• Anonym (Bekymdrad)

Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!

Mitt ex har alltid varit den som gillar att gå ner på stan och ta en öl , eller fler.
    han blir ju inte full.

Dottern är 6år. Och visst får hon fika och glass mm. Men känns som att det är väldigt ofta. Innan vi gick i där har jag ju varit hemma med henne, men nu har ingen som har henne. Jättebra att hon hänger med sin papp, men överdriver jag om jag tycker det låter lite väl mycket att han måste ner och ta en öl varje dag i hennes sällskap? 

• Svar på tråden Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!
  • Anonym (Flora)

Jag tycker det är lite överdrivet att gå på puben varje dag, men EN öl gör inget i min bok. Om det handlar om 3-4 öl dagligen så är det en alkoholist. 

Jag skulle själv inte vilja att mitt barn spenderade varje kväll på puben heller. Hur ska det bli sen när barnet ska göra läxor, gå på aktiviteter, leka med kompisar mm? 

• Tecum
    EnAnonumius skrev 2023-06-07 08:07:51 följande:
    Motivera hur du kan tolka in det i hans svar. Hur kan du tolka in att han skulle vara okey att sitta där om båda föräldrarna var med?
    Därför att flera har skrivit att de som föräldrar går ut och tar en drink/öl och har barn med men varken du eller någon annan har kommenterar det. Den som tiger samtycker. Däremot flyger du på mig med både personangrepp och invektiv. Min tolkning blir då att föräldrar är okej, pappor är inte okej. Om jag har fel så har jag, men ni behöver uttrycka er tydligare.

Sen ska du förklara varför du är så arg och hatisk, går till personangrepp och svär åt mig istället för att diskutera sakligt? Vilket debattklimat vill du ha här?
  • EnAnonumius
    Tecum skrev 2023-06-07 17:22:36 följande:
    Därför att flera har skrivit att de som föräldrar går ut och tar en drink/öl och har barn med men varken du eller någon annan har kommenterar det. Den som tiger samtycker. Däremot flyger du på mig med både personangrepp och invektiv. Min tolkning blir då att föräldrar är okej, pappor är inte okej. Om jag har fel så har jag, men ni behöver uttrycka er tydligare.
    Den som tiger samtycker? Enligt vem?
    Nej man måste inte alls samtycka bara för att man tiger.
    Sen ska du förklara varför du är så arg och hatisk, går till personangrepp och svär åt mig istället för att diskutera sakligt? Vilket debattklimat vill du ha här?

Jag har redan sagt att de andra två som kom med dum kommentar använde könsneutral ord förälder till dig redan. 

Och vilket debatt klimat ville du ha med detta inlägg, där du hävdar att du "skämtade" till det? Smaklöst i sammanhanget dessutom.

Citera dig och ditt "skämt":
    Tecum skrev 2023-06-05 19:15:22 följande:
    Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!
    Vin är också skadligt, om det är en man som dricker det. Om det är en kvinna går det däremot bra, även med öl...
    (Slut citat.)

Du förlöjligar ju TS och det hon ville ha hjälp med.
    Hon var bekymrad för sitt barn och du kommer med denna könspajkastnings kommentar kring hela problematiken.
    Vilket sätt var det till hjälp för TS? Hur sakligt var det på en skala att komma med ett "skämt" som bygger på "pajkastning" mellan kön?

När man påtalade dumheten med den kommentaren för dig (utan personpåhopp) var saklig om hur dum och omogen den kommentaren var.
     Så kom du med den dumma kommentaren om "trampa feministiska tår"..  Ja jag svor till där när jag svarade den kommentaren.

Dock så tycker ju jag att du skall fråga dig själv den frågan.
    Vad var det för debatt klimat du ville ha med det  köns pajkastningskämtet i denna tråd, där en mamma är orolig för barnet och vill ha ett råd? 
    Och varför försökte du dra in om feminism mitt upp i alltihopa för att man sa i från till dig?

Som sagt de andra två som kom med malplacerade kommentera var ialf vettiga nog att skriva det  "förälder". De försökte inte skapa en könsgrej av det hela som du gjorde.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tecum
    EnAnonumius skrev 2023-06-07 23:08:05 följande:
    Den som tiger samtycker? Enligt vem?
    Nej man måste inte alls samtycka bara för att man tiger.

Jag har redan sagt att de andra två som kom med dum kommentar använde könsneutral ord förälder till dig redan. 

Och vilket debatt klimat ville du ha med detta inlägg, där du hävdar att du "skämtade" till det? Smaklöst i sammanhanget dessutom.

Citera dig och ditt "skämt":(Slut citat.)

Du förlöjligar ju TS och det hon ville ha hjälp med.
    Hon var bekymrad för sitt barn och du kommer med denna könspajkastnings kommentar kring hela problematiken.
    Vilket sätt var det till hjälp för TS? Hur sakligt var det på en skala att komma med ett "skämt" som bygger på "pajkastning" mellan kön?

När man påtalade dumheten med den kommentaren för dig (utan personpåhopp) var saklig om hur dum och omogen den kommentaren var.
     Så kom du med den dumma kommentaren om "trampa feministiska tår"..  Ja jag svor till där när jag svarade den kommentaren.

Dock så tycker ju jag att du skall fråga dig själv den frågan.
    Vad var det för debatt klimat du ville ha med det  köns pajkastningskämtet i denna tråd, där en mamma är orolig för barnet och vill ha ett råd? 
    Och varför försökte du dra in om feminism mitt upp i alltihopa för att man sa i från till dig?

Som sagt de andra två som kom med malplacerade kommentera var ialf vettiga nog att skriva det  "förälder". De försökte inte skapa en könsgrej av det hela som du gjorde.
    Okej, då har alltså könet betydelse, du ger mig rätt och det tackar jag för.

Syftet med mitt skämt var, tro det eller ej, att lugna TS och få henne att inte se det hela som en jätteallvarlig grej. Dottern mår inte dåligt och det är inte akut - än. Men TS måste hålla situationen under uppsikt, om drickande eskalerar måste hon agera.
    Om du vill läsa om när föräldrars supande verkligen går ut över barnen rekommenderar jag Mig älskar ingen av Åsa Linderborg och Svinalängorna av Susanna Alakoski. Sanna historier.

Den feministiska kopplingen var onödig men det var en reaktion på ditt i mitt tycke onödigt skarpa första inlägg. Jag är inte mer än människa jag heller.

Så en fråga som jag hoppas få ett vänligt svar på: Om föräldrar tar ett glas öl/vin hemma med någon vän när de har barnen där, är det lika illa som om de gör det på en uteservering?

En aspekt som ingen tagit upp här och som jag tycker kan vara ett skäl att avstå alkohol åtminstone när man är ensam med barn är att det kan hända något så man snabbt måste köra till t ex sjukhus, vilket inte går när man druckit. Jag förstår att de flesta här är stadsbor och då finns hela andra möjligheter med taxi, ambulans och kanske vänner nära. Så det har ingen direkt koppling till TS´ fråga. Men bor man på landet och det är miltals till liknande service är det absolut något att tänka på. Vi delade t ex aldrig en flaska vin på lördagskvällen så länge barnen bodde hemma. Någon skulle alltid vara nykter.
  • Anonym (RH)
    Anonym (Bekymdrad) skrev 2023-06-07 12:08:16 följande:

Ursäkta för att jag varit otydlig.
    Ofta är hans kompis också med, och tar en öl han också. 

Svara nu ordentligt! Är det verkligen EN öl det är frågan om? 
  • Anonym (Skillnad)
    Tecum skrev 2023-06-08 08:45:23 följande:
    Så en fråga som jag hoppas få ett vänligt svar på: Om föräldrar tar ett glas öl/vin hemma med någon vän när de har barnen där, är det lika illa som om de gör det på en uteservering?
    Om det sker flera gånger varje vecka (och förmodligen inte stannar vid 1 glas) så ja, då är det lika illa. Oavsett om det är mamman eller pappan. 

Fördelen med att vara hemma är att barnet ändå kan leka, göra läxor etc, och gå och lägga sig när det behöver. 
  • EnAnonumius
    Okej, då har alltså könet betydelse, du ger mig rätt och det tackar jag för.
    Har aldrig hävdat att könet skulle ha betydelse i något av mina svar. Kommer aldrig att ha någon betydelse heller.
    Men om du vill fortsätta att hävda det, så anser jag att du citera, med inläggsnummer, där jag påstått det i klartext. att det har betydelse.Upp till bevis.
    Syftet med mitt skämt var, tro det eller ej, att lugna TS och få henne att inte se det hela som en jätteallvarlig grej. Dottern mår inte dåligt och det är inte akut - än. Men TS måste hålla situationen under uppsikt, om drickande eskalerar måste hon agera.
    Om du vill läsa om när föräldrars supande verkligen går ut över barnen rekommenderar jag Mig älskar ingen av Åsa Linderborg och Svinalängorna av Susanna Alakoski. Sanna historier.

Så du anser att löjliga köns pajkastarskämt på TS bekostnad skall lugna ned henne? Hur tänker du där?
    Så du kan inte lugna ned en person, utan att använda dig av smaklösa köns pajkastarskämt?

TS skriver ju i sin trådstart att han går på uteservering varje dag för att dricka öl.
    Sedan så framgår det inte någonstans i TS trådstart och/eller i TS övriga inlägg om antalet öl pappan dricker när han är på uteserveringen. Så det är bara dumt att spekulera så som du gör här.
    Den feministiska kopplingen var onödig men det var en reaktion på ditt i mitt tycke onödigt skarpa första inlägg. Jag är inte mer än människa jag heller.
    Nej självklart är du inte mer än en människa.
    Precis som att jag själv inte är mer än en människa. Så nu har vi avklarat detta.
    Jag regerade också på ditt smaklösa köns pajkastarskämt. Som faktiskt var direkt onödig att komma med i sammanhanget, och helt malplacerad oi sammanhanget med.
    Tycker även nu så var det rätt omoget att komma med det skämtet, med hänvisning av vad TrådStarten handlade om. Det står jag för att jag tycker.
    En aspekt som ingen tagit upp här och som jag tycker kan vara ett skäl att avstå alkohol åtminstone när man är ensam med barn är att det kan hända något så man snabbt måste köra till t ex sjukhus, vilket inte går när man druckit. Jag förstår att de flesta här är stadsbor och då finns hela andra möjligheter med taxi, ambulans och kanske vänner nära. Så det har ingen direkt koppling till TS´ fråga. Men bor man på landet och det är miltals till liknande service är det absolut något att tänka på. Vi delade t ex aldrig en flaska vin på lördagskvällen så länge barnen bodde hemma. Någon skulle alltid vara nykter.
    Här håller jag med dig. Att en förälder bör ju vara nykter om man bor så som du beskriver. Där är det ju jäkligt viktigt.

Fast det kan ju ändå vara värt för föräldrar som bor i stan att tänka på också, då det är alltid vettigt att vara spik nykter på sjukan om barnet måste in där. Med tanke på att sjukhusen i dag har orosanmälan plikt.
    Para ett tips så.
  • Anonym (Jill)

Jag tänker såhär: rör det sig om att han tar med dottern till en uteservering och sitter tillsammans med henne och en kompis samtidigt som han tar EN eller kanske max 2 öl och inte blir berusad eller påverkad, vad är då problemet? Jag har varit mycket i Italien och där är det helt normalt att gå på restaurang och dricka alkohol med sina barn till mycket senare på kvällen än 20. Går man på stan vid 11 på kvällen  kan man se treåringar sovandes i en förälders famn medan hen dricker vin och umgås med vänner. Om TS är orolig tycker jag helt enkelt att hen ska prata med sitt ex och fråga hur mycket han dricker och hur dottern har det. Finns det annan info som inte framkommer om att pappan har missbruksproblematik, är extremt ansvarslös på andra sätt så är det en annan femma. Det är faktiskt extremt stor skillnad på att inte erbjuda sitt barn en perfekt utformad pedagogisk och stimulerande miljö som att göra något som är farligt för barnet. 

• Anonym (Jill)

Och ni som skriver stt det skulle vara "annorlunda om man dricker hemma", jag tänker stt det är mycket värre om drickandet ballar ur när man är hemma. Då är ett stackars barn helt utelämnat till fulla vuxna, och våld och övergrepp eller andra gränsöverskridande beteenden kan ske utan något stöd från någon annan. Blir man full på stan med sitt barn finns en iakttagande omgivning som kan rycka in och man kan inte bete sig hur som helst mot barnet heller. Detta sa en vän till mig som växte upp med en alkoliserad pappa, att när han var full hemma var han alltid elak mot henne och övriga familjen, men när han var full om de var på restaurang eller fest så blev han tvungen att hålla sig i schack och betedde sig rentav överdrivet gulligt.

• Tecum
    Anonym (Jill) skrev 2023-06-08 12:33:12 följande:

Och ni som skriver stt det skulle vara "annorlunda om man dricker hemma", jag tänker stt det är mycket värre om drickandet ballar ur när man är hemma. Då är ett stackars barn helt utelämnat till fulla vuxna, och våld och övergrepp eller andra gränsöverskridande beteenden kan ske utan något stöd från någon annan. Blir man full på stan med sitt barn finns en iakttagande omgivning som kan rycka in och man kan inte bete sig hur som helst mot barnet heller. Detta sa en vän till mig som växte upp med en alkoliserad pappa, att när han var full hemma var han alltid elak mot henne och övriga familjen, men när han var full om de var på restaurang eller fest så blev han tvungen att hålla sig i schack och betedde sig rentav överdrivet gulligt.

Mycket bra synpunkt, det var det jag ville ha fram. Det verkar som att ordet "uteservering" triggar folk och det är nog typiskt svenskt. Det är fulare att dricka ute än hemma...
    Också viktigt att tänka på att de som dricker ute har en iakttagande  omgivning som inte tolererar dåligt beteende, precis som du skriver. Hemma finns ingen insyn...
  • Tecum
    EnAnonumius skrev 2023-06-08 10:42:19 följande:
    Har aldrig hävdat att könet skulle ha betydelse i något av mina svar. Kommer aldrig att ha någon betydelse heller.
    Men om du vill fortsätta att hävda det, så anser jag att du citera, med inläggsnummer, där jag påstått det i klartext. att det har betydelse.Upp till bevis.

Så du anser att löjliga köns pajkastarskämt på TS bekostnad skall lugna ned henne? Hur tänker du där?
    Så du kan inte lugna ned en person, utan att använda dig av smaklösa köns pajkastarskämt?

TS skriver ju i sin trådstart att han går på uteservering varje dag för att dricka öl.
    Sedan så framgår det inte någonstans i TS trådstart och/eller i TS övriga inlägg om antalet öl pappan dricker när han är på uteserveringen. Så det är bara dumt att spekulera så som du gör här.Nej självklart är du inte mer än en människa.
    Precis som att jag själv inte är mer än en människa. Så nu har vi avklarat detta.
    Jag regerade också på ditt smaklösa köns pajkastarskämt. Som faktiskt var direkt onödig att komma med i sammanhanget, och helt malplacerad oi sammanhanget med.
    Tycker även nu så var det rätt omoget att komma med det skämtet, med hänvisning av vad TrådStarten handlade om. Det står jag för att jag tycker.
    Här håller jag med dig. Att en förälder bör ju vara nykter om man bor så som du beskriver. Där är det ju jäkligt viktigt.

Fast det kan ju ändå vara värt för föräldrar som bor i stan att tänka på också, då det är alltid vettigt att vara spik nykter på sjukan om barnet måste in där. Med tanke på att sjukhusen i dag har orosanmälan plikt.
    Para ett tips så.
    Stämmer, du har aldrig skrivit det i klartext! Men mellan raderna står det, på så sätt att du ger dig på mig men inte alla andra (för det är ganska många) som tycker som jag, att det inte är så farligt om man tar en öl med dottern på uteservering.

Jag tar till mig det du säger om skämt, det är lätt att det blir fel i skrift och verkar värre/okänsligare än vad det är. Så nu är vi överens där också.

Svara gärna på frågan om drickande hemma kontra på uteservering? Jag tycker att Jill i #55 är klockren i frågan.
  • Anonym (Lite samma grej)

Har liknande problem. Nu är vår dotter inte 6 utan 28 och det är inte ta en öl utan gymmet. Hon och hennes pappa ses så gott som varenda kväll och tränar ihop...mig ser hon kanske en gång varannan vecka 1-2 timmar. :(

• Anonym (just saying...)
    Nilsson98 skrev 2023-06-05 19:16:02 följande:

Problemet är att en jävla uteservering inte är en lämplig miljö för en 6 åring. Herregud, är ni på riktigt eller? Hoppas verkligen inte ni har barn. Sen är det alldeles uppenbart att nollan har problem med alkoholen men jag förstår att ni inte tycker det då ni är lika goda kålsupare som idioten.

Hmm finns massor med uteserveringar... glass kafeer, vanliga kafeer, restauranger, till och med McDonalds har uteservering... Så uteserveringen måste inte vara en dålig miljö. Inte krogen för den delen heller... beror helt på vilken krog det är... Finns massor som är mer som restauranger och bara har lugnt klientel och folk sitter och tjötar i lugn och ro. Alla är inte brötiga ställen med massor med onyktra. Framförallt om man är där på sen eftermiddag tidig kväll.

En öl är inte hela världen, inte ett glas öl eller vin heller. Många blir inte ett dugg påverkade av det. Så om inte exet sitter och råsuper öl på öl på öl i flera timmar så är det inte heller ett problem. Och framförallt inte ett alkoholproblem. Att du inte förstår skillnaden är oroväckande och säger mer om dig än något annat. 

Ta och lugna ner dig lite, alla som dricker alkohol är inte alkoholister och barn behöver inte fara illa för att vuxna dricker alkohol i deras närhet. Man kan ju även argumentera att om de vuxna som dricker lär ut en bra alkoholkultur (drick inte för att bli full utan drick bara sånt som är gott och drick i måttlig mängd osv) så kan det vara bättre än att barnen aldrig ser det drickas på ett städat sätt och sedan bara ser hur man super i tonåren.... 

• EnAnonumius
    Tecum skrev 2023-06-08 14:07:30 följande:
    Stämmer, du har aldrig skrivit det i klartext! Men mellan raderna står det, på så sätt att du ger dig på mig men inte alla andra (för det är ganska många) som tycker som jag, att det inte är så farligt om man tar en öl med dottern på uteservering.
    Oj.. "mellan raderna" ja där kom det kortet.  😏

Till och med du borde ju förstå skillnaden mellan "dåligt skämt" och att "tycka en sak".  Eller?
    Det var ditt köns pajkastar skämt jag vände mig emot, inte åsikten i sak frågan (som förövrigt inte fans med i "skämt inlägget).
    Tecum skrev 2023-06-08 14:07:30 följande:
    Jag tar till mig det du säger om skämt, det är lätt att det blir fel i skrift och verkar värre/okänsligare än vad det är. Så nu är vi överens där också.

Svara gärna på frågan om drickande hemma kontra på uteservering? Jag tycker att Jill i #55 är klockren i frågan.

För mig är det egentligen ingen skillnad rent tekniskt.. 
    Och jag håller också med att Jill  har en klockren poäng att om man dricker på uteservering eller på fester borta hos andra, så kan ju andra hjälpa barnet om föräldern/föräldrarna "ballar ur" alternativt att föräldrarna får hålla sig i schack.  

Det som jag har tycker är fel och bör iakttagas är att det sker varje dag (står i TS) , och det anser jag inte är okey alls. Sedan så är det ju inga garantier att de håller sig till "en öl" (fast man säger detta när man skall på krogen/uteservering jag skall ut och ta "en öl").  Det kan ju mycket väl bli två max tre öl kanske, många klara ju detta utan att bli ens salongsberusade.
    Hade det handlat om en eller max två gånger på veckan, och han verkligen håller sig till EN öl också, så hade det ju inte varit något alls faktiskt.
    Men nu är det varje dag, och man kan ju inte spekulera baserat på ett uttrycket (jag skall på krogen/uteserveringen och ta en öl) om hur många öl det blir vid varje tillfälle.

• Anonym (inte ok)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-05 20:00:58 följande:

Man kan inte orosanmäla en förälder. 
    Med det sagt tycker jag att det är direkt olämpligt att dagligen dricka alkohol inför ett barn, även dagligt drickande även om barnet inte ser tycker jag är olämpligt. Oavsett miljö. 

håller med
  • Anonym (inte ok)

Hur går det TS? 

Kanske du kan nämna för pappan att ditt barn inte gillar det? Så det inte blir som att du klagar på honom (att han kan läsa in det så alltså). 
    Många män är stolta men är ändringsbenägna när det gäller sitt barns känslor men inte exets/fruns. 

• SweeneyTodd
    Anonym (gg) skrev 2023-06-05 19:44:13 följande:

Tycker alla i tråden som föreslår orosanmälan är knepiga människor, Varför skulle man orosanmäla sitt ex? Går dte aldrig att prata med ex?

Samma som när folk orosanmäler sin egen familj, har alltid tyckt det varit ett sjukt beteene.

Vilka dumheter, och rent maffio-tänk. 
    Om någon råkar illa ut, så är det klart som fan att man anmäler det! Oavsett om det är ens familj eller inte. So what om det är ens familj? Ska ett oskyldigt barn råka illa ut bara för att man inte vill anmäla? 
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Bekymdrad) skrev 2023-06-07 12:08:16 följande:

Ursäkta för att jag varit otydlig.
    Ofta är hans kompis också med, och tar en öl han också. 

Hur går det ts?
  • Anonym (Moraltanter)

Hur var det nu?Inte en droppe alkohol vid barn tills de är vuxna?

• Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Moraltanter) skrev 2023-07-09 18:49:14 följande:

Hur var det nu?Inte en droppe alkohol vid barn tills de är vuxna?

Du ser inte skillnad på att sluta ta ut ungen på ölservering så fort man kan och att dricka normalt...? Måste det vara allt eller inget?
Svar på tråden Mitt ex tar med dottern ut på uteservering varje dag och dricker öl!