• Anonym (Jmh)

Venlafaxine eller cymbalta?

Öppenvården har föreslagit att jag skall byta ssri ecitalopram som jag tagit i 22år, och byta det mot venlafaxine. Jag funderar på om cymbalta skulle vara ett bättre alternativ? Kom med era erfarenheter tack.

• Svar på tråden Venlafaxine eller cymbalta?
  • Anonym (Hej)

Inget, samma skit båda två. Jobbiga insättningssymtom, lika svåra att sluta med som heroin, i alla fall Venlafaxin. Men du kanske planerar att äta den livet ut. 

• Anonym (Jmh)
    Anonym (Hej) skrev 2023-06-09 15:18:51 följande:

Inget, samma skit båda två. Jobbiga insättningssymtom, lika svåra att sluta med som heroin, i alla fall Venlafaxin. Men du kanske planerar att äta den livet ut. 

Ja grunden är att jag behöver nog äta dem många många år framöver mot depression och ångest.
  • Cman

Om de inte har ändrat riktlinjerna med Cymbalta på senare år så tror jag man måste testat Venlafaxin innan.
    Det är väldigt smidigt om man inte tycker Venlafaxin fungerar att byta till Cymbalta, det går att göra från en dag till en annan (jag har gjort det och fick inga insättningsproblem vid bytet).

Att tänka på den dan du skall sluta med dom att trappa ner under väldigt lång tid typ 1-2månader (i slutet kan man ta en tablett var tredje dag).

• Anonym (Jag)

För mig var Cymbalta det enda som funkade och fick dessutom knappt biverkningar av den.

• Anonym (Jmh)

Tack för era input, jag ska ta upp detta med läkaren på måndag

• Daphodil

Definitivt prova Cymbalta först, eftersom Venlafaxins potentiella utsättningssymtom är ökända. Den KAN vara helt okomplicerad att sätta ut, det har jag själv sett, men onödig risk om du inte provat alternativ.

Svar på tråden Venlafaxine eller cymbalta?