Anonym (Positivt_tänkande) skrev 2023-06-10 16:15:23 följande:
Grejen är ju att idag, när många mår dåligt, så kanske dessa behöver höra sådana uppmuntrande ord. Alla kan givetvis inte ta dem till sig, och många som mår dåligt av olika anledningar har kanske inte styrkan eller motivationen att kunna ändra sitt tänk till mer positivt, därför anser de det mest vara "dravel".
"Man inbillar sig att man tänker på ett speciellt sätt, fast man i själva verket inte alls gör det. Då blir det en krock i hjärnkontoret". Vad menar du mer specifikt?
Jag tror på en blandning av realism och positivism, man får å ena sidan inse de begränsningar som finns, å andra sidan successivt försöka bryta barriärer, för att upptäcka vad som är möjligt att genomföra för egen del och kanske upptäcker man då att man var kapabel till mer än man trodde.
Detta har hänt mig några gånger. Jag gick emot mina rädslor och mina tvivel på mig själv och mina förmågor, och försökte. Vissa saker lyckades jag bara halvdant med, annat lyckades jag bättre med, ibland t.o.m. över förväntan.
Ja det är väl jättebra om rena floskler faktiskt hjälper folk! Men man undrar ju lite hur djupt deras problem verkligen går när de blir lyriska av en meme på Instagram med "Du är bra! *hjärta*". Det blir liksom lite hånfullt mot de som har lite större problem än så i livet.
Jag menar att man inbillar sig i hjärnan att man tänker positivt, fast hjärtat säger något helt annat. När man är mer indoktrinerad att "tänka positivt" fast man har lite mer av det här realistiska i ryggraden. Det krockar liksom, när man inte känner som man tänker.
Det är ju superkul att näst intill huvudlöst kasta sig in i nya saker, med öppet sinne! 😊 Ibland går det bra, ibland mindre bra, precis som du skriver! Man lär sig väldigt mycket om sig själv och den euforin man upplever när man överträffar sig själv är näst intill oslagbar!
Men det finns ju ändå gränser. Okej, jag har en ryggmärgsskada och sitter i rullstol. Jag kanske inte bör ge mig på att bli brandman...? t.ex. Lite såna högst logiska ting som faller utanför de här som kvittrar om att "Ingenting är omöjligt!", "Allt går bara man vill!" i tid och otid.
Jag hade en kompis som var sån provocerande optimist! Vad man/jag än skulle göra så "Åhh, det fixar du lätt!!". Tentor, motionslopp, utmanande läkarundersökningar, you name it! Alltså va??? Hur fan vet du det???? Hon menade förstås väl men det blev ju nästan lite kränkande och förnedrande. Blev dubbel press, inte nog med att man skulle ta sig igenom det, man hade dessutom tydligen förväntningar från omgivningen att göra det "lätt"! En annan säger väl snarare "Åh, stort lycka till, jag ska verkligen hålla tummarna för dig och tänka på dig!!" typ.