• Anonym (J)

Hur tacka nej på ett bra sätt när mitt barn inte vill leka?

Verkligen ett i-landsproblem men vi vill inte såra någon. Min dotter har från sin skola som ringer på dörren varje dag och vill leka. Min dotter vill inte det, för hon tycker han bara förstör saker och leker på ett helt annat vildare sätt. 

Börjar få slut på ursäkter. Finns andra tillfällen när hon inte vill leka med någon men vad säger man? Hon vill såklart ha kompisar så man vill inte heller ?skrämma iväg? de få vänner hon har

• Svar på tråden Hur tacka nej på ett bra sätt när mitt barn inte vill leka?
  • Anonym (J)

Problemet var att det var ytterligare en vän med som min dotter ville leka med. Och den vännen ville också bara leka med min dotter. Så därför visste jag inte hur jag skulle lösa det. Men till slut tröttnade den andra vännen o då gick båda hem 

Mrs Moneybags skrev 2023-06-07 11:37:20 följande:
    Hur gick det till? Varför visade du inte ut pojken? Eller var du inte hemma?

Det är väl bara att gå till ytterdörren och förstärka dotterns "nej, jag vill inte" med att du själv också säger nej, det passar inte idag och stänger dörren vänligt men bestämt. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (J) skrev 2023-06-07 11:46:26 följande:

Problemet var att det var ytterligare en vän med som min dotter ville leka med. Och den vännen ville också bara leka med min dotter. Så därför visste jag inte hur jag skulle lösa det. Men till slut tröttnade den andra vännen o då gick båda hem 

Fast kommer två barn och knackar på och vill leka så kan man inte bara släppa in ett av dem och säga till det andra att man inte vill leka med honom. Det är inte snyggt hanterat det heller.
  • Anonym (J)

Nej precis 

Anonym (Jenny) skrev 2023-06-07 11:53:31 följande:
    Fast kommer två barn och knackar på och vill leka så kan man inte bara släppa in ett av dem och säga till det andra att man inte vill leka med honom. Det är inte snyggt hanterat det heller.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (J) skrev 2023-06-07 12:35:46 följande:

Nej precis 

I det läget så hade jag sagt till dottern att jag kan hjälpa henne tacka nej till att leka med båda men inte till bara en av dem. Om hon valde att bjuda in båda så hade jag kanske styrt upp med någon aktivitet och hållit mig inom hörhåll för att se till att allt gick bra.

Jag hade senare pratat lite allmänt om vad en bra kompis är och hur man själv är en och om skillnaden mellan att umgås i grupper (som i skolan eller ute på lekplatsen) och med vänner. Vikten av att hålla på personliga gränser och att stå upp för sig själv (och andra) passar också in här. Du litar på hennes omdöme och på att hon har goda värderingar som styr hennes val, men att du gärna hjälper henne om det blir komplicerat. Jag hade också försökt att se till att hon hade sätt att arrangera lek med de barn hon vill leka med på ett juste och smidigt sätt.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (J) skrev 2023-06-07 11:46:26 följande:

Jaha, då förstår jag. Då har man bara valet att släppa in båda eller ingen. Det är ju jättebra att du förklarar det för dottern att man inte får vara otrevlig mot någon även om man inte vill leka ihop. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (J) skrev 2023-06-06 19:29:15 följande:

Min dotter har väldigt svårt o säga nej. För mig är det självklart att jag hjälper henne 

Tycket vita lögner är bättre än att såra någon 

Fast du gör henne en björntjänst om du hela tiden ska "hjälpa" henne. Hon behöver lära sig att stå på sig. Sen kommer det säkert ta tid nu då hon kan ha blivit bekvämare i att du tar det.

Vita lögner är i många fall sämre än att såra någon. 

• Anonym (J)

Det jag vet är att han går i klassen under och att de bor i samma by. Bor i närheten av oss säger han.

Anonym (Hjördis) skrev 2023-06-07 11:10:41 följande:
    Det här fick mig illa till mods. Ett barn som kommer varje dag och knackar på trots att han i princip aldrig blir insläppt, och detta hos en familj som hans föräldrar inte vet vilka det är. Han låter som ett barn som behöver hjälp. Du kanske borde höra dig för med andra barnfamiljer i området och kolla om han gör likadant hos dem. Någon vet säkert vilka fötäldrarna är. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (J) skrev 2023-06-07 14:29:15 följande:

Det jag vet är att han går i klassen under och att de bor i samma by. Bor i närheten av oss säger han.

Fast de här låter ju inte bra alls, vet pojkens föräldrar ens att han är hos er?
  • Anonym (J)

Ja han säger det iaf 

Anonym (Elsa) skrev 2023-06-07 23:15:26 följande:
    Fast de här låter ju inte bra alls, vet pojkens föräldrar ens att han är hos er?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (J) skrev 2023-06-08 19:54:44 följande:

Ja han säger det iaf 

Hur gamla är barnen? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Elsa) skrev 2023-06-08 21:11:21 följande:
    Hur gamla är barnen? 
    7-år 
  • Anonym (@)
    Anonym (J) skrev 2023-06-08 21:39:25 följande:
    7-år 
    Stackars barn. Både din dotter och pojken som kanske ingen vill vara med. Kan du inte när de leker säga åt pojken att han får lugna sig annars får han gå hem?
  • SSGM90

Mitt barn är 7 år och hon frågar varje dag hon inte har någon kompis att leka med hemma om hon får knacka på hos grann pojken som är 8 år. Jag vet att hon kommer tillbaka, han brukar säga själv om han vill leka med henne och oftast vill han inte det. Så tycker det är bra att barnen själva kan tala för sig om dom vill/orkar leka osv

• Anonym (Mo)

Det är jättekonstigt ts. Om barnen är 7 år. Och du inte vet vem hans föräldrar är. Det är väl självklart att man kontaktar barnets föräldrar om de ska leka hos varandra om de är så små? Antingen kontaktar du dem när han är hos er eller så får du säga att han får be sina föräldrar kontakta dig om han vill leka. Nu vill din dotter inte leka så då får du säga det, att det inte går. Ni kan höra av er om det passar någon annan dag eller helt enkelt att just nu vill inte hon leka med dig. Det är ju inte normalt att han ringer på varje dag och ni inte känner barnets föräldrar. Det låter som ett större problem än att din dotter inte vill leka. 

• Anonym (J)
    Anonym (@) skrev 2023-06-08 21:46:58 följande:
    Stackars barn. Både din dotter och pojken som kanske ingen vill vara med. Kan du inte när de leker säga åt pojken att han får lugna sig annars får han gå hem?
    Jo jag har faktiskt sagt att min dotter vill leka lugnare lekar. Han har tyvärr en tendens att ta i sönder saker och modet är mycket det som gör att hon inte vill leka. Tror verkligen inte att han gör det med mening men det hjälper ju inte.(nästan säker på att han har adhd)
    Han är ivrig att leka annat också men tyvärr slutar det alltid på samma sätt. Han gör likadant mot hennes bästis och de får aldrig vara ifred från honom. Ja jag tycker också synd om alla inblandade barn.
  • Anonym (@)
    Anonym (J) skrev 2023-06-08 22:04:49 följande:
    Jo jag har faktiskt sagt att min dotter vill leka lugnare lekar. Han har tyvärr en tendens att ta i sönder saker och modet är mycket det som gör att hon inte vill leka. Tror verkligen inte att han gör det med mening men det hjälper ju inte.(nästan säker på att han har adhd)
    Han är ivrig att leka annat också men tyvärr slutar det alltid på samma sätt. Han gör likadant mot hennes bästis och de får aldrig vara ifred från honom. Ja jag tycker också synd om alla inblandade barn.
    Men skicka hem honom när han gör fel så kanske han lär sig. Och om han inte lär sig så slipper ni ju honom iallafall. Villkora umgänget.
  • Elin P
    Anonym (J) skrev 2023-06-06 20:05:03 följande:

Jo det håller jag ju med om. Igår sa hon att hon inte ville, ändå stannade han kvar! Måste nog handla om någon diagnos

Var med din dotter, har hon sagt att hon inte vill och han ändå är kvar. Säg åt honom mycket tydligt att han får gå hem nu för din dotter vill inte leka. Min son har också en sån kompis som har det lite tufft med sociala koder. Jag brukar rent fysiskt följa honom till dörren, ta fram hans jacka och säga åt honom att gå hem ifall han inte förstår. Ni kanske är för otydliga mot det här barnet. Jag brukar säga åt min sons kompis att nu XX passar det inte att du kommer hit mer idag.
Svar på tråden Hur tacka nej på ett bra sätt när mitt barn inte vill leka?