• PhiZZ

    Behöver råd - grillning på balkong!

    Hej!
    Jag och min sambo bor i en bostadsrätt och föreningen har tillåtit användande av elgrill på balkongerna (gasol- och kolgrill alltså förbjudet) vilket jag även dubbelkollat med föreningen innan vi köpte grillen.

    Vi grillade med den hela förra sommaren och även lite i höstas/vintras men när vi skulle grilla för några veckor sedan efter någon månads uppehåll ringde vår granne ovanför på vår dörr. Min sambo öppnade och grannen hade precis kommit från jobbet och hennes upplevelse var att hela lägenheten luktade rök. Hon sa att hon t.o.m trodde det brann hemma fastän hennes inglasning, balkongdörr och fönster varit stängda (känns som en rejäl kryddning enligt mig).


    Efter detta har vi grillat på föreningens kolgrillar på gården och min sambo vill inte att vi grillar utan att prata med grannen igen, jag blir otroligt irriterad på detta när vi köpte en bra och dyr elgrill för ändamålet.

    Jag har dock problem med hur jag ska hantera situationen, hur ska jag prata med grannen? Vad ska jag säga?


    Tacksam för råd!


    / PhZZ


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-02 14:55
    Tillägg:
    Hon verkar uppenbart störd på att det luktar matos i hennes lägenhet utöver att hon trodde att det "brann".
  • Svar på tråden Behöver råd - grillning på balkong!
  • Anonym (Sipsy)

    Det är väl inte jättesvårt att lägga en lapp i grannens brevlåda eller ringa på och säga att Hej, ikväll kommer vi grilla, bara så du inte blir orolig om det luktar lite rök.

  • Anonym (M)

    Förmodligen är det inte tätt mellan er balkong och grannens så oset stiger uppåt, så som varm luft gör, och sipprar in till henne genom diverse springor. Och eftersom hon har stängt utåt så vädras inte oset ut så väl, utan det samlas på hennes balkong.

    Jag har själv haft liknande problem med grannar som rökte.

    För en dialog med grannen och försök komma fram till hur ni ska göra för att ni ska kunna grilla då och då utan att hon störs. Kanske räcker det med att hon öppnar sin balkong så att oset vädras ut. Hur mycket och från vilket håll det blåser kan också påverka en hel del.

Svar på tråden Behöver råd - grillning på balkong!