• Anonym (Ångest)

Gravid och panikångest

Hej och hå. Här sitter jag mitt i natten, kan inte sova och är både arg, förtvivlad och ledsen. 
    Ska försöka sammanfatta. Behöver mest får det ur mig innan jag orkar ta tag i saken på måndag. 
    Igår fick jag en skriven lapp av min arbetsgivare som kräver sjukintyg från första dagen. Jag är i chock och upplever väldigt lite hänsyn till min pågående hälsa. Tidigare har jag blivit diagnostiserad med ångest/panikångest, fick medicin och gick i KBT i två år innan jag till slut valde att börja fasa ut behandlingen. Förra året ansåg jag min ångest i relativt bra skick. 
    Utöver det har jag astma i grunden och har lättare för att få olika lunginfektioner (oftast förkylningar som, med otur, lätt kan leda till lunginflammation och annat dylikt). Har alltid varit ärlig mot alla arbetsgivare jag haft om min hälsobild och vad jag gör för att försöka hjälpa mot den. 
    I januari i år plussade vi för första gången. Efterlängtad, och planerat barn. I redan i vecka 6 kom illamåendet och det har jag fått tampats med fram till vecka 19 innan det försvann. De första tre veckorna förekom tre korta sjukfrånvaro då jag inte fixade illamåendet. Mådde riktigt dåligt, var sjukt trött och all ångest började sakta komma tillbaka. Sökte hjälp, fick piller som höll illamåendet borta och jag kunde fortsätta mota på arbetet med endast en extrem trötthet (det gick, men var inte lätt). När andra trimestern anlände kom även spänningshuvudvärken. Jag brukar aldrig ha huvudvärk och förstod att det hade med graviditeten att göra. En dag tog jag sjukfrånvaro när den var som värst. Alvedon har inte hjälpt vid något tillfälle. Utöver det kom två perioder av förkylningar (i mars och maj). Min ångest har även ökat rejält av olika saker (rädsla för missfall, rädsla för föräldraskap, förlossning etc.) Bara häromdagen fick jag panikångest över att inte känna fosterrörelser. Jag har även börjat spy när den blir kraftig. 
    Min arbetsgivare har vetat om min graviditet (samt sjukdomshistorik sen jag började arbeta där) sen vecka 10 så inget är nytt. 
    Så nu till den där lappen. Min panik kom och jag spydde under mötet. Hon frågade inte hur jag mådde eller något liknande. Jag har heller inte haft ett möte innan för eventuella åtgärder hur de kan göra för att underlätta för mig och minska min frånvaro. Har heller inte blivit hänvisad till eventuell företagshälsovård att kontakta vid framtida frånvaro. 
    På måndag ska jag prata med facket för hon har försökt göra liknande innan och fått fel i frågan. 
    Tillägg: Går även hos psykolog igen för min ångest och det vet arbetsgivaren om. Jag gör det jag kan för att orka fram till förlossningen. 
    Jobbar även på förskola bland de yngre barnen, så det har inte varit lätt att bita ihop ibland. 
    Jag vet att ingen här kan hjälpa mig just nu, men behövde mest skriva av mig. 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-03 04:14
    Har lagt inlägget i ett mer lämpligt forum, om folk skulle råka se dubletter.
  • Svar på tråden Gravid och panikångest
Svar på tråden Gravid och panikångest