• Anonym (Jag)

Han stressar sonen

Jag har nyligen flyttat ihop med en ny man. Allt fungerar bra, hans som gillar mig och mina barn gillar honom. Alla fungerar bra ihop.

Vi har båda barn med autism, något vi ser som en fördel. Han är en jättefin pappa, men det finns en sak jag reagerade på redan första gången jag träffade sonen (som är i övre tonåren). Sättet han pratar med honom stressar sonen. Massa frågor hela tiden, ber honom ta beslut om det ena och det andra. Sonen svarar oftast att han inte vet, men frågorna fortsätter. Jag känner hur hela han utstrålar stress och jag känner igen beteendet från mina barn.

Sonen är inte alls så när jag pratar med honom. Då är han lugn och svarar utan problem för det mesta och jag är övertygad att det ligger i mitt sätt att prata med honom. Det handlar inte om tonårsfasoner som pappan antyder, han kan helt enkelt inte svara när det blir press att göra det.

Jag försöker få min sambo uppmärksam på skillnaden, men han verkar inte kunna ta till sig att det inte är jag i sig som är skillnaden, utan hur jag pratar med honom.

Borde jag ta upp det? Och i så fall hur?

• Svar på tråden Han stressar sonen
  • Anonym (+++)

Har pappan också autism kanske? 

• Polyrytm

Ja det tycker jag du bör ta upp, men på ett smidigt sätt.

• Anonym (Mimmi)

Inte för att vara dryg, men hur i hela Hälsingland kan ni se autism som en fördel???

• Anonym (hon som fes)

Ta det lugnt

• Anonym (FYI)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-05-28 12:01:20 följande:

Inte för att vara dryg, men hur i hela Hälsingland kan ni se autism som en fördel???

Det finns mer förståelse från båda parter när man själv vet hur det kan vara och man har antagligen med sig användbara verktyg som kanske kan användas på båda barnen, eller att man testar något man inte visste om sedan tidigare. Hade du något att säga om själva ämnet också?
  • Anonym (S)

Att båda har barn med autism=förståelse för barnen och varandras situation, utgår jag ifrån 😊
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (S) skrev 2023-05-28 12:09:19 följande:
    Att båda har barn med autism=förståelse för barnen och varandras situation, utgår jag ifrån 😊
    Ah, jo så kan det ju förstås vara!
    Tack för breddandet av min trånga syn. Solig
  • Anonym (Autistisk tjej)

Nu menade nog ts att det är en fördel att de är i samma situation inte att autismen i sig är en fördel. Men själv gillar jag många av mina autistiska sidor jag skulle inte vilja vara neurotypisk. 

Svar på tråden Han stressar sonen