• Flissannn

    Bli gravid med LETROZOL

    Hej
    jag är på min första kur letrozol. Innan dess har jag tagit massa prover som såg bra ut förutom att progeronprovet va så lågt att det inte kan garantera ägglossning. (Tagit 2 gånger i olika cykler) senaste gången så lågt som 16. Har gjort äggledarspolning och sambons spermieprov va bra. Vi har försökt 1,5 år utan resultat. 


    jag har dock regelbunden mens om än lite lång cykel, ca 30-33 dagar.  får alltid positiv på ägglossningstesterna varje månad men oftast inte förrän dag 18-21 vilket enligt gyn tyder på något som inte stämmer. 


    mina frågor är nu
    -kan man ha regelbunden  mens men att man ändå inte ägglossa? Jag misstänker att jag kanske ägglossar men att av någon anledning är det en väldigt svag ägglossning. När jag tempar så ser jag ingen tydlig tempohöjning och om jag gör det så är den väldigt utdragen. Kan bekräfta först efter 4-5 dagar. 


    undrar också om ni som också tagit letrozol lyckats bli gravida och hur lång tid det tog i så fall? 


    hade ni några biverkningar av letrozol?

  • Svar på tråden Bli gravid med LETROZOL
  • Emeno88

    Följer gärna denna tråd 🙂

    Hur fick du utskrivet letrozol? 

  • Flissannn

    Hej emeno88 

    jag fick det utskrivet hos min Gyn. Det är en privat klinik men som ingår i region Skåne så jag har bara betalat som för vanliga läkarbesök. först gjordes undersökning och blodprover. Min sambo lämnade spermieprov och jag fick göra äggledarspolning. Sen efter det fick jag letrozol utskrivet. Nu ska jag testa det några kurer och hoppas på att det kommer funka. 

  • Anonym (anonym)

    Man kan ha regelbunden cykel utan att ägglossa även om det nog inte är så vanligt, jag tror att det är vanligare att få oregelbunden mens om ägglossningen strular.

    Jag tycker ärligt talat inte det låter så konstigt att få ÄL på CD18 om du har 30-33 dagars cykel... har läst att det är en myt att ägglossning ska vara typ dag 14 och de flesta har ägglossning någon dag senare. Särskilt om man har lite längre cykel än 28 dagar så brukar ägglossningen också vara någon dag senare. Låter ju som du har ca 12-15 dagars lutealfas vilket är supernormalt?

    Ang progesterontestet, kan det ha varit så att du tog det för tidigt i cykeln? Med tanke att du ev har ägglossning runt CD18.

    Jag fick mitt första barn med hjälp av Letrozol. Hade först två misslyckade försök med Letrozol (fick ingen ägglossning trots Letrozol, då ökar man dosen till nästa gång) och därefter en ägglossning utan att bli gravid och sedan blev jag gravid.

    Hade lite skumt med biverkningar - vissa gånger var jag väldigt trött med huvudvärk och migrän, och andra gånger hade jag inga biverkningar. Det verkade inte vara relaterat till dosen heller.

    Lycka till!

  • Flissannn

    Tack för ditt svar. 


    jag tänker inte heller att det är jättekonstigt att ha ägglossning runt cd 18. Men det har hänt att det dröjt till cd 21 också. Och någon gång ännu senare. Så lite oregelbunden verkar den va men det är alltid 14 dagar till mens efter ägglossningtest varit positivt. Oftast 2 dagar positivt. så jag tror inte jag tagit progesteronprovet så fel. Dessutom har det varit lågt båda gångerna jag gjort blodprov. 


    min temp höjs heller inte avsevärt och om den gör det så behöver jag tempa upp till en vecka efter äl för att komma upp i temp för att kunna bekräfta. 


    så jag själv misstänker att jag ägglossar men liksom väldigt klen ägglossning av någon anledning. 

Svar på tråden Bli gravid med LETROZOL