Bryta upp något som egentligen fungerar bra
Skilde mig när sonen var 5 nu är han 19år. Att jag skilde mig från hans pappa var definitivt något av det bästa jag gjort. Jag levde upp och fick mitt liv tillbaka på många sätt. Vi var ihop i 7 år och hade ett utåt sett fungerande förhållande men jag var inte lycklig. Hade en stark känsla av att vara liksom fångad i familjelivet, husfridsligg m.m. Stor befrielse att flytta till egen lgh även om det innebar varannan vecka. Vi bråkade inte supermycket men vi var väldigt olika. Efter det var jag singel i ca:2 år. Nu är jag gift sedan 10 år och jag har fått tillbaka samma känsla. Jag känner stort behov av att vara själv och få mitt space. Jag är ganska tråkig i vardagen och vill umgås med väninnor men ingen lust att festa eller träffa någon annan man eller så. Jag känner mer en längtan efter att rå mig själv och inte behöva ta hänsyn och planera med mannen hela tiden. Min make är en jättefin person, snäll osv men kanske lite disträ av sig så jag har slutat anförtro mig och våra samtal har tystnat. Han är lite mindre bra på att lyssna och att uttrycka sig i ord. För mig är samtal jätteviktigt så det är trist förstås och en ganska stor olikhet mellan oss. Vi har sex typ 2g/år och då tar jag initiativet men jag fattar det för jag har avvisat honom mycket senaste 5 åren. Kort sagt har vi ett trivsamt vänskapsförhållande men inte en kärleksrelation. Jag känner jättemycket igen mig från när jag skilde mig förra gången.
Det som är svårt är att jag är rädd att det är jag som har för höga krav. Att jag vill ha mitt space hela tiden och har ganska mycket dåligt samvete för att jag inte vill gå ut o äta, hitta på saker hela tiden. Han vill ha med mig på sånt men jag skulle vara nöjd med att han gjorde det med sina kompisar för då är det ju win win. Jag får space och han får göra det han tycker är kul. Han känner nog på sig att jag går i dessa tankar men han skulle aldrig ta upp det med mig. Det är jag som tar alla samtal. Han är ganska konflikträdd och jag tycker jag har blivit lite likadan. Är verkligen inte sugen på familjerådgivare. Vi har inga gemensamma barn utan endast min son som bor hemma.
Tips för hur jag ska tänka, någon?