• Nmg

Ensambarn och sommarlov

Hej!
    jag har en fundering om hur ni som har ett barn gör på sommarloven? Vi har 2 barn men väldigt stor ålderskillnad så min yngsta räknas lite som ensambarn. Tidigare har jag inte upplevt semestern och detta som ett problem men bävar lite inför årets sommarlov. 

det bor inte många barn på gatan här, och dent Barnet han leker med ibland brukar vara bortrest lite på sommaren eller när de är hemma så är vi bortresta Osv. Vi har en familj vi brukar träffas med ibland men det kommer ju inte heller bli dagligen precis. Inga av våra syskon har barn heller, och hans kusiner i samma ålder bor många mil bort. Han har en tremänning som är lika gammal men de åker bort i sommar så vi kommer inte träffa dem heller.  han har inte haft så många kompisar hemma efter skolan, men han leker med kompisar på skolan. Känns också jobbigt att fixa kompis date nästan varje dag så han ska få stimulans från nån i hans ålder.
    det som stressar mig lite är att skolan nu hans första år kommenterat då och då att han tex blir ledsen eller säger att nån varit dum mot hobom eller liknande vilket gjort att jag känner att jag inte vill att han ska bli allt för ensam i sommar att han tappar lek koderna inför ettan i höst. eftesom han inte har syskon hemma så har han ju ingen att träna på detta naturligt hemma som man annars gör med syskon, med syskonbråk etc. 

vi brukar inte bli uttråkade vi hittar ofta på saker att göra så vi är inte bara Hemma? men jag tycker synd om honom och skulle vilja att han leker med andra barn lite grann i veckorna i alla fall.

hur gör ni andra med ett barn Som inte har stor släkt med kusiner i närheten?

• Svar på tråden Ensambarn och sommarlov
  • FridaFox

Min kan leka med nån kompis då och då, men framför allt gör vi saker tillsammans i familjen. Vi badar, gör utflykter, spelar spel, bakar, cyklar osv. Dessutom älskar hon att lösa så hon kan ligga länge i skuggan och bara läsa. Sen är hon rätt social så är vi och badar hittar hon ofta nån att leka med en stund, eller nån från skolan hon känner, men annars är hon rätt nöjd med att vara med oss föräldrar än så länge (8 år). Upplever inte att hon känner sig ensam.  

• Poppy 2012

Vi har bara ett barn och brukar göra typiska barnaktiviter när det är lov: lekland, vattenland, nöjesparker, gå till stranden, djurparker, museum, besöka parker i området/länet, simskola eller annan idrottsaktivitet. Det brukar inte vara några problem eftersom det alltid finns andra barn där som vill hitta någon att leka med. Ibland bjuder vi in kompisar på playdates, rätt så vanligt i USA men kanske inte här men det fungerar lika bra ändå. Det brukar faktiskt gå rätt så bra att skapa lektillfällen med andra barn. Ett tips när man besöker en lekplats är att ta med några roliga leksaker som andra kan vara intresserade av att leka med: brännboll, radiostyrd bil, fotboll. Jag är ingen sportig person men har ändå lyckats få ihop barnlag i brännboll. 

• Hyllemor

Jag har också ett ensambarn, en 9-åring, utan nära kusiner eller så. Dessutom har vi riktigt dålig ekonomi, så vi kan för det mesta inte ens köpa glass på stranden, men köper storpack glass som vi har i frysen. Bästa kompisarna är alltid bortresta eller i sommarstugan under hela sommaren. Vår son är alltid ledig hela sommarlovet (men inte alltid med båda oss föräldrar.) 

Vi lägger upp veckorna lite olika beroende på om det är jag eller pappan eller vi båda som är lediga samtidigt. I år kommer vi båda vara lediga sammanlagt fem veckor, men inte i sträck, utan jag är ledig 2 veckor + 3 veckor och pappa hela sommaren.

Med pappa kommer det blir fler "inneaktiviteter" eftersom min man inte är samma "utomhustyp" som jag. De kommer att spela Minecraft och rollspel tillsammans, gå till biblioteket och museet i stan (där vi har årskort) och min man kommer att högläsa, sedan kommer de att gå ut en stund på förmiddagen/eftermiddagen men kanske inte göra någonting inplanerat mer än att möjligen besöka någon uteteaterföreställning som kommunen tillhandahåller gratis.

När jag har semester blir det mer "ute" och socialt. Jag fixar inte att vara inomhus för många timmar, så vi packar en väska med lunch och går till en närliggande park eller grönområde, tar med oss böcker, korsord, brädspel.

Under de fem veckor som vi alla tre har semester tillsammans har vi flera gratis utflyktsmål tillsammans. Varje sommar kollar vi fornminneskartan och letar fornminnen i närområdet, eller långt bort tillsammans. I Skåne, där vi bor, har skånetrafiken ett förmånligt "sommarkort" som gör att vi kan ta oss runt i hela Skåne med buss eller lokaltåg, så vi kommer att besöka så många natursköna ställen, museer och gratisaktiviteter som vi kan hitta.

Vi brukar alltid börja sommarlovet med att gå igenom alla gratisaktiviteter som finns i närheten och planera in dessa i kalendern. Det gjorde vi även när vi tidigare bodde i Västmanland (som inte har lika stort utbud som Skåne) men man kan faktiskt få in flera gratisaktiviteter per vecka om man googlar lite, trots att man, som vi, inte har så pass mycket pengar.

Om man har mer pengar än vi, och kan köpa glass på stranden eller betala inträde till museer, jippon, sommarkurser för barn etcetera, så kan man hitta på hur mycket roligt som helst, och träffa andra barn. Men som sagt, ibland krävs inte så mycket för att det ska bli trevligt. En picknickfilt, gårdagens matrester i en burk och en flaska vatten, är i princip allt som krävs. Om man inte aktivt letar efter att vara ensam, så finns det i hela landet alltid ställen där man kan träffa och interagera andra barn, om det är det man önskar.

• Yuppyupp

Vi har också barn med stor åldersskillnad. Det blir lite lek med kompisarna då och då men mest med mig och pappan. Vi har asroligt tillsammans och gör allt från att gå på tivoli till Parken zoo, vattenland eller bara bygger det största sandslottet i lekparken. Ibland shoppar vi, tävlar om vem som kan äta största glassen eller spelar fotboll på baksidan. Kanske är det vi som är väldigt lekiga av oss men det klagas inte på bristen av kompishäng 

• Tow2Mater

Finns det inga roliga dagläger? Vad gör de som jobbar med barnen på dagarna? Fritids?

• Hyllemor
    Tow2Mater skrev 2023-06-16 19:11:30 följande:

Finns det inga roliga dagläger? Vad gör de som jobbar med barnen på dagarna? Fritids?

Dagläger kan finnas, liksom långläger, men det är nog för sent för att anmäla till det nu. Fritids tar inte emot barn till föräldrar som har semester (om man inte fuskar, men det är ju onödigt eftersom barn också behöver semester.)
Svar på tråden Ensambarn och sommarlov