• Anonym (Hjälp)

Presentera sig när man ringer?

Jag är en övertänkare, har sociala ångest och tycker det är jättejobbigt att ringa samtal. Jag funderar på vad som är normalt när man ringer ett samtal. Då tänker jag till något ställe där man har ett ärende, exempelvis veterinären. Ska man säga ?Hej. jag heter? eller bara ?Hej? och gå på vad man har för ärende? Jag vet inte varför det känns så stelt för mig att säga ?Hej jag heter?? känns bara irrelevant och som att det inte har någon betydelse, men kanske uppfattas som otrevligt att inte säga sitt namn innan? Det är inget jag själv lägger nån värdering i, om de som svarar bara säger företaget och inte sitt namn? men det kanske andra gör.

• Svar på tråden Presentera sig när man ringer?
  • Anonym (---)

Ja! Klart du måste tala om vem du är. 
    Du kan ha en lapp med presentationen, som du kan läsa ifrån, om det känns jobbigt? Då slipper du tänka på hur du ska formulera dig. 

"Hej, jag heter Kalle Andersson och vill boka tandläkartid/besiktning/frisörtid. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (---) skrev 2023-06-07 21:13:24 följande:

Ja! Klart du måste tala om vem du är. 
    Du kan ha en lapp med presentationen, som du kan läsa ifrån, om det känns jobbigt? Då slipper du tänka på hur du ska formulera dig. 

"Hej, jag heter Kalle Andersson och vill boka tandläkartid/besiktning/frisörtid. 

Håller inte med. Vad gör det för skillnad? Jobbat i reception och tyckte tvärtom att det var bättre att folk bara sa sitt ärende. Vi kommer ändå inte ihåg namnet när bokningen ska göras och då måste det upprepas.
  • Anonym (Sara)

Spelar ingen roll. De kommer ändå fråga efter namn och personnummer när de bokar in dig. Jag brukar sällan presentera mig innan utan säger bara hej och vad jag vill ha hjälp med. 

• Anonym (Noise)

Jag sa mitt namn förr men sen tänkte jag att de kommer ändå inte lägga mitt namn på minnet så nu brukar jag bara säga hej och mitt ärende.
    Många gånger knappar man ju in personnummer innan också så då vet de ju redan vem som ringer. Så länge man är trevlig på rösten och tackar efteråt så är det inte otrevligt.
    Tänk att de i telefonen tar emot mååånga samtal i timmen, de bryr sig inte om du säger ditt namn eller inte. Är det viktigt så frågar de.

• Anonym (olika)

Att presentera sig är en artighetsgest men det har ingen praktisk betydelse anser jag.

• mammabitch

Ringa samtal till företag, myndigheter eller andra samtal som inte är av personlig karaktär:

Hej. Kort presentation av vad du vill.
    Fråga om du pratar med rätt person angående detta.: om det var det dra ärendet

Avsluta samtalet med att tacka för den hjälp du fått, att de tog sig tid även om de inte kunde hjälpa dig  etc.

Inte fel att säga sitt namn men oftast inte nödvändigt

• Anonym (Jo)

Jag tycker att man beter sig artigt och presenterar sig med namn, jag brukar nöja mig med förnamnet men det är iaf bättre än att bara slänga fram sitt ärende. Kallas hyfs och god uppfostran, även om det verkar vara en utdöende sak.

• Anonym (En annan)

Ringer man bara i ett ärende t ex veterinären går jag bara rakt på sak kort och konstigt, Hej! Jo det är så här att min hund verkar ha ont i magen..."
    Sedan ställer de följdfrågor och då är det bara att svara så flyter samtalet på av sig självt. Sist frågar de efter mitt namn, hundens namn osv om det blir tal om att boka tid eller skriva in något i något system de har.

Ringer jag i jobbet till någon presenterar jag mig med namn, titel och avdelning, sedan mitt ärende.

Till privatperson som jag inte känner men behöver ringa "Hej, jag heter..."

• Anonym (Nollberga 4ever)
    Anonym (Jo) skrev 2023-06-07 22:29:52 följande:

Jag tycker att man beter sig artigt och presenterar sig med namn, jag brukar nöja mig med förnamnet men det är iaf bättre än att bara slänga fram sitt ärende. Kallas hyfs och god uppfostran, även om det verkar vara en utdöende sak.

Exakt, man hälsar och säger vad man heter - även om man förstår att den man talar med inte lägger det på minnet och kommer att fråga när det är dags att beställa, boka eller vad det nu kan vara. Jag gör det inte minst av respekt för den jag talar med.
    Anonym (En annan) skrev 2023-06-07 23:32:46 följande:

Ringer man bara i ett ärende t ex veterinären går jag bara rakt på sak kort och konstigt, Hej! Jo det är så här att min hund verkar ha ont i magen..."
    Sedan ställer de följdfrågor och då är det bara att svara så flyter samtalet på av sig självt. Sist frågar de efter mitt namn, hundens namn osv om det blir tal om att boka tid eller skriva in något i något system de har.

Ringer jag i jobbet till någon presenterar jag mig med namn, titel och avdelning, sedan mitt ärende.

Fast det var ju inte särskilt konstigt, så det var ett dåligt exempel, tycker jag. :P

• Anonym (Ring ring)

Att presentera sig med för och efternamn är inte bara artigt. Det ger trovärdighet till ditt ärende och att du inte är någon skum figur som är ute efter något telefonlurendrejeri.

• Mrs Green

Om det är uppenbart att jag hamnat i en växel så brukar jag inte säga mitt namn, men när jag kommit fram till personen som kan hjälpa mig med mitt ärende så presenterar jag mig.

• Anonym (Hej hej)

Jag tycker samtalet blir naturligare om man presenterar sig.

- Veterinärmottagningen
    - Ja hej, det här är Anna Andersson
    - Hej
    - Jo det är så här att...

Om man bara säger hej och börjar rabbla sitt ärende direkt får ju inte den andre personen någon chans att säga hej. Och det blir konstigt tycker jag.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Nollberga 4ever) skrev 2023-06-08 03:43:02 följande:
    Exakt, man hälsar och säger vad man heter - även om man förstår att den man talar med inte lägger det på minnet och kommer att fråga när det är dags att beställa, boka eller vad det nu kan vara. Jag gör det inte minst av respekt för den jag talar med.
    Anonym (En annan) skrev 2023-06-07 23:32:46 följande:

Fast det var ju inte särskilt konstigt, så det var ett dåligt exempel, tycker jag. :P

Gissar på att det ska stå ?koncist? och inte konstigt. 
  • Anonym (---)
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-07 21:19:52 följande:
    Håller inte med. Vad gör det för skillnad? Jobbat i reception och tyckte tvärtom att det var bättre att folk bara sa sitt ärende. Vi kommer ändå inte ihåg namnet när bokningen ska göras och då måste det upprepas.
    Det beror kanske på vart man ringer. På mitt jobb är de mycket bra att man får namnet först, för vi har personer som återkommer flera ggr. 

Givetvis inte förbjudet att inte säga sitt namn först men vill man framstå som normalt socialt vettig så är det ändå en sak man kan tänka på. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (---) skrev 2023-06-08 10:01:20 följande:
    Det beror kanske på vart man ringer. På mitt jobb är de mycket bra att man får namnet först, för vi har personer som återkommer flera ggr. 

Givetvis inte förbjudet att inte säga sitt namn först men vill man framstå som normalt socialt vettig så är det ändå en sak man kan tänka på. 
    Man framstår som "normalt socialt vettig" så länge man låter trevlig och hälsar.
Svar på tråden Presentera sig när man ringer?