• Saless

    Jag ska alltid ha rätt, i bråk. Hur ska jag göra?

    Jag har en sambo som jag älskar och vill dela mitt liv med.
    Vi bråkar, självklart, som alla andra par. Det hör till. Men, jag går till defensiv/attack mode varje gång.

    Oftast bråkar vi om hemmasysslor, städa, tvätta, diska, dammsuga, laga mat, planera mathandling/meny för veckan och allt därtill. Och jag gör mer än ofta allt. Och det trycker jag gärna upp i ansiktet på honom.

    Han mår redan psykiskt dåligt, han hatar sitt jobb, han känner att han inte har några vänner, deprimerad och känner sig totalt värdelös och vad jag än säger och gör så kommer han ingen vart med sin psykiska ohälsa. Han har försökt att söka hjälp, men psykologen han träffade var enligt hans mening "totalt jävla värdelös" och det kan jag till och med hålla med om. Han fick höra det värsta tänkbara från någon som är utbildad till att hjälpa människor med psykisk ohälsa, "Det finns dom som har det värre". Fy tvi, att säga något sådant till någon med psykisk ohälsa efter bara ett kort möte. Hur i helvete kan man redan veta då hur pass dåligt någon mår?

    Hur som haver, vid varje bråk så ska jag ALLTID ha svar på tal, jag kan få otrevlig ton, går till attack och försvarar mig själv som om det vore en kamp om liv och död. Jag vill kunna sluta ha det beteendet, för att så fort det blir kamp så gör jag allt för att rädda mig själv, istället för att rädda oss tillsammans.
    Hur ska jag kunna lära mig att stanna, lyssna, reflektera och inte gå till fight-mode? Jag VET att jag inte alltid behöver ha rätt, men när det väl är dags så ska jag ALLTID ha rätt och alltid ha svar på tal. Det funkar inte och grälet blir bara värre och jag tappar besinningen och rent av stänger av mig själv och väljer att gå och lägga mig istället mitt i bråket. Det funkar inte heller, det är inte så det bör funka.

    Vad gör jag? Hur kan jag programmera om min hjärna att agera annorlunda?

  • Svar på tråden Jag ska alltid ha rätt, i bråk. Hur ska jag göra?
  • Tecum

    Fundera på varför du reagerar så, finns det osäkerhet i grunden hos dig?
    Hur känns det efteråt, mår du bra då och känner att du "vunnit" eller ångrar du dig? Och hur kul är det i så fall?
    Du måste väl inse att ditt agerande gör din makes psykiska mående än sämre? Kan inte det få dig att tänka till?

    Det finns inga enkla knep utan du måste ta kontroll över din ilska och behov av att alltid käfta emot och få rätt. Jag är inte alls sån och har inga bra råd.

  • Litorina

    Det är verkligen inte så att alla par bråkar om städning. Det där behöver ni reda ut på ett långsiktigt sätt. Alla människor som delar hushåll diskuterar hur det ska skötas, men långt ifrån alla bråkar om det. Varför blir det bråk istället för diskussion hos er? 


    Dessutom tycker inte jag det verkar konstigt att du bestämt hävdar att du har rätt i bråken om städning om det är så att du gör allt. Det är ju du som har rätt i så fall. 

  • Lynx123

    Det är jättebra att du rannsakar dig sjäv men kanske att du borde prata med någon om det här. Att bråka i ett förhållande är inte särskilt normalt...det tyder på rejäl dysfunktion och jag tror att ni båda skulle må bra av exempelvis parterapi. Lycka till med allt. Kram

  • Earlgrey

    Ja tycker det är bra att du insett ditt beteende, hoppas att du kan be om ursäkt till din sambo efteråt. 
    Jag tänker att det kanske handlar om att du vill känna dig sedd o bekräftad. Du kanske vill känna uppskattning för att du drar ett så tungt lass i hemmet. 
    Att du blir arg o vill ha rätt kanske det kan vara ett sätt att få utlopp för ilskan över hur ni har det hemma, att din man inte mår bra o du får ta ett så stort lass. Samtidigt som du oroar dig för sambon..
    Kan din partner se att du inte heller mår bra och visa uppskattning för att du får göra så mkt i hemmet...?

    Kan ni minimera bråken i hemmet, genom att göra en plan för veckan gällande hemsysslor. Där du gör två tredjedel o en tredjedel till mannen typ... De kanske skulle kunna funka.... Fråga sambon va han tycker.... vilka förslag han har... han lär väl heller inte uppskatta att ni bråkar....
    Hoppas att din sambo kan hitta en bättre psykolog eller kurator....

Svar på tråden Jag ska alltid ha rätt, i bråk. Hur ska jag göra?