• Anonym (pillar med sheets)

Elräkningen, har jag skrivit rätt?

Jag sitter och pillar med min allra första elräkning! Ja, jag är ung och dum, haha.

För att hålla koll på framtida elräkningar tänkte jag skriva i förbrukningen och kostnad för varje dag i ett google sheet och jag har nu gjort första kolumnen och undrar om jag skrivit/tänkt/gjort rätt.

Rad 1: Här skriver jag i dygnets elförbrukningen i kWh 
    Rad 2: Abonnemangets årspris delat på 365
    Rad 3: Överföring = Rad 1 gånger Bolagets överföringspris
    Rad 4: Energiskatt = Rad 1 gånger 0.392
    Rad 5: Moms = Rad2 till 4 ihopplussat gånger 0.25
    Rad 6: Årsavgift = bolagets årsavgift delat på 365
    Rad 7: Elens timpris i snitt över dygnet gånger rad 1
    Rad 8: Bolagets spotpåslag gånger rad 1
    Rad 9: Elcertifikat = bolagets avgift gånger rad 1
    Rad 10: Moms = Rad 6 till 9 ihopplussas gånger 0.25
    Rad 11: alltihop  tillsammans = totalt elpris för dagen

Stämmer det? 

• Svar på tråden Elräkningen, har jag skrivit rätt?
  • Anonym (E)

Varför göra detta.....? Betala räkningen och se glad ut bara. Jämför kwh-pris mellan bolag när det är dags att byta.

• Örnsikt

Nej detta är helt fel, du behöver inte betala in eller skriva nått allt detta sker automatiskt nu, så du kan vara kasta räkningen! Det dras automatiskt 

• Anonym (E)
    Örnsikt skrev 2023-06-03 20:17:48 följande:

Nej detta är helt fel, du behöver inte betala in eller skriva nått allt detta sker automatiskt nu, så du kan vara kasta räkningen! Det dras automatiskt 

Fel. Det är bara om man har autogiro som saker dras automatiskt, och det måste man ansöka om först. Lura inte ts så hen får betalningsanmärkningar, det är väldigt elakt!
    Anonym (E) skrev 2023-06-03 20:16:30 följande:

Varför göra detta.....? Betala räkningen och se glad ut bara. Jämför kwh-pris mellan bolag när det är dags att byta.

För att jag vill.
    Örnsikt skrev 2023-06-03 20:17:48 följande:

Inte poängen, om du läser inlägget.
    Anonym (E) skrev 2023-06-03 20:20:20 följande:
    Fel. Det är bara om man har autogiro som saker dras automatiskt, och det måste man ansöka om först. Lura inte ts så hen får betalningsanmärkningar, det är väldigt elakt!
    Eftersom tråden inte handlar om att betala räkningar så är det irrelevant ändå. För övrigt har jag e-faktura till banken på alla mina räkningar. Hoppas jag, jag tror inte jag har missat någon.
  • Anonym (E)
    Anonym (pillar med sheets) skrev 2023-06-03 20:22:09 följande:
    Eftersom tråden inte handlar om att betala räkningar så är det irrelevant ändå. För övrigt har jag e-faktura till banken på alla mina räkningar. Hoppas jag, jag tror inte jag har missat någon.
    Jo, men kan vara värt att säga ändå. Det finns många som nyss flyttat hemifrån som inte vet hur allt funkar, kan vara andra som läser tråden också.
    Anonym (E) skrev 2023-06-03 20:23:38 följande:
    Jo, men kan vara värt att säga ändå. Det finns många som nyss flyttat hemifrån som inte vet hur allt funkar, kan vara andra som läser tråden också.
    Det har du rätt i!
  • Anonym (Lättare)

Med appen greenely får du ut väldigt bra info om förbrukning per dag/timma/månad och pris. 

Anonym (Lättare) skrev 2023-06-04 00:16:32 följande:

Med appen greenely får du ut väldigt bra info om förbrukning per dag/timma/månad och pris. 

Ja det får jag men det räcker inte för mig att bara veta förbrukning, spotpris och moms. Jag vill veta mer! 
Svar på tråden Elräkningen, har jag skrivit rätt?