• Noelani

    Vi som gör IVF i Danmark 2023

    Hoppas det är fler som vill följas åt här och dela erfarenheter om kliniker och olika processer i Danmark.

    Själv har vi precis påbörjat vårt första försök på Copenhagen Fertility Center och känner oss så här långt väldigt nöjda. 

    Snabbt och varmt mottagande. Inga väntetider. Får svar inom någon timme på mailen och de verkar väldigt måna om allt. 

    Fler som går på CFC eller kanske någon som gått här innan och har en solskenshistoria? 🌞

  • Svar på tråden Vi som gör IVF i Danmark 2023
  • Zaro

    Vad kul att du kommit igång och att det känns bra! Var är du i processen? Vi funderar på att starta samma resa men på Stork till höstterminen.

  • Noelani
    Zaro skrev 2023-06-13 21:00:29 följande:

    Vad kul att du kommit igång och att det känns bra! Var är du i processen? Vi funderar på att starta samma resa men på Stork till höstterminen.


    Hej! Vad roligt att få ett svar! 

    Vi är tre dagar ifrån vårt första äggplock så det börjar bli väldigt nervöst :) 

    Hur gamla är ni? Har ni gjort IVF i Sverige först?
  • Zaro
    Noelani skrev 2023-06-13 21:11:01 följande:
    Hej! Vad roligt att få ett svar! 

    Vi är tre dagar ifrån vårt första äggplock så det börjar bli väldigt nervöst :) 

    Hur gamla är ni? Har ni gjort IVF i Sverige först?
    Åh vad spännande! Har du följt ett kort eller långt protokoll? Hur kommer det sig att ni gör IVF och i Danmark dessutom?
    Vi är 30 respektive 40 och har gjort inseminationer på Stork förut! Hur har er resa sett ut?
  • Noelani
    Zaro skrev 2023-06-13 21:17:03 följande:
    Åh vad spännande! Har du följt ett kort eller långt protokoll? Hur kommer det sig att ni gör IVF och i Danmark dessutom?
    Vi är 30 respektive 40 och har gjort inseminationer på Stork förut! Hur har er resa sett ut?
    Vi gör Mild IVF och allt är väldigt nytt för oss. Vi har dock försökt bli gravida i över 10 år. Vi fick efter en lång utredning i Sverige vår remiss nekad av kliniken i Sverige. Det är därför vi gör i Danmark eftersom man enligt lag skall få söka vård utomlands om Sverige inte ger vården man har rätt till. Sen återstår det att se om vi får ersättning via staten tillbaka eller inte.. lär väl inte gå hur enkelt som helst...

    Varför gör inte ni era 3 försök i Sverige först om man får fråga?
  • Zaro
    Noelani skrev 2023-06-13 21:33:05 följande:
    Vi gör Mild IVF och allt är väldigt nytt för oss. Vi har dock försökt bli gravida i över 10 år. Vi fick efter en lång utredning i Sverige vår remiss nekad av kliniken i Sverige. Det är därför vi gör i Danmark eftersom man enligt lag skall få söka vård utomlands om Sverige inte ger vården man har rätt till. Sen återstår det att se om vi får ersättning via staten tillbaka eller inte.. lär väl inte gå hur enkelt som helst...

    Varför gör inte ni era 3 försök i Sverige först om man får fråga?

    Aha, då förstår jag. En lång resa som förhoppningsvis är påväg att ta slut snart i och med en graviditet! Vad innebär en mild IVF, färre mediciner och kort protokoll? Vet ni inte vad som är ''fel'' hos er?


    Vi är två kvinnor, så för oss är det kö på flera år i Sverige, och eftersom jag som ska bära har kroniska sjukdomar som sänker fertiliteten känner vi inte att vi har den tiden. Men det är väldigt dyrt förstås!

  • Anonym (Anonym1)

    Hej! Vi går på RMC i Malmö, väntar på att få starta vår tredje omgång IVF. Första omgången ledde inte till någon insättning, andra omgången två fina embryon som vi satte in genom ET och sedan FET men som tyvärr inte tog sig. Jag har pcos och min kille har något lågt antal, plus något med utseende vilket gör att vi får göra ICSI. Om det inte tar sig på tredje försöker heller, så tänker vi fortsätta privat antingen i Malmö eller i Köpenhamn. Om man gör det i Köpenhamn, hur ofta måste man åka dit? 

  • Zaro
    Anonym (Anonym1) skrev 2023-06-14 12:42:23 följande:

    Hej! Vi går på RMC i Malmö, väntar på att få starta vår tredje omgång IVF. Första omgången ledde inte till någon insättning, andra omgången två fina embryon som vi satte in genom ET och sedan FET men som tyvärr inte tog sig. Jag har pcos och min kille har något lågt antal, plus något med utseende vilket gör att vi får göra ICSI. Om det inte tar sig på tredje försöker heller, så tänker vi fortsätta privat antingen i Malmö eller i Köpenhamn. Om man gör det i Köpenhamn, hur ofta måste man åka dit? 


    Ungefär fem gånger kan du nog räkna med.
  • Noelani

    Anonym, 

    Vi gjorde äggplock I Köpenhamn idag och det blev vårt femte besök. Då har vi dock varit där en gång mer än "vanligt" och har ett besök kvar på måndag. 

    Jag föredrar Danmark.  Vi har ca 3 timmar dit t/r men de känns effektivare än RMC Malmö som jag förstått kan neka uppstart osv... 

Svar på tråden Vi som gör IVF i Danmark 2023