• Anonym (Jessica)

Bodelning, hur gjorde ni?

Ni som varit gifta och skilt er, hur gick bodelningen till, anlitade ni jurist?
    Hur kommer man annars överens?
    Min man har inställningen att han ska ha så mycket som möjligt (trots att det är han som vill skiljas),  tex så "får" jag inte köra bilen utan att fråga honom, eftersom det är han som är ägare.  
    Sparpengarna på hans konto menar han är hans, eftersom han sparat ihop en del innan vi gifte oss.
    Så vi är inte överens och kommer knappast kunna dela hälften utan hjälp. 

• Svar på tråden Bodelning, hur gjorde ni?
  • Anonym (Jessica)
    Anonvm skrev 2023-05-28 01:04:12 följande:
    Du måste greppa konceptet att du har rätt till att gå därifrån med hälften av värdet på era samlade tillgångar, inte hälften av tillgångarna i sig.

Har ni t.ex en vädefull tavla som är värderad till 100.000:- så ska ni inte såga isär den och ta varsin halva, den som äger tavlan behåller tavlan och ger den andra 50.000:- i likvida medel om detta nu är den enda tillgången som ingår i bodelningen.

Allt måste dock räknas på ur ett helhetsperspektiv, där bådas alla tillgångar och skulder räknas in.
    Det vet jag, men tack ändå! 
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonvm skrev 2023-05-28 00:24:38 följande:
    Den som står som ägare på bilen är juridisk ägare av bilen och bestämmer rent krasst över hur den används.

Normalt är ju inte detta något man bryr sig om när man lever i ett äktenskap
    Flera kan äga en bil tillsammans, men det är bara en som kan vara registrerad hos Transportstyrelsen. Flera kan  t.ex stå som köpare på kvittot när bilen köps, men det finns andra sätt att styrka ägande. Som flera skrivit så äger var och en sina saker även i ett äktenskap, och har rätt att behålla dem vid en bodelning, men den andra ska kompenseras om det gäller giftorättsgods.

lawline.se/answers/kan-tva-aga-samma-bil
  • Anonym (Jur)

Överväg att ansöka om bodelning nu, behöver inte göra i samband med skiljsmässa.  Då är det läget nu som gäller inte det om tex fyra månader när ni söker om skiljsmässa. 

Gör det svårare att slösa bort eller gömma tillgångar i boet 

• Anonym (11)

Låter som om ni ska ta hjälp. Mitt ex och jag gjort det inte, delade allt på ett vettigt sätt och inga sura miner. Bilen köpte en av oss loss den från den andra. 

Så här står det om bil i ett exempel: www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/ingar-min-bil-i-bodelningen-vid-en-skilsmassa/

Däremot är ni väl inte skilda än, så då kan han inte säga att du plötsligt måste be om lov att köra bilen: så länge ni inte gjort klart en bodelning så har ni ju alla saker likadant som ni hade innan ni bestämde er för skilsmässa.

Min man och hans ex anlitade jurist, och det var tur för i flera år efter skilsmässan kom det ständigt upp saker som hans ex påstod att han var skyldig henne pengar för. Då kunde han plocka fram dokumenten och visa henne vad de hade kommit överens om. Utan det hade det blivit en massa bråk (hon bråkade om många saker).

• Anonym (Umeå)

Är i samma sits, men vi har inte era problem. Vi bor fortfarande tillsammans men är skilda. Har tre bilar. Den ena vill sonen ha, den är inte värd mkt, så det är ok. Den andre är en gåva till mitt ex, så den behåller han och den tredje, som ägs av mannen, där löser han ut mig. Alla konton är delade rakt av. Vi delar lika på alla gemensamma kostnader så länge vi äger huset. Våra privata räkningar betalar vi själva. 

Bohaget delar vi på, efter behov. Kommer inte att räkna på värdet. Ingen av oss skulle nedlåta oss att resonera som din man. 

I ert fall så ta hjälp, ni har ingått ett juridiskt avtal som ska följas. 

• Anonvm
    Anonym (Jessica) skrev 2023-05-28 01:34:37 följande:
    Det vet jag, men tack ändå! 
    Det verkar inte som att du riktigt förstår det du påstår dig veta i så fall.

När du t.ex frågar om du behöver fråga om lov för att använda en bil som din man äger.... Eller när du frågar om just bilar är enskild egendom när jag förklarar för dig att din make visst bestämmer ang bilen om han står som ägare för.

Du äger fortfarande allt du ägde innan ni ingick äktenskap, samt allt du köpt under äktenskapet och alla likvida medel som står på konton i enbart dit namn.
    Exact detsamma gäller för din make.

På inget sätt eller vis får någon av makarna "rätt" att använda den andras tillgångar bara för att ni ingår äktenskap.
    Du har t.ex ingen rätt att använda din makes båt, husvagn, bil, dator eller sommarstuga även om ni är gifta. Du har heller ingen rätt att ha tillgång till, eller någon juridisk makt att påverka hur din make hanterar sin ekonomi, han kan välja att spela bort hela lönen och dra på sig skulder utan att du vaken vet om det, eller på något sätt har möjlighet att hindra honom.
    "ditt är ditt" och "mitt är mitt" gäller även när man ingått äktenskap.

Vid en bodelning skall dock allt giftorättsgods fördelas värdemässigt lika mellan parterna, det är något helt annat.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-05-28 00:29:31 följande:

Vi lever ju fortfarande i ett äktenskap.  Inga papper är inskickade. 
    Så bil är till skillnad mot allt annat  alltid enskild egendom i ett äktenskap? 

Nej, en bil är inte automatiskt enskild egendom. Allt är istället giftorättsgods om man inte har papper på att det är enskild egendom. 

Du bör kontakta en jurist.
  • Yllop
    Anonym (Old) skrev 2023-05-29 07:25:29 följande:
    Nej, en bil är inte automatiskt enskild egendom. Allt är istället giftorättsgods om man inte har papper på att det är enskild egendom. 

Du bör kontakta en jurist.
    Saker är inte giftorättsgods så länge man är gift. De blir inte giftorättsgods förrän det är dags för bodelning.
  • Anonvm
    Yllop skrev 2023-05-29 12:54:59 följande:
    Saker är inte giftorättsgods så länge man är gift. De blir inte giftorättsgods förrän det är dags för bodelning.
    Det är ju precis detta som inte verkar gå in i huvudet på folk.

Det är först vid bodelningen som "jag ska ha hälften!!!!" blir applicerbart, och inte heller då är det fråga om prylarna i sig, utan hälften av värdet.
  • Anonym (JB)
    Anonvm skrev 2023-05-28 00:06:24 följande:
    Enda vägen framåt där du kan tvinga andra parten att utföra bodelningen enligt lag är att be rätten tillsätta bodelningsförrättare.
    Finns det inte något sätt för en bodelningsförrättare att tvinga båda parter att visa bankutdrag och liknande för tre år tillbaka? Eller snarare, den personen skrapar ihop det kanske. 
  • Anonvm
    Anonym (JB) skrev 2023-05-29 18:58:14 följande:
    Finns det inte något sätt för en bodelningsförrättare att tvinga båda parter att visa bankutdrag och liknande för tre år tillbaka? Eller snarare, den personen skrapar ihop det kanske. 
    Jag hade bodelningsförrättare vid min egen bodelning.

Jag körde med öppna kort och exet hade noll tillgångar så jag vet faktiskt inte hur det hade gått att försöka mygla undan nått konto som andra parten inte vet om...

Personligen blev jag mest besviken och frustrerad över hur flat och nonchalant inför uppgiften jag upplevde den advokat som tinget tillsatte.

Problematiken i mitt fall bestod mer i att ena parten helt sonika vägrade medverka. Vi hade ett hus som skulle säljas och en massa materiella tillgångar som behövde värderas.... Hon lyckades dra det hela i långbänk genom att helt enkelt vägra medverka, hon svarade knappt på tilltal ibland o bara gick därifrån.
    Jag hade hoppats på att en bodelningsförrättare i det läget hade med befogenheter och mer pondus.
  • Anonym (Jessica)
    Anonvm skrev 2023-05-29 00:23:03 följande:
    Det verkar inte som att du riktigt förstår det du påstår dig veta i så fall.

När du t.ex frågar om du behöver fråga om lov för att använda en bil som din man äger.... Eller när du frågar om just bilar är enskild egendom när jag förklarar för dig att din make visst bestämmer ang bilen om han står som ägare för.

Du äger fortfarande allt du ägde innan ni ingick äktenskap, samt allt du köpt under äktenskapet och alla likvida medel som står på konton i enbart dit namn.
    Exact detsamma gäller för din make.

På inget sätt eller vis får någon av makarna "rätt" att använda den andras tillgångar bara för att ni ingår äktenskap.
    Du har t.ex ingen rätt att använda din makes båt, husvagn, bil, dator eller sommarstuga även om ni är gifta. Du har heller ingen rätt att ha tillgång till, eller någon juridisk makt att påverka hur din make hanterar sin ekonomi, han kan välja att spela bort hela lönen och dra på sig skulder utan att du vaken vet om det, eller på något sätt har möjlighet att hindra honom.
    "ditt är ditt" och "mitt är mitt" gäller även när man ingått äktenskap.

Vid en bodelning skall dock allt giftorättsgods fördelas värdemässigt lika mellan parterna, det är något helt annat.

Jag vet det, som sagt. 
  • Anonvm
    Anonym (Jessica) skrev 2023-05-30 00:57:22 följande:

Jag vet det, som sagt. 
    Varför frågar du om din make kan neka dig att använda en bil som han äger då?

Eller varför just bilar automatiskt är enskild egendom när jag förklarar för dig att din make har all rätt i världen att neka dig att använda en bil som han äger?

Detta påvisar ganska tydligt att du inte alls "vet det".
  • Anonym (Dryg)

Jag förstår Inte varför du är så dryg mot TS. Jag vet också det där med hälften av värdet av tillgångarna men hade aldrig tänkt på att bilen ägdes av en person utan jag har, precis som TS, trott att om den har köpts under äktenskapet så är den bådas att använda. 

• Anonvm
    Anonym (Dryg) skrev 2023-05-30 22:01:48 följande:

Jag förstår Inte varför du är så dryg mot TS. Jag vet också det där med hälften av värdet av tillgångarna men hade aldrig tänkt på att bilen ägdes av en person utan jag har, precis som TS, trott att om den har köpts under äktenskapet så är den bådas att använda.

Därför att det TS frågade om tidigare i tråden mycket tydligt påvisar att hon absolut inte "vet det"....

Detta verkar även vara en mycket utbredd förvirring...
  • Anonym (Nej)

I ditt fall kanske en jurist kan hjälpa.

vi hade allt gemensamt efter 25år ihop och delade 50/50 på alla tillgångar och sedan försökte vi dela bilar och hem så jämt vi kunde och var generösa mot varandra. Han var ju mitt barns pappa och vi ville båda att våra nya liv skulle bli bra för barnen.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Nej) skrev 2023-05-30 22:46:20 följande:

I ditt fall kanske en jurist kan hjälpa.

vi hade allt gemensamt efter 25år ihop och delade 50/50 på alla tillgångar och sedan försökte vi dela bilar och hem så jämt vi kunde och var generösa mot varandra. Han var ju mitt barns pappa och vi ville båda att våra nya liv skulle bli bra för barnen.

Jag har också den inställningen att jag vill också att våra nya liv ska bli så bra som möjligt för barnen.  
    Så skönt att ni kunde lösa det med barnens bästa i fokus. 
  • Anonym (Dryg)
    Anonvm skrev 2023-05-30 22:41:52 följande:
    Därför att det TS frågade om tidigare i tråden mycket tydligt påvisar att hon absolut inte "vet det"....

Detta verkar även vara en mycket utbredd förvirring...

Nja, jag tycker att TS visar att hon inte förstod det där med bilen och misstog det för att vara enskild egendom.

Att hon därefter inte skulle ha förstått att det är halva värdet hon har rätt till kan inte jag utläsa. Jag tolkar det inte som att hon trodde att det var hälften av alla sakerna, "en halv tavla" eller vad du tog som exempel. Men det är kanske jag som tolkar det hela fel. 

Är man inte jurist så blir det ju tokigt om man använder begreppen fel, såklart. Att ta hjälp när man behöver är viktigt! 

Svar på tråden Bodelning, hur gjorde ni?