• Anonym (Positivt_tänkande)

Är positivt tänkande inget för er?

Det har ju sedan 70-talet getts ut en uppsjö av böcker om att tänka positivt och se möjligheter istället för problem.

Om du är en av dem som förkastat sådana böcker, varför har du gjort det och vad är din inställning till dessa?

Det kan ju vara så att de råd och tips som ges i dessa böcker för många kan vara svåra att tillämpa i praktiken, kanske beroende på ens omständigheter och vilka personer man omger sig med.

Jag ställer denna fråga då jag ser så mycket negativism och pessimism i många trådar och en inställning av typen jantelag: "Du ska inte tro att du är något".

• Svar på tråden Är positivt tänkande inget för er?
    Anonym (Framtidslös) skrev 2023-06-11 18:33:42 följande:

Nej, gudars nej! Avskyr positiva människor som ger hurtfriska råd och vägrar tro att det finns olösliga problem. Jag är pessimist/realist. Inte sjutton blir mitt liv bättre av några sketna positiva tankar. De kan tex inte göra mig frisk. Eller så snorrik att mitt liv skulle underlättas. 

Det är olika hur man tänker. Jag har själv levt ett skitliv i de flesta aspekter men vill nu vända detta på allvar, och då har jag börjat ta till mig av det jag läst i dessa böcker.

Hur du tänker kring saker formar den du är, det är grundläggande psykologi.

Om jag hade tillåtit mig att bli en permanent pessimist efter all skit jag gått igenom, hade jag med ganska stor säkerhet tagit mitt liv för flera år sen, eller blivit så psykiskt skadad att jag hamnat på psyket på obestämd tid.

Nu har jag inte låtit alla motgångar och kriser trycka ned mig, så nu försöker jag vända på steken.

• Anonym (Pft)

"Att tänka negativt gör dig till en bättre människa" - Ida Hallgren

Kloka ord.

• Anonym (L)

Har läst några och de har delvis hjälpt mig men bara delvis. 

Anonym (L) skrev 2023-06-11 18:55:05 följande:

Har läst några och de har delvis hjälpt mig men bara delvis. 

Ja, vissa råd tar man lättare till sig, medan andra verkar mer ouppnåeliga, beroende på vilken livssituation man har.

• gawagawa1988

Jag har ingenting emot positivt tänkande om det är genuint positivt tänkande. Det jag inte gillar med hela kulten kring "positivt tänkande" är att den förnekar det faktum att positivt tänkande aldrig kan vara konstant, utan vi människor är skapade för att känna olika känslor. Vad kulten med positivt tänkande gör är att de indirekt säger att om man bara tänker positivt kommer man att må mycket bättre, men det är inte sanningen. Sanningen är den att alla vi människor har ett humör som går upp och ner, och det är ingenting som är farligt. Strävar man efter konstant positivitet kommer man bara bli olycklig för man kommer hela tiden komma tillbaka till ångest och negativitet i sitt liv, hur mycket man än försöker dölja det.

Vad jag istället förespråkar är att vi ska förhålla oss till våra känslor på ett sätt där vi inte försöker dölja dem. Mår du dåligt och har ångest ska du se till att låta den känslan komma upp till ytan och låta den kännas, för det är så man oftast reducerar ångesten. Jag ska ge ett exempel:

Din partner har gjort slut med dig och hittat en ny väldigt fort. Du föreställer dig dem tillsammans och det skapar ångest hos dig. Då är det vanligt att man gör två olika saker:
    1. Man hittar något som distraherar en, exempelvis mobilen, och tar upp den och börja göra sånt som kan lindra ångesten för stunden. Det som då händer är att din ångest dämpas för stunden, men den kommer komma tillbaka flera gånger exakt lika kraftig.

2. Du släpper allt och tillåter dig själv att rida genom ångeststormen. Om man låter ångesten komma och kännas när den kryper fram kommer det att kännas obehagligt en stund men sen passerar det. Om man gör detta till en vana kommer ångesten successivt att reduceras för det du just för stunden mår dåligt av och nästa gång något händer som skapar ångest kommer du veta om att detta faktiskt gör att ångesten blir övergående.

Jag tror alltså inte på att man kan programmera sig själv att automatiskt tänka positivt. Istället tror jag att man ska låta känslorna, oavsett vilka de är, komma och låta dem vara. Det är mer produktivt för att kunna hantera jobbiga känslor.

• gawagawa1988
    Anonym (Positivt_tänkande) skrev 2023-06-11 18:45:23 följande:
    Det är olika hur man tänker. Jag har själv levt ett skitliv i de flesta aspekter men vill nu vända detta på allvar, och då har jag börjat ta till mig av det jag läst i dessa böcker.

Om jag hade tillåtit mig att bli en permanent pessimist efter all skit jag gått igenom, hade jag med ganska stor säkerhet tagit mitt liv för flera år sen, eller blivit så psykiskt skadad att jag hamnat på psyket på obestämd tid.

Nu har jag inte låtit alla motgångar och kriser trycka ned mig, så nu försöker jag vända på steken.
    Jag tänker att du inte ska fly från de negativa tankarna du har, utan istället rida igenom stormen. Läs mitt inlägg ovan om varför!
  • Tyra myra

Tänker att det är viktigt med en positiv inställning till livet. Har man detta så har man även en positiv utgångspunkt till de problem som dyker upp. Jag har också förundrats över den negativism som skymtar här och var på forumet. Förhoppningsvis är det inget som präglar samhället i stort.

Själv har jag många gånger befunnit mig i minst sagt knepiga situationer men har alltid haft en tro på att det finns en lösning på dem.

gawagawa1988 skrev 2023-06-11 19:07:14 följande:

Jag har ingenting emot positivt tänkande om det är genuint positivt tänkande. Det jag inte gillar med hela kulten kring "positivt tänkande" är att den förnekar det faktum att positivt tänkande aldrig kan vara konstant, utan vi människor är skapade för att känna olika känslor. Vad kulten med positivt tänkande gör är att de indirekt säger att om man bara tänker positivt kommer man att må mycket bättre, men det är inte sanningen. Sanningen är den att alla vi människor har ett humör som går upp och ner, och det är ingenting som är farligt. Strävar man efter konstant positivitet kommer man bara bli olycklig för man kommer hela tiden komma tillbaka till ångest och negativitet i sitt liv, hur mycket man än försöker dölja det.

Vad jag istället förespråkar är att vi ska förhålla oss till våra känslor på ett sätt där vi inte försöker dölja dem. Mår du dåligt och har ångest ska du se till att låta den känslan komma upp till ytan och låta den kännas, för det är så man oftast reducerar ångesten. Jag ska ge ett exempel:

Din partner har gjort slut med dig och hittat en ny väldigt fort. Du föreställer dig dem tillsammans och det skapar ångest hos dig. Då är det vanligt att man gör två olika saker:
    1. Man hittar något som distraherar en, exempelvis mobilen, och tar upp den och börja göra sånt som kan lindra ångesten för stunden. Det som då händer är att din ångest dämpas för stunden, men den kommer komma tillbaka flera gånger exakt lika kraftig.

2. Du släpper allt och tillåter dig själv att rida genom ångeststormen. Om man låter ångesten komma och kännas när den kryper fram kommer det att kännas obehagligt en stund men sen passerar det. Om man gör detta till en vana kommer ångesten successivt att reduceras för det du just för stunden mår dåligt av och nästa gång något händer som skapar ångest kommer du veta om att detta faktiskt gör att ångesten blir övergående.

Jag tror alltså inte på att man kan programmera sig själv att automatiskt tänka positivt. Istället tror jag att man ska låta känslorna, oavsett vilka de är, komma och låta dem vara. Det är mer produktivt för att kunna hantera jobbiga känslor.

Jag är helt med på ditt resonemang, och jag menar inte att man ska gå omkring och vara positiv och glad jämt. Sedan spelar ju ens dagsform roll med. Vissa dagar känner du verkligen inte för att vara positiv och glad, pga saker som påverkar ditt mående i sämre riktning. Helt klart måste vi få utlopp för våra negativa känslor, det är bara sunt och normalt. Det jag vänder mig emot är en allmän inställning till livet, där man säger att "Det går inte" och "Det är omöjligt" när man inte ens provat att bryta barriärer och se vad man faktiskt är kapabel till och kan genomföra.

Det har ju på senare tid kommit ett visst motstånd, även från författare inom psykologi, mot det positiva tänkandets mantran. Man kan ha en dålig dag, man får tillåta sig att vara deppig och tycka synd om sig själv, och även att ha taggarna utåt mot människor i sin omgivning. Men det bör inte bli en allmän livsstil, eftersom man inte vinner så mycket på det, snarare tvärtom.

• gawagawa1988
    Anonym (Positivt_tänkande) skrev 2023-06-11 19:36:00 följande:
    Jag är helt med på ditt resonemang, och jag menar inte att man ska gå omkring och vara positiv och glad jämt. Sedan spelar ju ens dagsform roll med. Vissa dagar känner du verkligen inte för att vara positiv och glad, pga saker som påverkar ditt mående i sämre riktning. Helt klart måste vi få utlopp för våra negativa känslor, det är bara sunt och normalt. Det jag vänder mig emot är en allmän inställning till livet, där man säger att "Det går inte" och "Det är omöjligt" när man inte ens provat att bryta barriärer och se vad man faktiskt är kapabel till och kan genomföra.

Det har ju på senare tid kommit ett visst motstånd, även från författare inom psykologi, mot det positiva tänkandets mantran. Man kan ha en dålig dag, man får tillåta sig att vara deppig och tycka synd om sig själv, och även att ha taggarna utåt mot människor i sin omgivning. Men det bör inte bli en allmän livsstil, eftersom man inte vinner så mycket på det, snarare tvärtom.
    Jag förstår vad du menar och jag håller med. Negativitet, eller snarare pessimism, ska inte ta överhanden för då kommer ens liv automatiskt bli miserabelt. Om man gör tvärtom, alltså att vägra acceptera negativa känslor, kommer man likväl bli miserabel. Vad jag tror är nyckeln till ett bra liv är acceptans. Om man lär sig acceptera sig själv för vem man är, man lär sig acceptera sina känslor, man lär sig acceptera sitt förflutna, då kommer man inte dramatisera eller romantisera något och det sättet bli mer ärlig mot sig själv.

Så jag vänder mig mycket mot det där med att man ska tänka positivt. Istället är det bättre att jobba för att bli mer optimistisk eftersom det inte förutsätter att du inte bör känna negativa känslor eller tänka negativa tankar.
    Tyra myra skrev 2023-06-11 19:25:40 följande:

Tänker att det är viktigt med en positiv inställning till livet. Har man detta så har man även en positiv utgångspunkt till de problem som dyker upp. Jag har också förundrats över den negativism som skymtar här och var på forumet. Förhoppningsvis är det inget som präglar samhället i stort.

Själv har jag många gånger befunnit mig i minst sagt knepiga situationer men har alltid haft en tro på att det finns en lösning på dem.

Ja, jag upplever allmänt att det är mycket negativism och pessimism på forumet.  Men de som väljer att ha en sådan inställning till livet är ju givetvis fria att göra detta val. Problemet är att deras tankesätt begränsar dem, och att de mer och mer slutar tro på sina förmågor, och då kan det bli en ond cirkel, där deras inställning till livet bara besannas (du är vad du tänker).

Kanske skrev jag min TS för att ingjuta lite hopp om livet hos dessa.

• gawagawa1988
    Anonym (Positivt_tänkande) skrev 2023-06-11 19:55:38 följande:
    Ja, jag upplever allmänt att det är mycket negativism och pessimism på forumet.  Men de som väljer att ha en sådan inställning till livet är ju givetvis fria att göra detta val. Problemet är att deras tankesätt begränsar dem, och att de mer och mer slutar tro på sina förmågor, och då kan det bli en ond cirkel, där deras inställning till livet bara besannas (du är vad du tänker).

Kanske skrev jag min TS för att ingjuta lite hopp om livet hos dessa.
    Det är fint av dig att tänka på andra. Det kan ingen ta ifrån dig!

Jag tror att du satte huvudet på spiken med ett ord du använde: Begränsa. Det är just beteendem som begränsar som förstör. Ta mitt exempel med ångest. Om man inte tillåter sig själv att känna ångest kommer det leda till att man blir mer rädd för ångest än vad man bör vara, varför det kommer begränsa en från att göra saker som kan medföra ångest. Och det är just detta jag menar är det farliga i undvikandebeteenden.

Att vara pessimistiskt lagd innebär i grunden att man inte vågar av rädsla för starka känslor. Tillåter man istället dessa starka känslor kommer man successive att avdramatisera dem, vilket på lång sikt gör att man blir mindre rädd för att prova på att komma utanför sin comfort-zone.
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Positivt_tänkande) skrev 2023-06-10 16:15:23 följande:
    Grejen är ju att idag, när många mår dåligt, så kanske dessa behöver höra sådana uppmuntrande ord. Alla kan givetvis inte ta dem till sig, och många som mår dåligt av olika anledningar har kanske inte styrkan eller motivationen att kunna ändra sitt tänk till mer positivt, därför anser de det mest vara "dravel".

"Man inbillar sig att man tänker på ett speciellt sätt, fast man i själva verket inte alls gör det. Då blir det en krock i hjärnkontoret". Vad menar du mer specifikt?

Jag tror på en blandning av realism och positivism, man får å ena sidan inse de begränsningar som finns, å andra sidan successivt försöka bryta barriärer, för att upptäcka vad som är möjligt att genomföra för egen del och kanske upptäcker man då att man var kapabel till mer än man trodde.

Detta har hänt mig några gånger. Jag gick emot mina rädslor och mina tvivel på mig själv och mina förmågor, och försökte. Vissa saker lyckades jag bara halvdant med,  annat lyckades jag bättre med, ibland t.o.m. över förväntan.
    Ja det är väl jättebra om rena floskler faktiskt hjälper folk! Men man undrar ju lite hur djupt deras problem verkligen går när de blir lyriska av en meme på Instagram med "Du är bra! *hjärta*". Det blir liksom lite hånfullt mot de som har lite större problem än så i livet. 

Jag menar att man inbillar sig i hjärnan att man tänker positivt, fast hjärtat säger något helt annat. När man är mer indoktrinerad att "tänka positivt" fast man har lite mer av det här realistiska i ryggraden. Det krockar liksom, när man inte känner som man tänker.

Det är ju superkul att näst intill huvudlöst kasta sig in i nya saker, med öppet sinne! 😊 Ibland går det bra, ibland mindre bra, precis som du skriver! Man lär sig väldigt mycket om sig själv och den euforin man upplever när man överträffar sig själv är näst intill oslagbar!
    Men det finns ju ändå gränser. Okej, jag har en ryggmärgsskada och sitter i rullstol. Jag kanske inte bör ge mig på att bli brandman...? t.ex. Lite såna högst logiska ting som faller utanför de här som kvittrar om att "Ingenting är omöjligt!", "Allt går bara man vill!" i tid och otid.

Jag hade en kompis som var sån provocerande optimist! Vad man/jag än skulle göra så "Åhh, det fixar du lätt!!". Tentor, motionslopp, utmanande läkarundersökningar, you name it! Alltså va??? Hur fan vet du det???? Hon menade förstås väl men det blev ju nästan lite kränkande och förnedrande. Blev dubbel press, inte nog med att man skulle ta sig igenom det, man hade dessutom tydligen förväntningar från omgivningen att göra det "lätt"! En annan säger väl snarare "Åh, stort lycka till, jag ska verkligen hålla tummarna för dig och tänka på dig!!" typ.
    gawagawa1988 skrev 2023-06-11 20:15:12 följande:
    Det är fint av dig att tänka på andra. Det kan ingen ta ifrån dig!

Jag tror att du satte huvudet på spiken med ett ord du använde: Begränsa. Det är just beteendem som begränsar som förstör. Ta mitt exempel med ångest. Om man inte tillåter sig själv att känna ångest kommer det leda till att man blir mer rädd för ångest än vad man bör vara, varför det kommer begränsa en från att göra saker som kan medföra ångest. Och det är just detta jag menar är det farliga i undvikandebeteenden.

Att vara pessimistiskt lagd innebär i grunden att man inte vågar av rädsla för starka känslor. Tillåter man istället dessa starka känslor kommer man successive att avdramatisera dem, vilket på lång sikt gör att man blir mindre rädd för att prova på att komma utanför sin comfort-zone.
    Mycket sanna ord. Man måste gå igenom den där ångesten för att bli pånyttfödd. Själv har jag lidit av svår panik/dödsångest i många år, och under den tiden sade många åt mig att jag skulle släppa fram den för att kunna bli av med den.Jag tyckte då att det verkade rent idiotiskt, eftersom jag ansåg att människan hela tiden bör sträva efter att må bättre och motarbeta sin ångest och dödsångest.

Först på senare år har jag börjat förstå att de hade rätt. Man måste låta även rädslor man har och ångest komma upp till ytan. Då som först förstå man vad man bör göra för att ändra sitt liv till det bättre. Eftersom ångest och panikångest är varningssignaler som visar att man går åt fel håll.

• gawagawa1988
    Anonym (Positivt_tänkande) skrev 2023-06-11 20:33:16 följande:
    Mycket sanna ord. Man måste gå igenom den där ångesten för att bli pånyttfödd. Själv har jag lidit av svår panik/dödsångest i många år, och under den tiden sade många åt mig att jag skulle släppa fram den för att kunna bli av med den.Jag tyckte då att det verkade rent idiotiskt, eftersom jag ansåg att människan hela tiden bör sträva efter att må bättre och motarbeta sin ångest och dödsångest.

Först på senare år har jag börjat förstå att de hade rätt. Man måste låta även rädslor man har och ångest komma upp till ytan. Då som först förstå man vad man bör göra för att ändra sitt liv till det bättre. Eftersom ångest och panikångest är varningssignaler som visar att man går åt fel håll.
    Jag är jätteglad att höra att du tagit dig igenom allt det svåra och jag måste säga att jag tycker att du är stark som klarat dig igenom sånt. Och att du idag vågar möta känslorna visar att du är en fighter! För det finns inget mer smärtsamt än dödsångest och klarar man av det är man en fighter!
    Jag tycker också att det är fint av dig att tänka på andra människor. Det borde finnas fler som du!
    All lycka till dig Hjärta
  • Anonym (Framtidslös)
    Anonym (Positivt_tänkande) skrev 2023-06-11 18:45:23 följande:

Jamen det är just sån här dravel jag avskyr. Jag har alltså enligt din logik tänkt mig kroniskt sjuk och skulle alltså enligt samma logik kunna tänka mig frisk igen? Det är ju inget annat än rent nonsens. Saker som absolut inte går ändra är ju noll mening gå runt och tänka positivt på. Man kan inte ändra på sånt som inte går ändra på. 
  • Anonym (Samtidigt)
    Tyra myra skrev 2023-06-11 19:25:40 följande:

Samtidigt kanske det inte är så konstigt att negativism "flödar" just på forum. Kanske är en viss sorts utstötta (eller människor som känner sig utstötta eller marginaliserade) som håller till på sådana. Sedan har vi ju mycket negativt omkring oss. Krig i vårt närområde som pågått i ca 3-4 år, innan dess en pandemi som aldrig verkade upphöra. Sedan kraftigt höjda priser på det mesta.

Lite svårt att begära att folk ska vara positiva då.
Svar på tråden Är positivt tänkande inget för er?