• Yngwie81

    Komplimanger till er kvinnor

    Hur reagerar ni kvinnor om en man säger till er att han tycker du är het?

    (Notera att mannen kanske träffat er några ggr och pratat förut o så tänker att det är inget man bara vräker ur sig direkt.)

  • Svar på tråden Komplimanger till er kvinnor
  • Anonym (C)

    Det beror på vem han är, i vilket sammanhang och vägen fram till att han säger det. Rätt man som sköter det snyggt, det kan jag ta som en uppskattning. I alla andra fall blir jag äcklad.

  • Anonym (Fel tillfälle)
    Anonym (C) skrev 2023-06-17 21:37:27 följande:

    Det beror på vem han är, i vilket sammanhang och vägen fram till att han säger det. Rätt man som sköter det snyggt, det kan jag ta som en uppskattning. I alla andra fall blir jag äcklad.


    Snyggt skrivet
  • Anonym (fabulous)
    Anonym (C) skrev 2023-06-17 21:37:27 följande:

    Det beror på vem han är, i vilket sammanhang och vägen fram till att han säger det. Rätt man som sköter det snyggt, det kan jag ta som en uppskattning. I alla andra fall blir jag äcklad.


    Precis så.

    En jämnårig man som ger en väl avpassad komplimang med glimten i ögat efter ett par drinkar- helt okej.

    En man som bara glor, är full, tafsig och allmänt ovårdad- hjälp!
  • Anonym (H)

    Fel man som sköter det snyggt då? Äcklad då med?

  • Anonym (Uska)

    Fått höra det två ggr nu av en vårdtagare, gravt alkoholiserad och sjuk. Uppskattade inte att höra det alls. 

    Av en vän, kanske men det är att ta risker tycker jag. Om han fattar att det stannar vid det  och inte tror han får komma innanför trosorna så kan det vara ok. 

  • Anonym (C)
    Anonym (H) skrev 2023-06-17 21:44:22 följande:

    Fel man som sköter det snyggt då? Äcklad då med?


    Ja.
  • Anonym (En raggarballe med svängdörr, tack!)

    Minns en scen från ett av antikens mästerverk, nämligen "Ronny & Ragge", där Ronny (Peter Settman) hamnar på tu man hand med det söta bensinmacksbiträdet (Gry Forssell?). Hon ler och säger något i stil med "Åhh Ronny, du är ju riktigt gullig", varpå han kontrar "Nääe fan menaru, men du är inte så illa pinkad du heller fan".

    Ett exempel på elegant konversation kvinna och man emellan. 🤪

  • Anonym (Notredame)

    Tänker att om man smyger in det snyggt på något sett i konversationen o inte är nån slemmig typ så måste det väl ändå ses som en komplimang? Att man är snygg har en fin kropp osv. Kanske är objektifiering möjligen men om man verkligen tycker det som man?Kanske bättre o hålla käften istället då kanske? 

  • Anonym (Östan)

    Jag hade inte trott honom.
    Får liksom aldrig komplimanger av män och vet att jag inte ät speciellt het. Hade uppskattat någon mer ärlig komplimang om syftet är att göra mig glad.

  • Anonym (Uska)
    Anonym (Notredame) skrev 2023-06-17 22:09:33 följande:

    Tänker att om man smyger in det snyggt på något sett i konversationen o inte är nån slemmig typ så måste det väl ändå ses som en komplimang? Att man är snygg har en fin kropp osv. Kanske är objektifiering möjligen men om man verkligen tycker det som man?Kanske bättre o hålla käften istället då kanske? 


    Ja det är nog det. 
    Även om man verkligen tycker det "som man"  så ger det ingen rättighet att säga det. Hon har ingen skyldighet att ta enot den infon. 

    Alla komplimanger är inte positiva att få. 
  • Anonym (Notredame)

    Ja du menar att du bara  är het för den personen då och inte generellt?

  • Anonym (H)
    Anonym (Uska) skrev 2023-06-17 22:49:03 följande:
    Ja det är nog det. 
    Även om man verkligen tycker det "som man"  så ger det ingen rättighet att säga det. Hon har ingen skyldighet att ta enot den infon. 

    Alla komplimanger är inte positiva att få. 
    Vilka komplimanger är positiva? Går det att ge exempel?
  • Anonym (Uska)
    Anonym (H) skrev 2023-06-17 22:51:08 följande:
    Vilka komplimanger är positiva? Går det att ge exempel?
    Hur långt är ett snöre? 
    Att man är trevlig, kul att jobba med, sjunger bra, är bra med patienterna, tecknar fint osv. Sånt man är, gör. 

    Svårare med hur man ser ut. Kan funka att säga att man klär i den färgen eller den jackan var snygg på dig. 

    Men det är svårt, det beror på hur, när och av vem. 
    En komplimang kan funka i en situation men med någon annan kan det bli katastrof. 

    Jag vill inte bli bedömd efter snygghet och kroppsform. 

    Jag får höra annat på jobbet också. En del gamla gubbar har inga problem att berätta/fråga varför  jag är tjock. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Uska) skrev 2023-06-17 23:06:26 följande:
    Hur långt är ett snöre? 
    Att man är trevlig, kul att jobba med, sjunger bra, är bra med patienterna, tecknar fint osv. Sånt man är, gör. 

    Svårare med hur man ser ut. Kan funka att säga att man klär i den färgen eller den jackan var snygg på dig. 

    Men det är svårt, det beror på hur, när och av vem. 
    En komplimang kan funka i en situation men med någon annan kan det bli katastrof. 

    Jag vill inte bli bedömd efter snygghet och kroppsform. 

    Jag får höra annat på jobbet också. En del gamla gubbar har inga problem att berätta/fråga varför  jag är tjock. 
    Jag syftade inte bara på utseende. Men då har jag lite tips i alla fall.
  • Anonym (E)

    Jag tänker att det väldigt mycket beror på vad det är för komplimang. 


    Om någon i en konversation säger typ ?vad fin du är idag? så skulle jag nog för det mesta uppskatta det (oavsett mitt intresse för personen). 


    Men komplimanger med mer sexuella anspelningar behöver komma vid rätt tillfälle och helst från någon som jag är intresserad av. I annat fall så kan det få mig att vilja ta avstånd från personen. Ofta bättre att börja flörta lite försiktigt och se vilken respons man får. 

  • Anonym (Mx)

    Komplimangers värde baseras på adressaten. Sedan spelar även sammanhang och timing roll.

  • Anonym (fabulous)

    Saker jag själv har sagt till en kollega/kollegor:

    "Om vi inte vore så gamla och upptagna så hade jag nog flirtat med dig nu"

    [när två män står och klagar över att håret börjar skifta i silver]

    "Men vet ni, jag tycker bara lite silver i håret på en man är stiligt.."

    [efter en lååång debatt vid kaffemaskinen om hur man bäst borrar upp kolvar och fixar en motor]

    "Om ni lägger hälften så mycket energi i sovrummet som i garaget så har ni nog lyckliga fruar, låter det som!"  

    Nej, jag är inte riktigt som andra. Men de gillar mig ändå.

  • Anonym (YES!!!)

    Om det sägs med ett leende och flirtiga ögon i förbigående så uppskattar jag det väldigt mycket. Så där när blickarna möts och man ler lite uppskattande mot varann.

    Det har hänt mig många ggr och jag har sagt det någon enstaka gång också till någon snygging med samma resultat. Man får inte bli rädd för att ge andra människor bekräftelse och snåla med komplimanger, men man måste vara finkänslig och lära sig ge dem i rätt sammanhang. Vi människor behöver mer än nånsin känna oss uppskattade och sedda utanför skärmarna.

  • Anonym (reaktion)

    Jag reagerar nog både med gillande och att jag blir lite reserverad.....
    Det är positivt att någon tycker att jag är snygg men om dom säger att man är het ...den som jag tänker på specifikt var ju bara intresserad av sex, så då är man intressant för sin kropp ....och det är inte uppskattat ifrån min sida.... het tycker jag anspelar mera på sex än om man säger vacker, snygg, fin, söt tex....

    Föredrar någon som gillar min utsida men också min insida.... som i första hand faller för personligheten även om han gillar mitt utseende...

Svar på tråden Komplimanger till er kvinnor