• awesomesauce

    Överreagerar jag?

    På mitt barns förskola så har finns det ett  fall av konstaterat skabb vilket vi fick veta för en vecka sedan. Efter att jag informerat mina föräldrar om detta så ställde de in morsdag fika (möjligtvis har dem något med mina syskon) och vill inte träffa oss för de är livrädda för chansen att få skabb. 
     
    Nästa vecka så fyller mitt ena syskon år och det ska vara utomhus och bara familjen. Vi får lov att komma men måste hålla avstånd. Det är lätt för oss vuxna men vet inte hur jag ska få mitt barn att förstå att hon inte får krama och vara nära sina morföräldrar. Så antagligen kommer vi strunta i firandet. 
     
    Det är även min födelsedag snart och antar att ingen kommer vilja träffa oss då heller. Är det fel av mig att bli lite ledsen och irriterad över att de undviker oss och beter sig som att vi är smittade. Skippar kanske födelsedagsfirande lite med för att jag är sur på dem. Det finns inget just nu som tyder på att vi skulle ha fått skabb men inkubationstiden kan vara upp till 10 veckor. 
     
    Jag förstår att man inte vill få skabb. Det är något som vi själva vill undvika med men det känns orimligt att undvika oss i 2 månader för att vi kanske är smittade. Nu har ingen sagt hur länge de vill hålla avstånd men om de nu bryr sig så mycket om detta så antar jag att det är under hela inkubationstiden. 
     
    Så är jag orimlig i hur jag känner? Borde jag vara mer förstående och inte vara sur?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-10 18:19
    Min familj har börjat umgås med oss igen. En annan släkting hade kollat upp skabb och informerat min mor att det smittar inte så bra via textil och man behöver har kroppskontakt under en längre tid. Så nu kan vi träffas utomhus och mitt barn får lov och kramas med dem igen även om det "klockas", så inte över 3 minuter. Men nu kan de alla leka och busa igen och tror alla är glada och relativt nöjda.

    Jag kan ibland känna lite irritation fortfarande men det viktigaste är att mitt barn är glad och får umgås med sin familj/släkt. Min familj har även ställt upp för oss otroligt mycket både innan vi fick barn och nu efter så känner mycket tacksamhet. Detta är en orsak till varför jag kände mig lite skamsen över att jag var sur och irriterad.

    Möjligtvis kommer jag inte berätta nästa gång det går något sådant här på förskolan om det inte är STOR chans att mitt barn får det.
  • Svar på tråden Överreagerar jag?
  • Anonym (trams)

    De är okunniga.

    Skabb är lätt att bli av med idag. Tvätta lakan och kläder och smörj in dig med en kräm 1-2 ggr. Klart.

  • awesomesauce
    Anonym (trams) skrev 2023-05-28 10:13:05 följande:

    De är okunniga.

    Skabb är lätt att bli av med idag. Tvätta lakan och kläder och smörj in dig med en kräm 1-2 ggr. Klart.


    Vi har haft en släkting som hade det väldigt svårt att få bort skabb och som sagt hur jobbigt detta var. Så dem har blivit skrämda av detta. 
  • Anonym (trams)
    awesomesauce skrev 2023-05-28 10:15:57 följande:
    Vi har haft en släkting som hade det väldigt svårt att få bort skabb och som sagt hur jobbigt detta var. Så dem har blivit skrämda av detta. 
    Då fick den personen inte rätt hjälp eller kunde inte tvätta.

    Men skit i idioterna och skit i kalaset. Var bara positiv och se till att ha 2 riktigt roliga månader istället.
    Låt idioterna kontakta dig.

    Skabb visar sig dessutom inom 1-2 veckor.

    Orkar du kan du ju ge dem fakta, skicka länkar med bra källor.
  • awesomesauce

    Tackade nej till att gå på firandet nästa helg. Dem verkade inte förstå att jag tycker det är elakt mot mitt barn att gå och behöva hålla henne borta från dem. Hon avgudar sin mormor och kommer bara vilja kramas och sitta hos henne hela tiden. Mitt barn är bara 2 år så hon skulle inte förstå varför hon inte kan vara nära dem. 

    Vi får göra något skoj hemma stället. 

  • Anonym (Klabbsockar)

    Jag bara la mig i badet i 4 timmar och tvättade lakanen och sen var det klart med skabben.

    Samma med löss, en behandling Hedrin bara så var de väck, för oss alla tre.

    Men har man någon som inte kan utföra saker enligt instruktion så är det klart att det blir jobbigt.

  • Anonym (trams)
    awesomesauce skrev 2023-05-28 15:08:21 följande:

    Tackade nej till att gå på firandet nästa helg. Dem verkade inte förstå att jag tycker det är elakt mot mitt barn att gå och behöva hålla henne borta från dem. Hon avgudar sin mormor och kommer bara vilja kramas och sitta hos henne hela tiden. Mitt barn är bara 2 år så hon skulle inte förstå varför hon inte kan vara nära dem. 

    Vi får göra något skoj hemma stället. 


    Tycker du gjorde rätt, TS!
  • awesomesauce
    Anonym (Klabbsockar) skrev 2023-05-28 16:59:21 följande:

    Jag bara la mig i badet i 4 timmar och tvättade lakanen och sen var det klart med skabben.

    Samma med löss, en behandling Hedrin bara så var de väck, för oss alla tre.

    Men har man någon som inte kan utföra saker enligt instruktion så är det klart att det blir jobbigt.


    Skönt att höra från folk som har haft en "bra upplevelse" av att ha skabb. Blir en bra motpol från det negativa man får höra. Hoppas såklart vi slipper överhuvudtaget. 
  • awesomesauce
    Min familj har börjat umgås med oss igen. En annan släkting hade kollat upp skabb och informerat min mor att det smittar inte så bra via textil och man behöver har kroppskontakt under en längre tid. Så nu kan vi träffas utomhus och mitt barn får lov och kramas med dem igen även om det "klockas", så inte över 3 minuter. Men nu kan de alla leka och busa igen och tror alla är glada och relativt nöjda.
    Jag kan ibland känna lite irritation fortfarande men det viktigaste är att mitt barn är glad och får umgås med sin familj/släkt. Min familj har även ställt upp för oss otroligt mycket både innan vi fick barn och nu efter så känner mycket tacksamhet. Detta är en orsak till varför jag kände mig lite skamsen över att jag var sur och irriterad.
    Möjligtvis kommer jag inte berätta nästa gång det går något sådant här på förskolan om det inte är STOR chans att mitt barn får det.
Svar på tråden Överreagerar jag?