• kick081

Bada med gips

Min 7 åriga dotter har en spricka i handleden och kommer vara gipsad i 2-3 veckor nu i värsta sommarvärmen. Någon som testat såna där badskydd som ska vara 100% vattentäta? De brukar vara blå till färgen. Inte vanliga duschskydd alltså. 

• Svar på tråden Bada med gips
  • scanmia

Det finns gips som går att bada med! Min dotter hade det för två somrar sedan när hon brutit armen. Jag trodde att det skulle påverka hennes förmåga att simma men hon fixade det utmärkt.

• kick081
    scanmia skrev 2023-06-10 12:34:52 följande:

Det finns gips som går att bada med! Min dotter hade det för två somrar sedan när hon brutit armen. Jag trodde att det skulle påverka hennes förmåga att simma men hon fixade det utmärkt.

Jag frågade om det när vi var inne på akuten. Men där hade de bara vanligt gips. Tycker att det borde erbjudas till barn den här årstiden. Fick ni det då vid en omgipsning eller blev ni erbjudna det direkt?
  • scanmia
    kick081 skrev 2023-06-10 22:18:30 följande:
    Jag frågade om det när vi var inne på akuten. Men där hade de bara vanligt gips. Tycker att det borde erbjudas till barn den här årstiden. Fick ni det då vid en omgipsning eller blev ni erbjudna det direkt?
    Min dotter hade gips i drygt åtta veckor och fick nytt gips varannan vecka. Vi bad om denna typ av gips och de hummade ett tag om extra kostnad, men det visade sig inte stämma. Efter första gången ersatte de med samma gips utan kommentar. Jag hade absolut betalat extra för vi har en liten fisk till dotter. 

Hoppas att din dotter läker fort och kan njuta av sommaren trots skadan.
  • Rosen123

Hej! Vi har testat de blå överdragen! Fungerade jättebra! Dock var vi lite försiktiga när hen hade vanligt gips, men hen badade i havet och hade vattenkrig men försökte ha armen ovanför vattenytan. Behövde inte vara så rädd för vatten och skönt mot sanden på stranden. 

När det var dags för omgipsning så läkaren hen skulle få vanligt gips igen. Men jag frågade om badgips och gipsteknikern som skulle gipsa pratade om högre kostnad, men tyckte synd om barnet och satte badgips ändå. Så fråga och stå på dig! 

Även om barnet hade badgips sen fortsatte hen bada med blå armen och hem simmade i havet och i badbassäng - det funkade kanon!! Så ja för oss var det räddning halva sommaren innan gipset åkte av helt. 

• kick081
    scanmia skrev 2023-06-11 02:24:23 följande:
    Min dotter hade gips i drygt åtta veckor och fick nytt gips varannan vecka. Vi bad om denna typ av gips och de hummade ett tag om extra kostnad, men det visade sig inte stämma. Efter första gången ersatte de med samma gips utan kommentar. Jag hade absolut betalat extra för vi har en liten fisk till dotter. 

Hoppas att din dotter läker fort och kan njuta av sommaren trots skadan.
    Hade också gärnat betalat extra, har en fisk här också 😊. Ska fråga igen på torsdag när hon ska in till röntgen. 
  • kick081
    Rosen123 skrev 2023-06-11 07:18:04 följande:

Hej! Vi har testat de blå överdragen! Fungerade jättebra! Dock var vi lite försiktiga när hen hade vanligt gips, men hen badade i havet och hade vattenkrig men försökte ha armen ovanför vattenytan. Behövde inte vara så rädd för vatten och skönt mot sanden på stranden. 

När det var dags för omgipsning så läkaren hen skulle få vanligt gips igen. Men jag frågade om badgips och gipsteknikern som skulle gipsa pratade om högre kostnad, men tyckte synd om barnet och satte badgips ändå. Så fråga och stå på dig! 

Även om barnet hade badgips sen fortsatte hen bada med blå armen och hem simmade i havet och i badbassäng - det funkade kanon!! Så ja för oss var det räddning halva sommaren innan gipset åkte av helt. 

Ja men det låter ju hoppfullt 🙂 Har beställt ett skydd, det ska ju bli jättevarmt närmsta veckorna också. Ska fråga om badgips när hon ska röntgas på torsdag. Hade ju känts betydligt säkrare även om skyddet verkar fungera bra 🙂
  • Dilf

Begär ett för det finns!
    blev tillfrågad och det kostade nån hundring bara

• kick081

Undrar om det är nåt de behöver beställa först eller om de alltid har det hemma? 

• Dilf
    kick081 skrev 2023-06-11 15:56:49 följande:

Undrar om det är nåt de behöver beställa först eller om de alltid har det hemma? 

Där vi var i S-Holm fanns det. Det lät som det var självklart att det finns och erbjuds
  • Rosen123

Samma här, fanns tillgängligt på ortopeden vid återbesöket. Men verkar som de i första hand tar vanligt gips.

Vårt barn opererade sin arm i samband med skadan så för oss var det inte aktuellt med badgips första veckorna oavsett och på operation sätter de säkert vanligt. 

Svar på tråden Bada med gips