• Keabro

    Tillbakaflyttad nästan 3 veckor

    Hej! jag har blivit oplanerat gravid och enligt sista mensens första dag så skulle jag vara i vecka 8+4 dagen vi gjorde ett tidigt ultraljud. Men när vi gjorde ultraljudet så mätte barnmorskan att embryot endast var i vecka 6+0. Vi såg ett hjärta slå och hon tyckte inte att det var några konstigheter, att jag bara fått ägglossning senare än vanligt och att det tagit tid för ägget att fästa. 


    jag har relativt regelbunden mens och enligt facit nu så skulle jag ha fått ägglossning efter jag skulle få min mens?


    Jag är nu orolig att bebisen är för liten och att nåt är fel.. Jag undrar om någon varit med om liknande? Att bli flyttat så långt så tidigt i graviditeten? 
    håll en god ton, mvh / en som är lite rädd och skör Hjärta

  • Svar på tråden Tillbakaflyttad nästan 3 veckor
  • Pimpinellan

    När testade du positivt då? Stämmer plusset med din egen uträkning? Egentligen tycker jag alltid att det bör vara läkare som gör tidiga VUL för de är kunnigare helt enkelt. Tycker du ska boka en tid om 2 veckor hos en privat gynläkare.

  • svansmamman

    Har man koll på sin cykel låter det ju illavarslande att bli flyttad så mycket i tiden, speciellt sådär tidigt i graviditeten. När plussade du första gången? Är det ens möjligt att du är så mycket kortare gången än du trott?


    Jag flyttades fram 3 dagar i vecka 7 och sedan ytterligare 3 dagar i vecka 10. Jag visste exakt när befruktningen skedde och därför också att jag inte alls var en vecka längre gången än jag var. Jag förstod direkt att det förmodligen var en pojke som vuxit på sig snabbare än sjukvårdens mått, vilket det visade sig vara. 


    Mitt nya bf blev den 13, det ursprungliga bf var 19. Sonen föddes den 18. Enligt vården var han 5 dagar ?sen?, men för mig var det helt uppenbart att han istället var en dag tidig. En liten parentes, och inte alls lika mycket skillnad som det blivit för dig, men ändock relevant för att förstå att detta med mätningarna inte är på pricken rättvisande. ❤️

  • Fjällsockan

    Hej! Jag vill bara säga att så tidigt så rör sig uppskattningen om millimeter som i sin tur innebär dagar/veckor. Om du oroar dig så försök att boka ett privat ultraljud, vissa privata kliniker har också bättre maskiner än t.ex. mvc. Sen brukar man ju få ett BF uträknat på KUB eller RUL och då är det viktigt att det blir rätt ifall man t.ex. går över tiden. Men du, ett hjärta som slår är alltid ett gott tecken! Lycka till! 

  • Hallonglass91

    Jag blev tillbaka flyttad 10 dagar på KUB (alltså att jag skulle vara 10 dagar mindre gravid). Tyckte inte alls att det kunde ha stämt! Skulle i så fall ha plussat direkt vid  befrukningen typ på CD 18, men sen på RUL så höll de fast vid de datumet de sa vid KUB. Sen kom bebis 2 veckor efter BF och jag var sjukt orolig för enligt mig var bebisen då hela 24 dagar efter ursprungliga BF. Men bebisen var helt frisk och normalstor så tror de ändå hade  rätt fast jag inte fick ihop det med graviditetstestet. Måste typ haft jättetidig ÄL eller något.

    Hoppas bebisen växer som den ska! Har du bokat något privat UL?

    Intressant att de sa 6+0 för jag trodde det var lite i tidigaste lagret för att se ett pickande hjärta så tänker att de kanske borde ha gått lite på det ochså och bedömt lite senare än 6+0 och inte bara gått på fostrets storlek. 

Svar på tråden Tillbakaflyttad nästan 3 veckor