• rumpnisse16

    Lutinis-biverkningar

    Hej alla ruvare där ute! ????

    Ni som tar eller har använt er Lutinus- vilka (ev.) biverkningar har ni/fick ni?

    Jag började med Lutinus i måndags och redan på tisdagen var min mage svullen. Den har varit stor som en ballong de senaste dagarna och det har känts som att det dragit och spänt lite vid livmodern. Idag känns det hyfsat normalt med svullnaden, eller så har jag bara vant mig. 

    Annars gör lutinus mig väldigt trög i magen. Jag har huvudvärk som kommer och går under dagarna. I torsdags när jag kom hem från jobbet var jag mycket tröttare än vanligt och igår höll jag nästan på att somna på jobbet. Idag sover jag på riktigt omvartannat, är verkligen extremt trött. 

    Utöver det så saknar jag nästan att jobba för att distrahera tankarna för om det kommer gå vägen eller inte. Under mina vakna stunder idag har jag googlat och läst mycket. Verkar som att många får missfall, jag har utöver det lilla embryot i min mage bara 1 kvar i frysen. Dessutom verkar det som att många läkare vill att man ska fortsätta med lutinus vid ett positivt test. Jag gör via regionen och fock bara höra att jag ska ta lutinus fram tills testdagen. Har jag rätt till att få fortsätta med lutinus om det skulle gå vägen? 

  • Svar på tråden Lutinis-biverkningar
  • Pimpinellan

    Jag minns inte att jag hade några direkt biverkningar förutom rosa kladd och att det gjorde ont få in pinnen. Många gravida fortsätter med progesteron till v.12 så det kan du absolut göra om du är gravid.
    Jag tror inte det är fler som får m.f efter IVF än vid spontangraviditet. Snarare lite färre eftersom man i regel sätter in fina embryon. Hur många dagar var det odlat? ET eller FET? Håller en tumme hur eller hur!

  • rumpnisse16
    Pimpinellan skrev 2023-06-03 18:26:57 följande:

    Jag minns inte att jag hade några direkt biverkningar förutom rosa kladd och att det gjorde ont få in pinnen. Många gravida fortsätter med progesteron till v.12 så det kan du absolut göra om du är gravid.
    Jag tror inte det är fler som får m.f efter IVF än vid spontangraviditet. Snarare lite färre eftersom man i regel sätter in fina embryon. Hur många dagar var det odlat? ET eller FET? Håller en tumme hur eller hur!


    Tack för svar! 

    Jag kör regionalt och jag har hittills upplevt det som ett löpande band- in, ut, "Åh, du har en fråga, kör snabbt så att nästa kvinna hinner in om 1 min". Jag är lite orolig att dom ska neka mig fortsatt Lutinus-ordination. Eller så glömde dom bara berätta att vid posivitivt graviditetstest ordineras mer Lutinus ut i sin löpande band-process. 

    Det är ett 5-dagars odlat embryo och genomfördes genom FET.
    Jag har en positiv magkänsla men vågar samtidigt inte hoppas för mycket. 
  • rumpnisse16

    Efter förra veckan har symptomen dock försvunnit helt?! Förvånad
    Jag är pigg, glad, inte svullen, inte dödens trött, ingen huvudvärk. Och heller inga som helst graviditetssymptom. Det kliar så i fingrarna att ta ett test men är samtidigt livrädd, för så länge jag inte tar ett test så kan ju det lilla embryot fortfarande finnas och leva i mig utan nederlag. 
    Den officiella testdagen är den 11/6.

    Snälla, någon med utan symptom som ändå har en solskenshistoria att dela med sig av {#emotions_dlg.flower}

  • E1h2dx

    Har du nyligen gjort äggplock med många ägg? Då kan det vara överstimulering. Det känns lite liknande som lutinus biverkningar men mycket kraftigare. Jag blev överstimulerad och fick så ont i magen att jag kräktes och då åkte jag till akuten och blev inlagd. Om det är en lindrig överstimulering så kan det gå över av sig själv. 
    Men vila, drick mycket vatten och ät salta grejer! Och ruva på, lycka till{#emotions_dlg.flower}

  • E1h2dx

    Såg att jag var sent ute och att du redan mår bättre :)

    Jag blev gravid på 6 embryot. Hade knappt några symtom innan testdagen. Men väntan är ju olidlig! Hitta på något att syssla med, odling är ju i säsong :). Jag pusslade stora pussel och lyssnade på poddar om bland annat ivf...

  • Pimpinellan

    Jag har inte haft några direkta symptom alls när jag varit gravid. Sista gången var jag helt chockad att jag öht var gravid så än finns det hopp.  Glad

    / hon med 2 FET-barn

    Ps: ring o fråga ang mer progesteron du.

  • mulin

    Hoppar in här! Jag ruvar just nu. Är på RD3 efter att ha satt in en blastocyst. Testdag 26/6. Är med i en studie där jag tar lutinus i tre veckor, annars skulle jag egentligen inte ha tagit lutinus alls pga egen ÄL. 


    Har en son sen innan som blev på första försöket, då var det standard att alltid Köra lutinus så jag är inne på andra gången med lutinus. 
    Förra gången hade jag ganska mycket symptom i 3-4 dagar för att de sedan skulle avta helt. Men det resulterade ju ändå i en graviditet :) 
    Denna gången tycker jag inte att jag känner så mycket symtom. Förra gången tror jag att jag kände när ägget fäste, det har jag inte känt något av denna gång. Redan där minskar ju hoppet. Annars har jag svullen mage och är väldigt trött. Ibland kommer det en mensvärkskänsla som kommer och går. 


    Håller tummarna men tyvärr känns det inte som det kommer gå vägen denna gång.

Svar på tråden Lutinis-biverkningar