• Anonym (S)

Skola, privat eller kommunal?

Mitt barn har fått plats på två olika skolor, jag velar vilken vi ska ta.

Skola A är kommunal, ligger nära (drygt 500m) man behöver korsa en väg, har en väldigt övertäckt skolgård full med höga träd som jag uppfattar som mörk. är 1-9 ÅK

Skola B är privat, ligger 1,2km bort, kräver att man korsar vägen två gånger. Har en öppen och ren skolgård men gränsar till ett område med mycket företag. Samt vattendrag. Är 1-6 ÅK

Vilken skulle ni välja?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-05-29 19:17
    De ligger på ungefär samma nivå: samma antal utbildade lärare och verkar vara bra skolor bägge.
    Svårt att veta hur det är med andra barn eftersom de alla börjar 1an. Vi är nyinflyttade i kommunen så vi känner ingen personligen. Därav kan jag bara utgå ifrån de andra sakerna.

• Svar på tråden Skola, privat eller kommunal?
  • Anonym (Prio ett är?)

Jag skulle titta på saker som mobbing, kvalitet på lärare, undervisning, pedagogik, ordning och reda mm

• Anonym (Peter)

Helt omöjligt att säga utifrån vad du skriver.
    Hur är lärartätheten och behörigheten? Hur brukar det gå på nationella proven?
    Känner du några som har barn som gått på skolorna så prata med dem.

• Anonym (S)
    Anonym (Prio ett är?) skrev 2023-05-29 16:10:15 följande:

Jag skulle titta på saker som mobbing, kvalitet på lärare, undervisning, pedagogik, ordning och reda mm

Det ligger på ungefär samma: samma antal utbildade lärare och verkar vara bra skolor bägge.
    Svårt att veta hur det är med andra barn eftersom de alla börjar 1an. Vi är nyinflyttade i kommunen så vi känner ingen personligen. Därav kan jag bara utgå ifrån de andra sakerna.
  • Anonym (Barn i båda.)

Givetvis är lärare och skolledning viktig att kolla upp.
    Har ni grannar som ni kan prata med om skolan.
    Häng utanför skolorna se och hör hur eleverna beter sig.

• Anonym (A)

Privat är den väl inte, det är nog en friskola du menar. 

• Anonym (X)

Vad vill barnet? Var ska kompisarna gå? 

• Anonym (Sara)

Be att få komma på ett besök, känn av stämningen.
    Promenera förbi dagtid och se om ni kan snappa upp jargong, vad barnen gör på raster etc.
    Finns det bibliotek?
    Finns det slöjdsalar?
    Finns det gymnastiksal?
    Finns det elevhälsoteam på plats eller "köper man in" den tjänsten.
    Behöriga lärare?
    Har kommunen någon slags jämförelsesajt där man kan jämföra lärartäthet, nöjdhet bland föräldrar, resultat osv?
    Har ditt barn någon slags behov av anpassningar, struktur mm som ni tänker att skolan kan behöva ta hänsyn till och vilken skola verkar ha bäst förutsättningar för det?

Jag har landat i att jag är emot det system för fördelning av pengar till skolan såsom det ser ut idag så jag har valt att acceptera erbjudandet om en plats i närmaste kommunala skola för vårt barn. Ca 1/3 av kompisarna från förskolan går dit efter sommaren. Men jag skammar ingen, varje förälder gör det val som man gör för sina barn. Och lärare  kan förstås välja att jobba inom friskolan för alla måste ha ett jobb. Men systemet är sjukt och jag hoppas att opinionen kan få detta sjunkande skepp att vända. Fort. 

• Anonym (Miz)

Hade valt den närmsta.

Skolgården verkar ju mysig när det är en massa träd. När jag var liten gränsade min skola till en stor skog och oj vad roligt vi hade på rasterna jämt!

• Blue Waffle

Kontakta rektor på bägge och be att få komma och titta lite, men rent instinktivt tänke jag att man väljer en närmare skola så barnen kan gå själva när de blir äldre.

• Tow2Mater

Var går barnen från Skola B då de borjar åk 7? Flyttar de till skola A, eller till en helt annan skola?

Hur ser etniciteten ut? Rent krasst skulle jag välja den där flest elever och lärare har helsvensk bakgrund.

• Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2023-05-29 20:18:38 följande:

Var går barnen från Skola B då de borjar åk 7? Flyttar de till skola A, eller till en helt annan skola?

Hur ser etniciteten ut? Rent krasst skulle jag välja den där flest elever och lärare har helsvensk bakgrund.

De kan antingen flytta till skola A eller till skola C som ligger ytterligare en bit bort och är en 7-9 skola i samma regi som B.

Ja du, det är nog lika mycket blandat på bägge, dock fler östeuropeer på skola A och sydeuropeer/latinos på B vad jag sett. verkar inte vara ett övermått av mena på någon av dem men det kan ju ändras med tiden.
Svar på tråden Skola, privat eller kommunal?