraven för en diagnos men känner mig ändå lite lurad

  • Svar på tråden Missnöjd med min utredning
  • RaYzLeR

    Har du betalt 35 000 kr för en utredning? Jag utreddes gratis på psyk för min asperger-diagnos.

  • FillippaFL
    RaYzLeR skrev 2023-05-25 20:51:46 följande:

    Har du betalt 35 000 kr för en utredning? Jag utreddes gratis på psyk för min asperger-diagnos.


    Hen har ju gjort det privat.
  • RaYzLeR
    FillippaFL skrev 2023-05-25 20:58:15 följande:
    Hen har ju gjort det privat.
    Ja men ändå dyrt, och dessutom för att inte få en diagnos.
  • FillippaFL
    RaYzLeR skrev 2023-05-25 21:03:02 följande:
    Ja men ändå dyrt, och dessutom för att inte få en diagnos.
    Tyvärr är det väldigt dyrt med privat vård. Det andra förstod jag inte riktigt hur du menar. Hen kan ju inte få en diagnos om hen inte uppfyller kriterierna, eller hur menar du?
  • RaYzLeR
    FillippaFL skrev 2023-05-25 21:10:56 följande:
    Tyvärr är det väldigt dyrt med privat vård. Det andra förstod jag inte riktigt hur du menar. Hen kan ju inte få en diagnos om hen inte uppfyller kriterierna, eller hur menar du?
    Ja det är sant. Men surt att lägga ut 35 000 kr och sen inte få någon diagnos.

    Vore jag hen så skulle jag ställa mig i kö och utreda mig på psyk. Jag har fått känslan att psyk har mer kompetens än privata.
  • FillippaFL
    RaYzLeR skrev 2023-05-25 21:15:45 följande:
    Ja det är sant. Men surt att lägga ut 35 000 kr och sen inte få någon diagnos.

    Vore jag hen så skulle jag ställa mig i kö och utreda mig på psyk. Jag har fått känslan att psyk har mer kompetens än privata.
    Ja, det är förstås väldigt tråkigt att TS känner sig missnöjd och lurad. Tror att avsaknaden av barndomsinformation sätter käppar i hjulet då det är en viktig faktor.

    Nämnde de inte att det behöves innan utredningen, TS? För har de inte förklarat det är det ju inte alls bra.
  • LOTR
    FillippaFL skrev 2023-05-25 21:21:08 följande:
    Ja, det är förstås väldigt tråkigt att TS känner sig missnöjd och lurad. Tror att avsaknaden av barndomsinformation sätter käppar i hjulet då det är en viktig faktor.

    Nämnde de inte att det behöves innan utredningen, TS? För har de inte förklarat det är det ju inte alls bra.
    jo dem ställde frågor kring min barndom men det är väldigt svårt att minnas/ veta hur man var vid 5 års ålder nästan 20 år senare. 
  • FillippaFL
    LOTR skrev 2023-05-25 21:28:25 följande:
    jo dem ställde frågor kring min barndom men det är väldigt svårt att minnas/ veta hur man var vid 5 års ålder nästan 20 år senare. 
    Det förstår jag verkligen! Undrade om de hade förklarat för dig att det ofta behövs kontakt med föräldrar för att göra en bra utredning? Eller har de inte tagit upp det?
  • Mortiscia80

    Du ska gå vidare med livet. Du kan inte få pengarna tillbaka, kö hos vanliga vården är flera år och samtidigt undrar jag om du "behöver" en diagnos, alltså om dina besvär verkligen är SÅ allvarliga att du "måste" ha en diagnos för att få hjälp, och vilken hjälp tänkte du dig isf? Nej, gå vidare. Ta det här som läropenning.

  • LOTR
    Mortiscia80 skrev 2023-05-25 21:33:30 följande:

    Du ska gå vidare med livet. Du kan inte få pengarna tillbaka, kö hos vanliga vården är flera år och samtidigt undrar jag om du "behöver" en diagnos, alltså om dina besvär verkligen är SÅ allvarliga att du "måste" ha en diagnos för att få hjälp, och vilken hjälp tänkte du dig isf? Nej, gå vidare. Ta det här som läropenning.


    Personligen tycker jag det. Jag har hoppat av högskolan 2 gånger redan vid 23 års ålder då jag inte klarar av att studera under långa perioder. att jobba ett vanligt pass på 8h innebär ofta huvudvärk/utmattning och det finns absolut ingen energi att göra något mer på eftermiddagen. 

    finns även mindre problem men jobb och utbildning är det som gör det ohållbart. 
  • Mortiscia80
    LOTR skrev 2023-05-25 21:45:08 följande:
    Personligen tycker jag det. Jag har hoppat av högskolan 2 gånger redan vid 23 års ålder då jag inte klarar av att studera under långa perioder. att jobba ett vanligt pass på 8h innebär ofta huvudvärk/utmattning och det finns absolut ingen energi att göra något mer på eftermiddagen. 

    finns även mindre problem men jobb och utbildning är det som gör det ohållbart. 
    Så du kanske "behöver" en diagnos. Samtidigt funderar jag på att du kanske kan läsa en yrkesutbildning och ta deltidsjobb, alltså hitta vägar runt detta.
  • SweeneyTodd
    Mortiscia80 skrev 2023-05-25 21:33:30 följande:

    Du ska gå vidare med livet. Du kan inte få pengarna tillbaka, kö hos vanliga vården är flera år och samtidigt undrar jag om du "behöver" en diagnos, alltså om dina besvär verkligen är SÅ allvarliga att du "måste" ha en diagnos för att få hjälp, och vilken hjälp tänkte du dig isf? Nej, gå vidare. Ta det här som läropenning.


    Detta får mig att fundera.
    Dem flesta gör ju inte en utredning för att man ska få/behöver hjälp, för den ''hjälpen'' som finns är bara mediciner, och det andra är bara bullshit om man är någorlunda normal(LSS, hab). Majoriteten gör utredning för att man ''ska'', inte för att man behöver/vill ha hjälp, för det finns knapp någon (bra) hjälp att få. 

    Jag har själv gjort en väldigt dålig och bristfällig utredning på CEREB, och jag har då inte blivit hjälp någonting av min diagnos. Tvärtom. Och jag gjorde inte ens utredningen på mitt eget intiativ.
  • Mortiscia80
    SweeneyTodd skrev 2023-05-25 22:12:53 följande:
    Detta får mig att fundera.
    Dem flesta gör ju inte en utredning för att man ska få/behöver hjälp, för den ''hjälpen'' som finns är bara mediciner, och det andra är bara bullshit om man är någorlunda normal(LSS, hab). Majoriteten gör utredning för att man ''ska'', inte för att man behöver/vill ha hjälp, för det finns knapp någon (bra) hjälp att få. 

    Jag har själv gjort en väldigt dålig och bristfällig utredning på CEREB, och jag har då inte blivit hjälp någonting av min diagnos. Tvärtom. Och jag gjorde inte ens utredningen på mitt eget intiativ.
    Nej, det finns mycket annan hjälp också, t ex samtalsstöd för att förstå sig själv, hitta verktyg för att få vardagen att fungera mm. Inte alla behöver medicineras ens. Jag undrar lite över det där ordet "ska", om man inte har jättestora besvär så kan man lika gärna låta bli. Det räcker väl om man själv inser att man har starka drag av diagnos x och själv försöker anpassa utifrån det. Behöver man mer än så, ja då behöver man kanske hjälp från vården och en utredning.
  • SweeneyTodd
    Mortiscia80 skrev 2023-05-25 22:43:18 följande:
    Nej, det finns mycket annan hjälp också, t ex samtalsstöd för att förstå sig själv, hitta verktyg för att få vardagen att fungera mm. Inte alla behöver medicineras ens. Jag undrar lite över det där ordet "ska", om man inte har jättestora besvär så kan man lika gärna låta bli. Det räcker väl om man själv inser att man har starka drag av diagnos x och själv försöker anpassa utifrån det. Behöver man mer än så, ja då behöver man kanske hjälp från vården och en utredning.
    Problemet är bara att man blir pådyvlad en massa som man inte vill.

    Många, många, söker utredning trots att de egentligen inte behöver/vill ha någon sk ''hjälp''. 
  • Mortiscia80
    SweeneyTodd skrev 2023-05-29 19:34:13 följande:
    Problemet är bara att man blir pådyvlad en massa som man inte vill.

    Många, många, söker utredning trots att de egentligen inte behöver/vill ha någon sk ''hjälp''. 
    Jo, men då är väl ett av problemen åtminstone att man måste lära sig säga nej.
Svar på tråden Missnöjd med min utredning