• Anonym (Glöd)

Är jag den enda som inte har några drömmar?

Jag kan inte påstå att jag mår dåligt. Visst har jag mina bättre och sämre dagar, som alla andra, och jag har haft depressiva perioder som yngre när jag gått igenom tuffa saker i livet. Men på det stora hela mår jag bra idag. Jag är för det mesta på gott humör, har gott om energi och nära till skratt.

Men jag har inga drömmar. Inga passioner. Det finns självklart saker jag tycker om att göra - laga mat, träffa vänner, läsa böcker, gå på teater och sånt ibland. Men det finns inget jag BRINNER för. Mycket är typ en 6:a på rolighetsskalan men inget är en 10:a.

Samma med mitt jobb. Jag är ganska duktig på det och tycker att det är trevligt och rätt kul för det mesta. Men jag brinner absolut inte för det, det är inget "kall". Bara något som betalar mina räkningar men som också känns bra att gå till de flesta dagar.

Inte heller har jag några livsmål. Jag kan inte säga att "jag har alltid drömt om att ge ut en bok" eller "jag har alltid velat resa till Antarktis" eller "jag har alltid drömt om att gifta mig och få en stor familj". Jag har inga såna grejer och har aldrig haft. Självklart finns det mycket som verkar häftigt att göra, men ingen enskild grej att ha som mål.

Det känns dumt att klaga för det är inte så att jag har ett dåligt liv. Men jag önskar så ofta att jag verkligen kunde brinna för något, känna genuin motivation för något. Att något var VIKTIGT för mig, på ett känslomässigt plan. Det känns fel att liksom bara tycka att allt är "ljummet".

Jag tror att jag alltid har känt så här. Kan inte alls relatera när andra pratar om sina passioner och mål. Jag inser att det säkert låter deppigt, men jag tycker inte att jag mår dåligt. Jag önskar bara att jag hade något specifikt att brinna för.

Nån som känner igen sig? Kan man skaffa en passion ur "ingenting"?
  • Svar på tråden Är jag den enda som inte har några drömmar?
  • Fröken Allvar

Jag tycker att ditt liv låter underbart. Faktum är att jag ibland drömmer om att vara mer som du beskriver dig. Jag drömmer om allt möjligt, och somligt slår in. 

• Anonym (Mångfald)
    Anonym (Glöd) skrev 2023-06-20 22:23:59 följande:
    Nån som känner igen sig? Kan man skaffa en passion ur "ingenting"?
    Du kanske helt enkelt gillar många olika saker, utan att ha snöat in dig på EN sak. Tror det var David Lee Roth som sa att han är halvbra på många olika saker. Lite så.
    Jag tror att om man känner passion för nåt, så finns det bara där helt enkelt,
    Jag har inte heller några speciella mål. Inget som jag känner att jag måste göra. Rätt skönt på ett sätt. Jag uppskattar de små sakerna.
  • Anonym (Fågel)

Det är en inre kraft som jag är föddd med. Jag har alltid tänkt stort, gör jag något ska jag också göra det bra eller bäst. Kan göra allt till en tävling. 

Så jag har ett annat problem, att selektra vad jag ger mig in i. Jag kan få en brinnande och nästan ohälsosam fixering vid en eller några saker som är enormt tidskrävande. Har 3 enormt tidskrävande hobbys just nu utöver jobbet som äter allt min lediga tid nästan varje dag.

Så... Det kanske verkar helt underbart utifrån, men ibland är det jobbigt att inte kunna vara den personen som kan sitta still och bara njuta av nuet. Tror bara du har en annan förmåga att uppleva livet på. Betyder inte att det är något fel eller tråkigt. Din själ kansle behöver ett lungt och stilla liv några år innan du den sen ger sig ut på ett mer aktivt liv nästa gång.

Gör det som känns bra och inte vad som förväntas av dig från andra. Haha, jag har iaf gjort det och bryr mig inte alls hur det verkar utifrån sålänge jag sköter mina viktiga delar i livet. 

Svar på tråden Är jag den enda som inte har några drömmar?