• fannylovisa

    Livmodertappen inför förlossning

    Hej! 


    Jag har lite funderingar för er som är lika knäppa som jag och brukar känna på er livmodertapp.


    (obs! Vill poängtera att jag både är van att känna på min tapp sen innan graviditeten samt att jag jobbar inom vården och är noga med hygienen) 

    Fick en läkarundersökning för ca en vecka sedan där det konstaterades: mjuk tapp, ca 2 cm lång & helt sluten. 


    Att den är mjuk men stängd har jag själv känt ett tag. Det jag undrar över är längden. Jag har känt på min kanske 3 ggr nu de senaste veckorna och jag har alltid kunnat nå den hyfsat lätt. Men nu når jag den knappt. Måste stoppa in fingret så långt det bara går och ändå når jag bara precis till tippen, innan har jag kunnat känna med fingret ?runt? hela tappen och bedöma längden. 

    Vad betyder det? Ska den bli svårare & svårare att nå? 

  • Svar på tråden Livmodertappen inför förlossning
  • EnAnonumius
    fannylovisa skrev 2023-05-28 07:28:20 följande:
    Livmodertappen inför förlossning

    Hej! 


    Jag har lite funderingar för er som är lika knäppa som jag och brukar känna på er livmodertapp.


    (obs! Vill poängtera att jag både är van att känna på min tapp sen innan graviditeten samt att jag jobbar inom vården och är noga med hygienen) 

    Fick en läkarundersökning för ca en vecka sedan där det konstaterades: mjuk tapp, ca 2 cm lång & helt sluten. 


    Att den är mjuk men stängd har jag själv känt ett tag. Det jag undrar över är längden. Jag har känt på min kanske 3 ggr nu de senaste veckorna och jag har alltid kunnat nå den hyfsat lätt. Men nu når jag den knappt. Måste stoppa in fingret så långt det bara går och ändå når jag bara precis till tippen, innan har jag kunnat känna med fingret ?runt? hela tappen och bedöma längden. 

    Vad betyder det? Ska den bli svårare & svårare att nå? 


    Du hävdar att du jobbar inom vården.
    Du är gravid.

    Borde du, som jobbar inom vården, kunna förstå att det är något du bör snacka med  barnmorskan om, och att hon kanske kan svara på dina frågor.

    Just nu i mina öron så låter det ganska så osannolikt att du jobbar inom vården, när du ställer frågor, som utbildad personer kan svara på, på ett forum med folk som saknar medicinsk utbildning.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ummiiii

    Ts, jag förstår varför du frågar här, och det emotsäger inte ett dugg att du är vårdpersonal tycker jag. Givetvis finns det vårdpersonal, till och med barnmorskor ibland, som hänger här på familjeliv också och skulle kunna svara på din fråga om du inte med lätthet kan få tag i din barnmorska för små frågor, sedan finns det kanske andra som ställt just denna fråga till sin barnmorska också. 

    Jag frågade en barnmorska för länge sedan om man kan känna sin egen tapp när man är höggravid och förlossningen är nära för att se hur öppen man är. De sa att det var svårt då för magen är ivägen och man kommer in från fel vinkel då tappen ska börja rikta sig åt ett annat håll mot slutet. Det var den förklaringen jag fick. 

    Lycka till med förlossningen TS. 

Svar på tråden Livmodertappen inför förlossning