• Anonym (Rädd)

Gravid- har jag fått hemorrojder??

Jag är gravid i v 37 och igår var jag väldigt förstoppad. jag satt på toaletten länge o när jag var klar kändes det otroligt underligt i underlivet! Det kände otroligt svullet. Jag jag kollade o kände så var hela mellangården väldigt svullen, jag hade även en stor bula eller va man ska kalla det på kanske 1,5 cm precis i ändtarmaöppningen. Det gick liksom inte att de öppningen. Om det funnits tidigare vet jag inte men jag såg nu. Nu är jag jättte orolig. Är det framfall? Hemorrojder? 

jag vet inte hur jag ska förklara det men som att det sitter en svullen hudflik på 1,5 cm i öppningen. 

va tror ni det kan vara?

• Svar på tråden Gravid- har jag fått hemorrojder??
  • Anonym (Ks)

Låter som hemorrojder, vanligt och jäkligt jobbigt. Du har ju mer blod i kroppen och i underlivet när du är gravid så blir lätt svullet.

Ta något mot förstoppningen så du slipper detta, tex movicol varje dag tills magen kommer igång igen. Finns på apoteket och har räddat mig i mina graviditeter. 

Jag har testat promenader, dricjer mycket vatten, höja upp benen, äta frukt, äta fibrer osv osv men det har inte funkat för mig. Movicol däremot är det som har funkat. 

Lycka till och grattis till bebis!

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Ks) skrev 2023-05-26 08:32:00 följande:

Låter som hemorrojder, vanligt och jäkligt jobbigt. Du har ju mer blod i kroppen och i underlivet när du är gravid så blir lätt svullet.

Ta något mot förstoppningen så du slipper detta, tex movicol varje dag tills magen kommer igång igen. Finns på apoteket och har räddat mig i mina graviditeter. 

Jag har testat promenader, dricjer mycket vatten, höja upp benen, äta frukt, äta fibrer osv osv men det har inte funkat för mig. Movicol däremot är det som har funkat. 

Lycka till och grattis till bebis!

Usch? jag har aldrig haft problem med förstoppning men helt plötsligt igår! Brukar de gå över av sig självt? 
  • Anonym (L)

Låter som hemorrojder, ja. Kolla vilka receptfria läkemedel du kan ta när du är gravid, drick mycket vatten och ät sådant som gör avföringen lösare så du INTE blir förstoppad! 
    Det kan tyvärr bli värre efter förlossningen, önskar att någon talat om det för mig. Men det går att behandla om det blir riktigt illa. Testa med läkemedlen först, både suppar och salva. Lider med dig, hemorrojder är hemskt! 

Svar på tråden Gravid- har jag fått hemorrojder??