• Anonym (Trådstartaren)

När ska man få tänka på sig själv?

Känns inte som någon förstår hur dåligt jag mår och hur sjuk jag har blivit. Jag har försökt förneka och bara köra på men jag är riktigt psykiskt sjuk. 

För några år sedan gick jag in i en djup depression som jag inte ville erkänna för mig själv. Tog lång tid innan jag sökte hjälp. Fick utskrivet antidepp och gick på det ett tag tills jag kände mig bättre. Var aldrig sjukskriven under tiden och har alltid jobbat på som vanligt och försökt dölja mitt mående. Nu har det dock blivit så mycket värre och vet inte om jag har både utmattningssyndrom och depression. 

Jag har tankar på d*den varje dag, ångest så fort jag lämnar hemmet för att gå till jobbet och såhär har det varit i ca 5 månader. Jag har sagt upp mig från en fast tjänst men en lön som jag klarar mig bra. Jag har inte hittat något nytt jobb men söker för fullt. Har varit på en arbetsintervju och blivit kontaktad från ett annat ställe. Dock känns allt så meningslöst och känner att jag lika gärna kan skita i det eftersom jag mår som jag mår. 

Något som får mig att må ännu mer dåligt är att ingen verkar förstå hur illa det här. Min mamma tycker det är katastrof att jag bara sa upp mig och får hela tiden höra att det bara är att bita i det sura äpplet. Men att jag knappt orkar eller vill l*va längre verkar inte gå in hos henne. Hon vill inte se det. Jag ska tänka på allt annan än mig själv. 

Hur ska jag få henne att förstå? Går det ens när man försökt gång på gång? Jag har sökt hjälp igen från vården och sagt ärligt hur jag känner varje dag men får bara utskrivet antidepp och sen är det inte mer med det. 

• Svar på tråden När ska man få tänka på sig själv?
  • Anonym (Sjukskriv dig)

Det var lite dumt att du sa upp dig måste jag säga men man tänker nog inte helt klart i din situation. Jag tycker att du SKA vara sjukskriven. Din situation låter hemskt jobbig och allvarlig :( Du skulle sjukskrivit dig och inte sagt upp dig. Du ska varken jobba, söka jobb eller säga upp dig. Tycker jag.

Jag tycker att du ska ta dig själv och ditt mående på största allvar innan det blir riktigt illa. Jag tror att du behöver flera saker. Sjukskrivning, Medicin, terapi, avslappningsövningar och återhämtning. Kan inte tänka mig att en läkare inte skulle ge dig en ordentlig sjukskrivning med ditt mående. Tankar på döden, meningslöshet mm. Så hemskt:(
    Sedan ska du stå på dig och säga att du inte klarar av att jobba, kanske inte på länge. Din mamma verkar inte förstå allvaret hur du mår. Stackars dig. 

• Anonym (Xyz)

Det långt ifrån alla som har förståelse för psykisk ohälsa, eller för all del sjukdom över huvud taget. Om din mamma är en sådan person så får du nog bara acceptera det och sluta prata hälsa med henne.

Sen undrar jag hur du tänkte när du sa upp dig från en fast tjänst? Varför sökte du inte en ny, fast tjänst först? För mig är ekonomisk trygghet viktigt men man är väl olika där antar jag.

Vad det gäller vårdkontakt så låter det som att du inte hittat rätt läkare för dina problem, sök vård igen och be att få byta läkare. 

• Anonym (?)

Har du själv förnekat hur du mår under lång tid är det inte alltid lätt för omgivningen att förstå.

Tycker du ska lägga mindre tid och tankar på din mamma och mer på dig själv. 

• Anonym (Trådstartaren)

Kan aldrig citera inlägg längre så får svara till alla i det här inlägget! 

Jag sa väl upp mig för att jag inte känner att det spelar någon roll vad som än händer. Finns som sagt en lätt väg att gå om allt skulle gå åt pipan. Den tanken har jag känt över ett halvår nu. Mer tillfredställande för varje gång och det sa jag även till läkaren men inget han la stor vikt i Obestämd

• Anonym (Xyz)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2023-06-06 09:29:47 följande:

Jag sa väl upp mig för att jag inte känner att det spelar någon roll vad som än händer. Finns som sagt en lätt väg att gå om allt skulle gå åt pipan. Den tanken har jag känt över ett halvår nu. Mer tillfredställande för varje gång och det sa jag även till läkaren men inget han la stor vikt i  // Obestämd

Har du provat samtalsterapi? Det låter som att du behöver prata med någon. Och byt läkare som redan skrivits.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-06-06 09:40:14 följande:
    Har du provat samtalsterapi? Det låter som att du behöver prata med någon. Och byt läkare som redan skrivits.
    Inte terapi med samtalsstöd. 
  • Anonym (Sjukskriv dig)

Jag sa väl upp mig för att jag inte känner att det spelar någon roll vad som än händer. Finns som sagt en lätt väg att gå om allt skulle gå åt pipan. Den tanken har jag känt över ett halvår nu. Mer tillfredställande för varje gång och det sa jag även till läkaren men inget han la stor vikt i  // Obestämd

Byt läkare. Är han galen eller? Man får till och med stanna över på psykakuten om man har självmordstankar
  • Anonym (Kämpa för sjukskrivning)

Gumman, kontakta vårdcentralen och be om en ny läkartid och då hos en annan läkare. Förklara hur din hälsa ser ut och säg att du inte klarar av att arbeta eller ens söka jobb och att du behöver få bli sjukskriven. Om läkaren inte vill sjukskriva dig så kan du i värsta fall behöva byta vårdcentral. Men ge inte upp, kämpa för sjukskrivning, ge dig själv det <3

Det är inte så bra att du precis har sagt upp dig, men jag tror att det går att få bli sjukskriven ändå och att din sjukpenning ändå kan bli baserad på vad du tjänat under det senaste året.

Läkarna har direktiv om att försöka undvika sjukskrivning i största möjliga mån. Du kommer därför även fortsättningsvis att bli bemött med stort motstånd i ditt behov av sjukskrivning. Men sluta inte kämpa. Byt läkare. Byt vårdcentral. Byt läkare igen. Det finns ingen i vårdkedjan som kommer att stå på din sida per automatik, ingen kommer att ge dig den hjälp du behöver med någon slags välvilja i tanken. Utan du måste ta plats, var jobbig, kräv det du behöver. Ge inte upp. Om du bara orkar kämpa lite till med att få bli sjukskriven så kan du få vila sen. Ge inte upp vännen <3

Din mamma kommer du aldrig att kunna nå fram till och för varje gång du försöker så blir du bara mer sårad. Så prata inte mer med henne om det här, hon har inte det fokus man ska ha som mamma.

Kram vännen, kämpa för sjukskrivning, ge dig själv den gåvan <3

• Anonym (A)

Fast sjukskrivning hade ju varit bättre än att säga upp sig. Då hade du sluppit söka jobb nu, vilket också måste skapa stress. Har du och din läkare diskuterat sjukskrivning?
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (A) skrev 2023-06-07 05:12:59 följande:
    Fast sjukskrivning hade ju varit bättre än att säga upp sig. Då hade du sluppit söka jobb nu, vilket också måste skapa stress. Har du och din läkare diskuterat sjukskrivning?

Helt ärligt så tänker jag på företaget i första hand. Att det inte finns tid eller råd med sjukskrivning där jag är. Ett väldigt litet företag och har bara fått höra hela vintern att det går så dåligt ekonomiskt för detta företag. Så då vill inte jag komma och säga att jag inte kan jobba för då måste dom hitta en ersättare och det är inte lätt till det här jobbet. 

• Anonym (Xyz)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2023-06-07 08:56:54 följande:

Helt ärligt så tänker jag på företaget i första hand. Att det inte finns tid eller råd med sjukskrivning där jag är. Ett väldigt litet företag och har bara fått höra hela vintern att det går så dåligt ekonomiskt för detta företag. Så då vill inte jag komma och säga att jag inte kan jobba för då måste dom hitta en ersättare och det är inte lätt till det här jobbet. 

Hänger inte riktigt med. Om du sagt upp dig måste dom väl också hitta en ersättare?
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Xyz) skrev 2023-06-07 09:21:47 följande:
    Hänger inte riktigt med. Om du sagt upp dig måste dom väl också hitta en ersättare?
    Ja såklart men att säga upp sig och sjukskriva sig är ju olika saker. 
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2023-06-07 14:18:11 följande:
    Ja såklart men att säga upp sig och sjukskriva sig är ju olika saker. 
    Jag menar att det är nog svårare att hitta en ersättare bara för sjukskrivning än om man slutar. Det var så jag menar
  • Anonym (zåäö)

Jag tänker att du har kämpat väldigt hårt för att dölja ditt mående. Då är det förstås svårt för din omgivning att förstå hur dåligt du mår. 

Din mamma kan/orkar inte se ditt mående, det gör henne säkert väldigt ledsen om hon skulle erkänna det för sig själv. Hon är inte heller utbildad terapeut och kan inte förväntas hjälpa dig på något konstruktivt sätt annat än att bara finnas där. 

Det är sjukvården som måste hjälpa dig. 

Svar på tråden När ska man få tänka på sig själv?