• Anonym (X)

Medicin mot ångest som inte är ssri/snri?

Någon som har förslag på någon medicin som kan tänkas funka mot ångest för långtidsanvändning, som inte är ssri/snri/mirtazapin? Ej heller benzo såklart. 

önskar bara förslag på mediciner. 

träning, kost, sömn, terapi osv funkar inte riktigt. Kanske nån avledande aktivitet skulle funka men vet inte vad det skulle kunna vara? att lägga pussel, sticka, måla  osv är inte riktigt min grej?

• Svar på tråden Medicin mot ångest som inte är ssri/snri?
  • Anonym (Malin)

Allergimediciner som Alimenazin, Atarax mm Lyrica (narkotikaklassat men ej benso) 

• Anonym (X)
    Anonym (Malin) skrev 2023-06-14 20:25:10 följande:

Allergimediciner som Alimenazin, Atarax mm Lyrica (narkotikaklassat men ej benso) 

Testade atarax några gånger, fick bara en halv 25 mg. Gjorde inte mycket skillnad dock. Kanske behövs högre dos.
    Lyrica kan jag inte äta då jag blir för allmänpåverkad av den. Och den verkar ju tappa effekt efter ett tag om jag förstått rätt.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (X) skrev 2023-06-14 20:33:12 följande:
    Testade atarax några gånger, fick bara en halv 25 mg. Gjorde inte mycket skillnad dock. Kanske behövs högre dos.
    Lyrica kan jag inte äta då jag blir för allmänpåverkad av den. Och den verkar ju tappa effekt efter ett tag om jag förstått rätt.

Jag åt Lyrica i 5 år och behövde aldrig höja dosen. 

Varför tog du så lite? Startdosen på Atarax är 25mg, maxdosen är 100 mg/dygn. Jag tycker du ska ge det en chans till. För mig är Atarax som sockerpiller men det är ofta där man börjar. 

• Anonym (X)
    Anonym (Malin) skrev 2023-06-14 20:59:48 följande:

Varför tog du så lite? Startdosen på Atarax är 25mg, maxdosen är 100 mg/dygn. Jag tycker du ska ge det en chans till. För mig är Atarax som sockerpiller men det är ofta där man börjar. 

Viken dos Lyrica åt du? Tyckte du den hjälpte mot ångest?
    åt du nån annan medicin också samtidigt?

anledningen till att jag tog så lite atarax var för jag tänkte att det typ klassas som sockerpiller och ville se om det gav nån effekt? 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (X) skrev 2023-06-14 21:05:46 följande:
    Viken dos Lyrica åt du? Tyckte du den hjälpte mot ångest?
    åt du nån annan medicin också samtidigt?

anledningen till att jag tog så lite atarax var för jag tänkte att det typ klassas som sockerpiller och ville se om det gav nån effekt? 

Varför tog du inte en högre dos om du trodde att det var sockerpiller?

Jag tog 200mg per dag uppdelat i två doser (100mg morgon och kväll) Den hjälpte jättebra det är en av de bästa medicinerna jag tagit. Nackdelen är att den var tuff att sluta med jag fick väldigt mycket utsättningssymptom men jag tror inte jag var beroende jag kände aldrig något sug efter medicinen jag slutade för ca ett år sen. Jag tog Lamictal (Lamotrigin) samtidigt den tar jag inte heller idag. 

• Anonym (Avslappning)

Helkroppsmassage 1 ggr i veckan + bli medlem i ett spa och gå dit 3 ggr i veckan. Det lugnar kroppen.

• Anonym (X)
    Anonym (Malin) skrev 2023-06-14 21:18:47 följande:

Jag tog 200mg per dag uppdelat i två doser (100mg morgon och kväll) Den hjälpte jättebra det är en av de bästa medicinerna jag tagit. Nackdelen är att den var tuff att sluta med jag fick väldigt mycket utsättningssymptom men jag tror inte jag var beroende jag kände aldrig något sug efter medicinen jag slutade för ca ett år sen. Jag tog Lamictal (Lamotrigin) samtidigt den tar jag inte heller idag. 

För jag blev dåsig och trött på 12,5 mg? men det kanske är övergåend? ska testa en 25 mg imorgon. Har bara fått för mig att det är som socker-piller?
  • Anonym (X)
    Anonym (Malin) skrev 2023-06-14 21:18:47 följande:

men kom inte ångesten tillbaka efter du slutat med Lyrica?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Malin) skrev 2023-06-14 20:59:48 följande:

Startdosen för mig låg på 10 mg och det räcker.
  • Anonym (35an)
    Anonym (X) skrev 2023-06-14 20:33:12 följande:
    Atarax, Propavan, theralen 
    Tyvärr får en del myrkrypningar av dessa. Annars brukar det funka bra.

Inderal, kan också hjälpa speciellt om man lider av samma symtom som vid scenskräck.

Det bästa är att komplettera med ssri/snri.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (X) skrev 2023-06-14 21:25:46 följande:
    men kom inte ångesten tillbaka efter du slutat med Lyrica?
    Nej, då hade jag gått i terapi och fått ordning på mitt liv.  De flesta psykmediciner är det inte meningen att man ska ta hela livet. 
  • Anonym (Beta)

Inderal fungerar bra tycker jag. 

• Anonym (X)
    Anonym (Beta) skrev 2023-06-15 11:44:28 följande:

Inderal fungerar bra tycker jag. 

Hur kan inderal hjälpa mot ångest/oro?
  • Anonym (35an)
    Anonym (X) skrev 2023-06-15 21:41:46 följande:
    Hur kan inderal hjälpa mot ångest/oro?
    Får man fysiska symtom hjärtklappning, svettningar, kall känsla i magen osv fungerar den bra. Genom att den har bla en blodtryckssänkande effekt.
    Den brukar också ges vid scenskräck.
Svar på tråden Medicin mot ångest som inte är ssri/snri?