• Anonym (mamman)

Soc-anmälan pga pappans psykiska mående och alkohol - hur och när tar de kontakt?

Jag har själv gjort en del orosanmälan till socialtjänsten i mitt yrke som förskollärare, men då har man sällan fått veta hur det går. Nu har mitt 9-åriga barn blivit orosanmäld på grund av att min man, och hans pappa, sökte vård. I tisdags lämnade läkaren in orosanmälan, men vi har inte hört någonting ännu. Jag blir sönderstressad över att det går långsamt. Inte för att jag är orolig över vår son (han har ju mig) utan för att jag faktiskt vet att sjukvården har gjort en anmälan och att ingenting händer.

Är det någon som vet VAD och HUR någonting händer? 

I det här fallet är det så att min man har sökt vård på grund av depression och då fick han göra en alkoholuppskattning kring hur mycket han dricker, vilket är 4 glas, 3 gånger i veckan. Han sade till läkaren att han självmedicinerar med alkohol mot ångest (vilket är sant) och han mår riktigt dåligt. I uppföljningssamtal med läkaren så skickade läkaren en orosanmälan till socialtjänsten, men det var i tisdags. 

Egentligen struntar jag i orosanmälan för min son. Jag är mest upprörd över att det går så jävla långsamt inom vuxenvården, och att min man inte får hjälp. Han behöver verkligen antidepressiva, men jag hade någon slags hopp att nu när läkaren har kontaktat socialtjänsten, så kommer det att hända någonting snabbt.

Faktum är att, trots att jag har gjort orosanmälningar själv inom förskolan, så vet jag aldrig hur dessa börjar. Ibland får man höra hur de fortgår, men då är det riktigt svåra fall (där man måste åka till polisen eller så) men man får heller aldrig där veta hur de slutar, eftersom föräldrarna oftast flyttar.

Jag trodde att min man skulle få ett brev eller telefonsamtal inom de närmsta dagarna, men det har ju inte hänt ännu. Det stressar mig. Anmälan är trots allt drån sjukvården. När - och hur - kan vi vänta oss att de tar kontakt? Är det brev (som kan försvinna med posten) är det via telefon, och hur länge kan vi räkna med att det tar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-04 03:18
    Jag vill tillägga att soc-anmälan rör vår son, och inte min man. Läkaren gjorde alltså en orosanmälan på grund av att min man mår psykiskt dåligt och självmedicinerar med alkohol, samt inte har lyckats ta kontakt med de instanser som läkaren har gett honom en lista på.
  • Svar på tråden Soc-anmälan pga pappans psykiska mående och alkohol - hur och när tar de kontakt?
  • Anonym (Vega)

Med tanke på att din man sökt hjälp och inte är ensamstående och att orosanmälan i ert fall är mer en rutin, läkaren måste, så är det ju inget akutfall och säkert inget som prioriteras.

Tror att ni kommer få ett samtal hem, prata lite och så lägger de ned utan att starta en utredning. 

Känner du en oro för er son eller varför vill du att det ska gå snabbt? Din mans läkarvård påverkas inte av utredningen för er son heller.

• Anonym (Vega)

Ska tillägga att skolan gjorde en orosanmälan för att jag har ett hemmasittande barn, då fick jag först ett samtal hem och sedan ett brev om att ingen utredning startas. Vi hade ju sökt hjälp redan i de insatser som finns (vård och familjestöd).

• Anonym (111)

Man brukar få brev hem med kallelse till ett möte och det tar ett par vardagar innan det dyker upp. 
    Jag har som i inlägget ovanför, också fått brev pga hemmasittande ungdom. Då ringde jag till handläggaren för vi behövde byta tid för mötet vi hade blivit kallade till. De förklarade då att inom 2 veckor måste de sett till att ha haft det första samtalet, som görs för att bedöma om det är ett ärende för socialtjänsten eller inte. Det här är ett antal år sen men jag gissar att det är ungefär likadant nu. 

• Anonym (Vega)
    Anonym (111) skrev 2023-06-04 06:51:27 följande:

Man brukar få brev hem med kallelse till ett möte och det tar ett par vardagar innan det dyker upp. 
    Jag har som i inlägget ovanför, också fått brev pga hemmasittande ungdom. Då ringde jag till handläggaren för vi behövde byta tid för mötet vi hade blivit kallade till. De förklarade då att inom 2 veckor måste de sett till att ha haft det första samtalet, som görs för att bedöma om det är ett ärende för socialtjänsten eller inte. Det här är ett antal år sen men jag gissar att det är ungefär likadant nu. 

Vi fick inte ens ett möte. Men mitt barn var i högstadieåldern så det är kanske skillnad om barnen är yngre.
  • Anonym (Anhörig)

Psykiatrin gör socanmälan som rutin under vissa förutsättningar. Bland annars görs det alltid av vårt sjukhus om den sjuke läggs in akut och är förälder. 

Vad som händer sen är antagligen olika, men i vårt fall har det aldrig startats någon utredning. Min partner har psykisk ohälsa och har behövt ligga inlagd i perioder. Så om det finns en fungerande förälder så händer nog absolut ingenting.

Bra att din gubbe sökt hjälp och jag hoppas han får bra behandling för sin depression. Däremot undrar jag varför du accepterar att han dricker så mycket alkohol. Sätt ner foten och skippa alkoholen. Alkohol gör det bara sämre.

• Anonym (Mamma)

Till oss ringde de dagen efter orosanmälan kom in. Beror säkert på hur mycket de har att göra. 
    Vi pratade lite och jag förklarade så gott jag kunde sen var han nöjd. 

• Drottningen1970

Inom 24 timmar måste det göras en skyddsbedömning. Inom 14 dagar måste det göras en förhandsbedömning och fattas beslut om att inleda eller ej inleda utredning.

• Anonym (Fundersam)

Varför tror du att de barn och familjer du anmält i ditt yrke som förskollärare oftast flyttar? 

Vad räknar du som svåra fall och hur kan det komma sig att du då får reda på hur det går?

• Tow2Mater
    Anonym (Vega) skrev 2023-06-04 05:35:53 följande:

Med tanke på att din man sökt hjälp och inte är ensamstående och att orosanmälan i ert fall är mer en rutin, läkaren måste, så är det ju inget akutfall och säkert inget som prioriteras.

Tror att ni kommer få ett samtal hem, prata lite och så lägger de ned utan att starta en utredning. 

Känner du en oro för er son eller varför vill du att det ska gå snabbt? Din mans läkarvård påverkas inte av utredningen för er son heller.

Det får man ju hoppas. Antar att anmäla på rutin är enligt lagen, men det ger ju bara folk orsak att ljuga när de söker vård.
Svar på tråden Soc-anmälan pga pappans psykiska mående och alkohol - hur och när tar de kontakt?