Ensambarn och sommarlov
Hej!
jag har en fundering om hur ni som har ett barn gör på sommarloven? Vi har 2 barn men väldigt stor ålderskillnad så min yngsta räknas lite som ensambarn. Tidigare har jag inte upplevt semestern och detta som ett problem men bävar lite inför årets sommarlov.
det bor inte många barn på gatan här, och dent Barnet han leker med ibland brukar vara bortrest lite på sommaren eller när de är hemma så är vi bortresta Osv. Vi har en familj vi brukar träffas med ibland men det kommer ju inte heller bli dagligen precis. Inga av våra syskon har barn heller, och hans kusiner i samma ålder bor många mil bort. Han har en tremänning som är lika gammal men de åker bort i sommar så vi kommer inte träffa dem heller. han har inte haft så många kompisar hemma efter skolan, men han leker med kompisar på skolan. Känns också jobbigt att fixa kompis date nästan varje dag så han ska få stimulans från nån i hans ålder.
det som stressar mig lite är att skolan nu hans första år kommenterat då och då att han tex blir ledsen eller säger att nån varit dum mot hobom eller liknande vilket gjort att jag känner att jag inte vill att han ska bli allt för ensam i sommar att han tappar lek koderna inför ettan i höst. eftesom han inte har syskon hemma så har han ju ingen att träna på detta naturligt hemma som man annars gör med syskon, med syskonbråk etc.
vi brukar inte bli uttråkade vi hittar ofta på saker att göra så vi är inte bara Hemma? men jag tycker synd om honom och skulle vilja att han leker med andra barn lite grann i veckorna i alla fall.
hur gör ni andra med ett barn Som inte har stor släkt med kusiner i närheten?